Ensitestissä kotimainen suurpeli Quantum Break / Artikkelit / pelaaja.fi

Ensitestissä kotimainen suurpeli Quantum Break

11.02.2016 // Kirjoittanut: Ville Arvekari
11
Ensitestissä kotimainen suurpeli Quantum Break

QUANTUM BREAK

Tekijä: Remedy Entertainment Julkaisija: Microsoft
Alustat: Xbox One, Windows 10 Julkaisu: 5. huhtikuuta

Aika hajoaa käsiin

Remedyn jo nurkan takana häämöttävä Quantum Break oli pitkään mysteeri. Max Paynestä ja Alan Wakestä tutun suomalaisstudion seuraavasta suurtuotannosta on puhuttu epämääräisesti jo Xbox Onen ensimmäisestä esittelytilaisuudesta asti, jolloin pelin kehityksen vahvistettiin tapahtuvan Microsoftin siipien alla. Mukaan luvattiin aikakikkailua ja jopa interaktiivista televisiosarjaa, mutta näistä palasista on alkanut muodostua selkeä kokonaiskuva vasta hiljattain. Nyt, muutama kuukausi ennen pelin julkaisua, Remedyn väki päästi kansainvälisen pelimedian Espoon pääkallopaikalleen ja antoi pian valmistuvan pelin puhua puolestaan.

Remedyllä oli pelitestin lisäksi hihassaan muutamia yllätyksiä, joihin lukeutuu pc-julkaisu Windows 10:lle. Pc-versiosta ei vielä hiiskuttu sen tarkempia yksityiskohtia, mutta se julkaistaan samanaikaisesti Xbox One -version kanssa. Lisäksi Quantum Breakin kaikki Xbox One -versiot sisältävät Xbox 360:ltä tutun Alan Wake -pelin sekä sen The Signal- ja The Writer -lisäsisällöt. Tietyiltä jälleenmyyjiltä ja Xbox Liven kauppapaikalta ennakkotilaajat vuorostaan saavat lisäksi mukaan Xbox 360:n Alan Wake’s American Nightmaren.

Studion luova ohjaaja Sami Järvi on jo pitkään kuvaillut Quantum Breakin olevan äärimmäinen Remedy-kokemus, jossa kiteytyvät studion kaikki vuosien aikana haalimat opit. Siihen sisältyy halu viihdyttää pelaajia ja saada heidät tuntemaan pelatessaan, eikä tärkeintä ole saada pelikotelon takakanteen mahdollisimman näyttävä luku aseita ja kenttiä. Quantum Break sisältääkin runsaasti sekä Max Paynen että Alan Waken räiskinnästä ja tarinankerronnasta tuttuja piirteitä, mutta vie ne askeleen pidemmälle. Ajan hajoamista ja aikamatkustustakin käsittelevä tarina antaa studiolle mahdollisuuden tehdä sille tyypillistä tyyliteltyä toimintaa, jossa Max Paynen aikaa hidastavan loikan sijaan Jack Joycella (jota esittää X-Men -elokuvista tuttu Shawn Ashmore) on käytössään kokonainen aikavoimien arsenaali.

Alkuun voimia ei ole kovin monta, mutta ne lisääntyvät matkan edetessä, ja niitä voi myös kehittää askeleittain tehokkaammiksi. Ensimmäisiin kykyihin lukeutuu ajan hidastavan alueen luominen vihollisten ja esineiden ympärille. Siihen ampuminen hidastaa myös luoteja, joten lippaan tyhjennys alueeseen saa vaikutuksen loputtua aikaan räjähtävän efektin. Aikaväistön avulla vihollisten keskellä voi liikkua nopeasti paikasta toiseen ja kadota vastapuolen näköpiiristä, mikä antaa lisäaikaa tilanteen arvioimiseen ja taktiikan hiomiseen. Luonnollisesti mukaan mahtuvat myös suojaava aikakilpi ja ympäristöstä kiinnostavia yksityiskohtia korostava aikanäkö.

Toiminnassa on mukava perusote, mutta voimien hyödyntäminen tuo siihen erilaista dynamiikkaa. Jokaiselle käytössä olevalle voimalle tuntuu olevan aikansa ja paikkansa, minkä ansiosta ne nimenomaan tukevat räiskintää, eivätkä vie huomiota siitä pois. Vihollisten ampumisessa saattaa alkuun olla mukavan ylivoimainen ote, mutta vihollisten kyvyt ja varusteet mukautuvat mukavasti Jackin taitoihin. Mikä parasta, voimien ansiosta ympärillä sattuu ja tapahtuu jatkuvasti, mikä vain korostaa jopa supersankarimaisia piirteitä saavaa toimintafantasiaa.

