Wave Race 64 (1996)

Kesä ja vesi ovat näin varsinaissuomalaisena se maailman luonnollisin yhdistelmä. Kun aurinko pilkistää esiin pilvien takaa sen parin viikon ajaksi, mitä Suomessa nyt kesää on, veri vetää välittömästi kohti Airiston laineita. Ja sitten pikavauhtia takaisin muistaessa millaisessa kunnossa Airisto nykyään on.

Mutta teoriassa vesi ja siellä pulikoiminen ovat kivaa puuhaa. Tämä tiedetään luonnollisesti myös Japanissa, jolle on suotu rakkaan Varsinais-Suomemme tavoin paljon hehkeää rannikkoa. Niinpä kun Nintendo vuonna 1996 lanseerasi Nintendo 64 -konsolinsa, eräs sen julkaisupeleistä olikin aikanaan todella kaunis ja viihdyttävä Wave Race 64.

Jokainen uusi konsoli ja näytönohjainsukupolvi tarvitsee ne omat grafiikkademonsa, joiden ääressä paatuneinkin luddiitti joutuu tunnustamaan, että ehkä teknologian kehityksessä on välillä myös hyvät puolensa. Nintendo 64:n tapauksessa tämä grafiikkademo oli kiistatta Wave Race 64, joka sisälsi aikaisekseen todella vaikuttavaa vesiteknologiaa.

On hyvä muistaa, että vuonna 1996 3D-kiihdyttimet tekivät vielä tuloaan, joten ”vesi, joka on muutakin kuin sininen tekstuuri” oli todella raflaava ja ihmeellinen juttu. Wave Racessa aallot liplattavat kauniisti, hyväilevät auringossa hohtavaa rantaa ja pomputtelevat vesiskoottereita kuin jättimäinen trampoliini.

Retrostelussa Wave Race 64 – ja sukupolven komeimmat aallokot!

Koska Wave Race on peli ajalta ennen kuin pelinkehittäjät yhteistuumin päättivät, että ruskea, harmaa ja verenpunainen ovat ainoat väripaletit, joita modernit pelit tarvitsevat, sen maailma on myös todellista värien ilotulitusta. Hehkeän siniset taivaat, kirkkaan keltainen aurinko ja muut iloisilla pääväreillä väritetyt elementit saavat koko pelin tuntumaan satumaiselta kokemukselta. Tätä vaikutelmaa korostavat vedestä hyppivät delfiinit ja muut veikeät yllätykset.

Se merkittävin ongelma koko touhussa on, että Wave Race 64 on Nintendo 64 -peli. Vaikka konsolille julkaistiin useita hyviä ja jopa legendaarisia pelejä, nämä sankariteot onnistuivat sen teknisistä kyvyistä huolimatta, eivätkä niiden johdosta. Myös Wave Race kärsii Nintendo 64:n perusongelmista. Tekstuurit ovat todella suttuisia, koska konsolissa oli onnettoman vähän tekstuurimuistia. Peli pyörii noin 20 FPS:n sisäisellä nopeudella, koska… no, Nintendo 64.

Vaikka esimerkiksi modernit emulaattorit pyörittävät peliä sujuvasti 60 FPS:n nopeudella tai paljon nopeamminkin, tämä ei auta tippaakaan. Peli on sisäisesti lukittu siihen nopeuteen, jolla Nintendo 64 juuri ja juuri selviytyi tehtävästä maaliin saakka. Tämä kieltämättä vesittää hieman peli-iloa, koska tiukoissa tilanteissa jopa tarkka ohjaaminen on hieman haastavaa, kun peli näyttää enemmän diaprojektorin esitykseltä kuin videopeliltä.

Retrostelussa Wave Race 64 – ja sukupolven komeimmat aallokot!

Teknisistä ongelmistaan huolimatta Wave Race 64 oli aikanaan todella vaikuttava peli ja onnistui myymään ajatuksen 3D-peleistä ihmisille aivan uudenlaisella tavalla. Nintendo ei toki jäänyt pyörittelemään peukaloitaan, sillä kun Nintendo 64:n seuraaja GameCube julkaistiin muutamaa vuotta myöhemmin, sen julkaisupelien valikoimasta löytyi Wave Race: Blue Storm.

Vaikka Blue Storm onkin vielä teknisesti vaikuttavamman näköinen peli kuin alkuperäinen, sen pelattavuus on hyvin pitkälti samanlaista. Tämä jo sinänsä todistaa, että vaikka Wave Race 64 kompuroi teknisesti, sen pelattavuus oli jo kertalaakista aika pahuksen onnistunutta. Ja sitä se on vielä vuonna 2021. Miten olisi, Nintendo? Uusi Wave Race vaikka tämän vuoden E3-messuilla?

Liity Miikka Lehtosen seuraan retrostelemaan vanhoja pelejä joka lauantai Pelaaja.fissä. Ehdota kommenteissa, mitä seuraavaksi pitäisi napata  retrosteluun.

Lisää luettavaa