Se ensimmäinen Battlefront 2 ja huvittavan tönkkö Masters of Teräs Käsi – parhaat Star Wars -pelit kautta aikojen

Pelaajalehti.com julkaisee lehden vuoden takaisen Star Wars -juhlakatsauksen artikkelisarjana. Kolmannessa osassa paljon faneille rakkaita pelejä!

25.5.2018 09:05

Artikkeli on alunperin julkaistu Pelaaja-lehdessä numero 177 kesäkuussa 2017. Julkaisemme sen nyt verkkoon sovitettuna artikkelisarjana alkuperäisen elokuvan lähestyvän 41-vuotispäivän sekä tänään ensi-iltansa saaneen Solo: A Star Wars Story -elokuvan innoittamina.

***

Sivu 1 | Sivu 2 | Sivu 3 | Sivu 4 | Sivu 5

Iskusotilaat rintamalla – Star Wars Battlefront 2

Ensimmäistä varsinaista kunnon Tähtien sota -sotaa päästiin käymään vuonna 2004 julkaistussa Battlefrontissa, joka oli hakenut vaikutteensa selkeästi DICEn Battlefield-sarjasta. Rivisotilaina taisteltiin niin Imperiumin, Kapinaliiton, Tasavallan kuin separatistienkin puolella viiden eri hahmoluokan, sankariyksiköiden ja ajoneuvojen avulla. Battlefront löi itsensä läpi etenkin verkkopelinsä ansiosta, vaikka mukana oli myös yksinpelitiloja, kuten strategisen kokonaistason peliin lisäävä pidetty Galactic Conquest.

Varsinaisen pankin kuitenkin räjäytti vuoden 2005 jatko-osa Battlefront II. Se lisäsi peliin pelattavat sankariyksiköt, uusia hahmoluokkia ja pelitiloja sekä avaruustaistelut, joissa myös saattoi lentää vihollisten emäalusten sisään ja jalkautua räiskimään. Kehuja keräsi myös tarinallisempi yksinpelikampanja, jossa seurattiin yksittäisen sotilaan matkaa Tasavallan klooniarmeijan riveistä Darth Vaderin valiokaartin eli 501. legioonan iskusotilaaksi.

Kolmatta osaa odotettiin kiivaasti mutta turhaan. Disneyn ostettua LucasArtsin Tähtien sota -pelien kehitys siirtyi Electronic Artsille ja Battlefront-sarja käynnistyi uudella pelillä vuonna 2015 DICEn kehittämänä. Se ei monien mielestä etenkään julkaisussaan noussut Battlefront 2:n jo lähes legendaariselle tasolle.

Tähtien sota -räiskinnöistä maininnan ansaitsee myös vuoden 2005 halomainen Republic Commando, joka tarjosi pätevää neljän pelaajan yhteispeliä. Hyvistä arvioista huolimatta se ei silti koskaan saavuttanut suurempaa suosiota ja jäi Battlefront II:n varjoon.

Star Wars Battlefront 2 (2005)

Paras ja pahin mätkintä

Tähtien sodasta on tehty vain yksi oikea tappelupeli eli vuonna 1997 ensimmäiselle PlayStationille julkaistu Masters of Teräs Käsi. Kotimaisittain hilpeä nimi tulee Tähtien sota -universumin aseettomasta taistelulajista, joka lainattiin suoraan eksoottisesta suomesta. Ja sitä nimi myös kirjaimellisesti tarkoittaa – teräskättä, mikä meille suomalaisille ei tietenkään jää epäselväksi.

Pelin heppoisessa tarinassa keisari Palpatine värvää Teräs Käsi -mestari Arden Lynin jahtaamaan kapinajohtajia ja haastamaan nämä aseettomaan taisteluun. Ohut juoni on vain keino saada tutut Tähtien sota -hahmot vastakkain, ja kaikkien tappelupelien tavoin Masters of Teräs Käsi on parhaimmillaan ihmisvastustajia vastaan. Valitettavasti pelin taistelumekaniikka oli hidas ja kömpelö, eikä edes Industrial Light & Magicin apu hahmojen ulkoasun ja animaatioiden luomisessa auttanut asiaa. Hahmot olivat kolmiulotteisia ja taistelukentällä saattoi ottaa sivuaskelia, mutta muutoin tönkkö tappelu kuvattiin lajityypille tavalliseen tapaan sivultapäin.