Quantum Breakiä tehdessä ajatus oli ihan tietoisesti tehdä meidän versio kesän Hollywood-suurelokuvista: iso ja vaikuttava scifipläjäys. Meillä on halu tehdä pelistä elokuvamainen ja saada se näyttämään hyvältä. Meidän etumme on se, että omaa teknologiaa rakentamalla voimme kirurgisen tarkasti valita asiat, joita haluamme rakentaa ja korostaa. Yleensä se tarkoittaa tarinan ja pelin tekemisen kulkemista käsi kädessä, olipa kyseessä sitten Max Paynen bullet time, Alan Waken valo ja pimeys tai nyt Quantum Breakissä ajan rikkoutuminen, Järvi avartaa visiota.

Quantum Break -ensitesti

"Jokaiselle käytössä olevalle voimalle tuntuu olevan aikansa ja paikkansa, minkä ansiosta ne nimenomaan tukevat räiskintää, eivätkä vie huomiota siitä pois."

Quantum Break -ensitesti

Jackin voimat ja koko ajan hajoaminen ovat seurausta pieleen menneestä aikamatkustuskokeesta, jossa osallisena on myös pääsankarin vanha ystävä Paul Serene (Game of Thrones- ja The Wire – Langalla -sarjoista tuttu Aidan Gillen). Monarch Solutionsin johtohahmo ei kuitenkaan palaa kokeesta samana henkilönä, vaan vanhentuneena ja ajan hajoamiseen selvästi valmistautuneena. Serenen ja Monarchin motivaatioiden paljastuminen tuntuu olevan yksi pelin tarinan kantavista voimista, sillä pelissä päästään neljä kertaa seuraamaan vastapuolen toimia näyteltyjen välivideoiden – eli niin sanotun tv-sarjan – muodossa. Niitä ennen pelaajat loikkaavat hetkeksi Jackin kengistä Serenen ohjaksiin, jolloin he voivat valita toisen kahdesta Serenen voimillaan näkemästä tulevaisuuskuvasta. Valinta vaikuttaa luonnollisesti pelin tarinaan, mutta myös näyteltyihin osioihin.

Ensimmäinen valinta tehdään reilunkokoisen peliosuuden jälkeen. Siinä pelaajat pääsevät vaikuttamaan, millä tavoin entuudestaan kyseenalaisesta maineesta nauttiva Monarch lähestyy koko ajan rikkoutumisen ympärillä pyörivää tilannetta. Ryhtyäkö väkivaltaiseksi yhtiötä vastustavia aktivisteja kohtaan vai lähteäkö pr-kampanjoimaan kansaa puolelleen? Vaikka valinta saattaa alkuun kuulostaa Jackin kannalta selkeältä, molemmilla vaihtoehdoilla on sekä etua että haittaa niin Jackille kuin Serenellekin.

– Valinnat tuodaan mukaan pelin fiktioon ja maailmaan. Pelaaja itse tietää tekevänsä valintoja. Ehkä teemme tämän vaikeaksi itsellemme monimutkaistamalla asioita, mutta se saa kokemuksen tuntumaan aidommalta, voimakkaammalta ja syvällisemmältä. Pelien kehitykseen menee paljon aikaa, ja studion brändi on aina se, miten hyvä viime peli on. Siksi pidämme laadukkaita kokemuksia tärkeinä, Järvi sanoo.

Päällimmäisin kysymys jo pelin julkistuksesta asti on ollut, minkälainen sarja itsessään on. Yli 20 minuuttia pitkä osuus on sävyltään ja tahdiltaan luonnollisesti hyvin erilainen hektisesti eteneviin toimintapeliosuuksin verrattuna, mutta se avartaa varsin viihdyttävästi kulisseissa tapahtuvia juonikuvioita. Eri valinnoilla on erilainen alku ja loppu, ja tietyt kentistä kerätyt esineet saattavat avata täysin uusiakin kohtauksia. Mikä parasta, osion tuotantoarvot ovat aivan toista luokkaa vuosien varrella peleissä nähtyihin näyteltyihin videoihin verrattuna. Se tuntuu laadullisesti aidolta tv-sarjalta.

Näyteltyjen osioiden myötä Quantum Break jakautuu selkeästi kahteen eri osaan, peliin ja sarjaan. Ohjaimen laskeminen sarjan ajaksi tuntuu alkuun kieltämättä oudolta, mutta tarinavetoisten pelien ystävät lienevät ajatukseen jo tottuneet. Onkin kiinnostavaa nähdä, miten pelinsä peleinä tahtova toimintakansa ottaa idean vastaan.

Quantum Break julkaistaan Xbox Onen lisäksi samanaikaisesti Windows 10:lle 5. huhtikuuta.

Ville Arvekari

Tutustumme kattavammin Quantum Breakiin Pelaaja-lehdessä numero 162, joka julkaistaan 4. maaliskuuta.

