Rottia ja ruttoa – ennakkofiilistelyssä A Plague Tale: Innocence / Artikkelit / pelaaja.fi

Rottia ja ruttoa – ennakkofiilistelyssä A Plague Tale: Innocence

22.03.2017 // Kirjoittanut: Markus Heino
0
Rottia ja ruttoa – ennakkofiilistelyssä A Plague Tale: Innocence

A PLAGUE TALE: INNOCENCE

Tekijä: Asobo Studios Julkaisija: Focus Home Entertainment
Alustat: PS4, XOne, Win Julkaisu: Vahvistamatta

Rottia ja ruttoa

Harva peli markkinoi itseään dynaamisesti käyttäytyvillä rotilla, mutta jos Asobo Studiosin työstämä A Plague Tale: Innocence tullaan muistamaan jostain, niin taatusti ainakin mustana aaltona liikkuvista rottalaumoistaan. Ruton mylläämään 1300-luvun Ranskaan sijoittuvan pelin mieleenpainuvimpia puolia ovat nimenomaan valoa karsastavien jyrsijöiden hämmentävän aito liikehdintä ja korviahuumaava kitinä.

A Plague Tale: Innocencen varhaista kehitysversiota esiteltiin Pelaajalle helmikuisessa Pariisissa. Julkaisija Focus Home Interactiven järjestämässä tapahtumassa pääsimme jututtamaan myös pelin pääsuunnittelijaa Kevin Choteauta.

A Plague Tale: Innocencen päähenkilönä toimii teini-ikäinen ranskatar Amicia, joka pyrkii selviytymään ruttoisten rottien kyllästämillä kaduilla pikkuveli Hugo mukanaan. Kaiken lisäksi lapset ovat kirkon johtaman inkvisition etsimiä, ja sisarusten äiti viruu telkien takana syytettynä noituudesta.

Päivänvalossa peli vaikuttaa synkästä asetelmastaan huolimatta realistisemmin mallinnetulta Brothers: A Tale of Two Sonsilta, vaikka onkin puhdas yksinpeli. Pelin pääsuunnittelija Choteau ei lähde kieltämään kyseisen pelin vaikutteita projektissaan.

– Toki Brothers on yksi suuri inspiraation lähde peliimme. Se on itse asiassa yksi yhteisistä suosikeistamme. Toinen suuri innoittajamme on The Last of Us. Pyrimme luomaan tietynlaisen riippuvuuden ilmapiirin Amician ja Hugon välille.

Auringon mentyä maalleen A Plague Tale: Innocencen keskiaikainen maailma herää eroon uudella tavalla. Valonlähteet ovat harvassa, ja kenttien poikki liikkuvat sotilaat lyhtyineen. Valo on ainoa asia, joka pystyy torjumaan sen kaikista pahimman vihollisen, sillä viemäreistä öisin könyävät valonarat rotat syövät kaiken tielleen osuvan elollisen. Rotat ovat toki suuri uhka, mutta myös pelin tehokkain ase.

– Pelimme pyrkii realismiin ja historialliseen tarkkuuteen, mitä tulee tapahtumapaikkoihin ja arkkitehtuuriin. Rotat ovat ainoa yliluonnollinen tai surrealistinen osa pelin maailmaa. Halusimme, että rotat ovat paitsi tämä kauhea uhka myös symboli tuolle aikansa pelottavimmalle vitsaukselle eli rutolle. Sitä on vältettävä kaikin keinoin, kertoo Choteau ja viittaa peliesittelyn tapahtumiin, joissa rotat ohjataan lyhtyjä kivittämällä partioivien sotilaiden kimppuun. Kirkuvat miehet jäävät mustan hyökyaallon alle ja vaikenevat parissa sekunnissa.

Rottien liikehdintä on niin vakuuttavaa, että allekirjoittaneen katse harhaili esittelyn aikana useaan otteeseen pelihuoneeseen rekvisiitaksi kasattuihin muovirottakekoihin. Rottien aikaansaama ahdistava ja klaustrofobinen tunnelma on jotain, jollaista en ole videopeleissä usein kohdannut – ainakaan jyrsijöiden aikaansaamana. Aika näyttää, riittääkö rottalaumojen manipulointi täyttämään kuulemamme mukaan 10–12 tunnin läpipeluun, mutta tunnelmaltaan pelissä on jo nyt runsaasti potentiaalia.

A Plague Tale: Innocence on vielä varhaisessa kehitysvaiheessa, eikä sille ole toistaiseksi annettu julkaisupäivää. Peliä kehitetään rottineen karvoineen sekä PS4:lle, Xbox Onelle että Windowsille. Kattavampi ennakko pelistä on huhtikuun Pelaajassa.

Rottia ja ruttoa – ennakkofiilistelyssä A Plague Tale: Innocence

Nostoja