Peli ei ole umpisurkea, mutta sillä on tietty hupiarvo ja jotkut muistelevat sitä edelleen oudolla lämmöllä. Taistelupelien ystäville se on kuitenkin aivan liian kankea. Paljon paremmin tappelupelien saralla onnistuttiin Soul Calibur IV:ssä, jonka eri versioissa vierailevina taistelijoina nähtiin Yoda, Darth Vader ja The Force Unleashedin Starkiller.

Star Wars: Masters of Teräs Käsi (1997)

Star Wars: Masters of Teräs Käsi (1997)

Paras lastenpeli

Tätä nykyä Lego-pelejä riittää joka lähtöön, mutta niiden varsinainen lähtölaukaus tapahtui juuri kaukaisessa galaksissa. Lego Star Wars: The Video Game (2005) väritti esiosien tapahtumia legomaisen hurtilla huumorilla, joka sai suupielet ylöspäin huomattavasti paremmin kuin Jar Jarin väkinäinen pierukakkakomedia.

Yksinkertainen tasoloikinta, toiminta ja kepeä rakentelu loivat pohjan yhdelle tämän päivän parhaista lastenpelisarjoista, jonka paras Tähtien sota -osa on kaksi ensimmäistä Lego Star Wars -peliä yhdistävä Lego Star Wars: The Complete Saga (2007). Se loi faneille mahdollisuuden sekoittaa esiosien ja alkuperäisen trilogian valtavaa hahmokaartia ennennäkemättömällä tavalla, joka viihdyttää lasten lisäksi myös vanhempia pelaajia.

Lastenpelien saralla kovin haastaja on ollut Disney Infinity 3.0 (2015) hauskoine Star Wars -lelufiguureineen, mutta Lego Star Wars III: The Clone Wars (2011) ja Lego Star Wars: The Force Awakens (2016) ovat laadullaan pitäneet palikkapelit toimituksen ykkösvalintana läpi vuosien. Uudet pelit eivät ole yhtä kattavia kuin mahtava The Complete Saga, mutta palikkapeliversio laajensi The Force Awakens -elokuvan tapahtumia ja uutta virallista tarinakaanonia – Harrison Fordin ja muiden leffatähtien täysin uuden dialogin kera!

LEGO Star Wars: The Complete Saga (2007)

LEGO Star Wars: The Complete Saga (2007)

Arki galaksin kansalaisena

Tähtien sota -pelien suurin tragedia on nettiroolipeli Star Wars Galaxiesin (2003) nousu ja tuho. Galaxies oli heti aluksi taas aivan uusi näkökulma koko Tähtien sodan maailmaan. Sen pelaajat eivät olleet suuria sankareita vaan tavallisia kansalaisia. Pelissä oli normaalien taisteluammattien lisäksi eläintenkouluttajan ja muusikon kaltaisia töitä. Jokaisella ammatilla oli tärkeä rooli pelin maailmassa, mikä synnytti oman talousjärjestelmänsä. Pelaajat sukelsivat innolla arkiseen aherrukseen keskellä galaktista sotaa rakentaen itse jopa omat aluksensa.

Hyvä esimerkki pelin rohkeudesta oli sen tapa käsitellä jedejä. Tavallisesti pelintekijöillä on pakonomainen tarve tehdä pelaajaa imartelevia voimafantasioita, joissa kaikki saavat olla Kuolemantähtiä räjäyttäviä miekkamestareita. Galaxiesissa jedit olivat harvinaisia, sillä jo hahmoluokan avaaminen vaati aluksi valtavasti työtä ja lottovoittotason tuuria. Jedien kintereillä olivat pelaajien ohjaamat palkkionmetsästäjät, ja ne olivat ainoita hahmoja, jotka voivat kuolla pysyvästi. Jo jediritarin näkeminen oli harvinainen, säväyttävä kokemus.

Kun kuukausimaksullisten tilaajien määrä laski, kuten MMO-peleissä on tapana, tekijät iskivät puukon pelin kurkkuun itse. Ensin väkeä katosi, kun taistelua uudistettiin Combat Upgrade -päivityksessä. Sitten pelistä riisuttiin kunnianhimo ja monimutkaisuus New Game Enhancements -päivityksellä. Kun kaikista saattoi tulla jedejä ilman vaivannäköä, se ei kiinnostanut enää ketään. Fantasia uskottavasta Star Wars -elämästä rikkoutui ja Galaxiesin päivät oli luettu.

Star Wars Galaxies (2003)

Star Wars Galaxies (2003)

***

Sivu 1 | Sivu 2 | Sivu 3 | Sivu 4 | Sivu 5

Sanat: Janne Pyykkönen, Miika Huttunen ja Ville Arvekari

Lisää luettavaa