Kommentit

Käyttäjän Almasy kuva
Almasy

On se vaan silmälle näpsäkkä ilmestys, aijai.

Käyttäjän PSPiraatti kuva
PSPiraatti
Lainaus käyttäjältä Almasy

On se vaan silmälle näpsäkkä ilmestys, aijai.

Ihan niin kuin studion edellinenkin tuotos :)

Käyttäjän realOG kuva
realOG

Suosi suomalaista

Käyttäjän Eddu90 kuva
Eddu90

Jaa että PC:lle? Eihän tässä ole mitään syytä hankkia Raksiboxia

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

EN tiedä....Ehkä jossain tuolla alla on myös videopeli, mutta mun mielestä tämä melko pitkälti kiteyttää sen, mikä videopeleissä on menossa nykyisellään päin persettä. Jotta videopelit voisivat olla vakavasti otettava viihteenmuoto ja kulttuuriala, on niiden apinoitava hollywoodtuotantoa mahdollisimman tehokkaasti....ja sitten vähän namedroppaillaan, että ketä kaikkia uskomattomia Hollywood-tähtiä peliin on mallinnettu jne.

Mä tykkään videopeleistä siksi, koska ne ovat videopelejä. Mua viehättää videopelien omalaatuinen ja tunnusomainen estetiikka, maailma, musiikit, hahmot jne. eikä se lisää mulle henkilökohtaisesti yhtään videopelien arvoa, jos se tuodaan lähemmäksi jotain toista viihteenmuotoa. Tämä on vissiin nyt sitä, mihin ysäri alkupuolen "Interactive Movie"-pelit tähtäsivät...

Kyllähän mä toki ymmärrän, että nämä tällaiset ovat niitä nykyajan casuaalipelejä...Hollywood elokuvilla on huomattavasti isompi yleisö, mitä videopeleillä ja tällä tavalla sitä elokuvayleisöä koitetaan houkutella pelien äärelle.

Ehkä (toivottavasti) olen väärässä, ja tämä on myös oikeasti hyvä videopeli, mutta tällaiset ovat ensifiilikset...

/rant over

Käyttäjän Temposaur kuva
Temposaur
Lainaus käyttäjältä Eddu90

Jaa että PC:lle? Eihän tässä ole mitään syytä hankkia Raksiboxia

Niin no... (Painaa pään kämmenille ja huokaisee syvään).

No eikös suuri osa peleistä ole sekä konsoleille, että pc:lle, ja silti jengi ostaa myös konsoleita.

Käyttäjän frozen kuva
frozen
Lainaus käyttäjältä Eddu90

Jaa että PC:lle? Eihän tässä ole mitään syytä hankkia Raksiboxia

Jos ostat xbox one version niin saat pc version kaupanpäälle

Käyttäjän Hugejorma kuva
Hugejorma
Lainaus käyttäjältä frozen

Lainaus käyttäjältä Eddu90Jaa että PC:lle? Eihän tässä ole mitään syytä hankkia Raksiboxia
Jos ostat xbox one version niin saat pc version kaupanpäälle

Eikös tuollainen toiminta heikennä todella paljon myyntejä. Jos näin on, niin ostan itse Xbox One version kyseisestä pelistä ja laitan sen samantien myyntiin käytettynä, mutta otan PC:n latauskoodin itselleni. Tällöin peli tulee kustantamaan PC:lle vain maksimissaan kympin tai kaksi. Riippuu löytääkö heti tarjouksesta.

Käyttäjän PM kuva
PM

Tämä peli on meikäläisellä tällä hetkellä ykkösenä pelivuoden 2016 hankinnoissa.

Käyttäjän edqe kuva
edqe
Lainaus käyttäjältä Megaman

EN tiedä....Ehkä jossain tuolla alla on myös videopeli, mutta mun mielestä tämä melko pitkälti kiteyttää sen, mikä videopeleissä on menossa nykyisellään päin persettä. Jotta videopelit voisivat olla vakavasti otettava viihteenmuoto ja kulttuuriala, on niiden apinoitava hollywoodtuotantoa mahdollisimman tehokkaasti....ja sitten vähän namedroppaillaan, että ketä kaikkia uskomattomia Hollywood-tähtiä peliin on mallinnettu jne.

No eikös se ole hienoa, että saadaan erilaisia pelejä laajalla skaalalla? En minäkään ole kiinnostunut "casuaalipeleistä" kuten Zelda, Mario, TES: Skyrim tai Tomb Raider, mutta silti mielestäni hienoa että kyseisiä pelejä edelleen markkinoille tulee. Olisi tietysti huomattavasti parempi jos pelit julkaistaisiin kaikille mahdollisille alustoille, eikä maksettuja yksinoikeuspelejä olisi. "Hardcore-pelaajien" pelit ovat pelimarkkinoilla valitettavasti edelleen harvassa.

Nostoja