Switch 2 -ensitestissä Mario Kart World – avoimemman maailman huristelijat

Mario Kart World on sarjan rakenteita uusiva Switch 2 -julkaisupeli, joka pitää vielä monet ässänsä hihassaan. Se ei kuitenkaan ollut este ennakkoversion hauskuudelle!

9.4.2025 13:06

MARIO KART WORLD

Kehittäjä: Nintendo
Julkaisija: Nintendo
Alusta: Switch 2
Julkaisu: 5. kesäkuuta

Tämä artikkeli on osa toimittajamme Panu Saarenojan laatimaa suurempaa Nintendo Switch 2 -katsausta. Lue lisää:

Kun pitkään jatkunut rakastettu pelisarja tekee hypyn avoimeen maailmaan, nostaa se oletusarvoisesti niskakarvani heti pystyyn. Onnistuneita hyppijöitä on tällä saralla totta kai nähty useita, mutta ennakkoon se kuulostaa helposti tempaukselta, joka tehdään muiden ideoiden sarjan suhteen loppuneen.

Koin tämän saman reaktion Nintendon julkistettua Mario Kart Worldin. Mario Kart -sarja ei ole saanut kokonaan uutta konsoliosaa yli kymmeneen vuoteen, enkä yhtään epäilisi, jos Nintendolla oltaisiin koko tämä aika pähkäilty kuumeisesti, mitä ihmettä Mario Kartilla voitaisiin vielä edes tehdä. Sentään niin kuin monissa tapauksissa, Nintendo näyttäisi löytäneen omanlaisensa tyylin lähestyä tapaa, jolla avoimen pelimaailman varaan rakenneltua ajelua voidaan harrastaa.

Mario Kart World

Mario Kartin sielu vaikuttaisi ennen kaikkea olevan edelleen Worldissa tallella. Ratapohjainen arcade-huristelu on vieläkin pohjimmiltaan kaiken ytimessä ja ensimmäisiä kisoja ajellessa pärjäsin mainiosti ihan vain puhtaasti vanhaan lihasmuistiini nojaten. Driftaamisesta, oikein ajoitetusta startista ja hyppytempuista ansaittavat boostit ovat mekaniikkoina kaikki tallella lukuisia tuttuja ajamisen yhteydessä poimittavia hyötyesineitä myöten.

Uusina pelillisinä osina mukana on mahdollisuus grindata kisaamisen lomassa esimerkiksi erilaisia kaiteita pitkin sekä jopa taito ajella erinäisiä seiniä pitkin. Nämä eivät kuitenkaan vaikuttaneet dominoivan kilpakokemusta, vaan ensimmäisillä pelikerroilla uusien liikkumismahdollisuuksien olemassaolo oli helppo jopa unohtaa. Kun uudistuksia oppii kuitenkin käyttämään, vaikuttaisivat ne tuovan himpun verran mukavaa lisäteknisyyttä ja vaihtelua ajamiseen.

Se varsinainen avoin maailma nousee ajelemisen yhteydessä esiin hyvin hallitulla tavalla. Normaali kisaaminen tapahtuu edelleen ennakkoon valmiiksi suunniteltuja reittejä pitkin, eli kesken kilpailullisen huristelun pelaaja ei edelleenkään voi omin päin vain kääntyä vaikkapa 90 astetta vasemmalle ja etsiä omaa tietään maaliin. Useista kisoista koostuvissa Grand Prix -turnauksissa ajelu ei kuitenkaan tapahtu puhtaasti enää vain tiettyjen ratojen sisällä, vaan radalta toiselle ajeleminen osana isompaan maailmaan rakennettuja välireittejä on tehty osaksi kilpailemista.

Avoimessa maailmassa voi toki huristella vapaasti kilpailujen ulkopuolella, joskaan vielä ei ole selvää, mitä kaikkea tekemistä se on tarkalleen ottaen tarjoamassa pelaajille. Ennakkoversiossa löysin pelimaailmassa harhaillessani muutamia piilotettuja jättikolikoita, mutta tiedossani ei ole ollenkaan, mitä kyseisellä erikoisvaluutalla tehdään. Jotkut muut peliä ennakkoon testanneet ovat raportoineet myös erikoisempia löytöjä, kuten pelaajan kaappaavan UFO:n, johin en itse ollenkaan törmännyt. Tarkemmin maailman tutkiskelusta kuultaneen 17. huhtikuuta osana pelille omistettua Nintendo Direct -lähetystä.

Kokonaan uusi ajopelitila tekee debyyttinsä myös Mario Kart Worldissa. Kyseessä on Knockout Tour, jossa otetaan erityisesti ilo irti siitä uudistuksesta, että kilpailuihin voi osallistua nyt peräti 24 kuskia kerrallaan. Knockout Tourin ideana on, että pelaajat kisaavat pysähtymättä läpi usean eri radan viimeisimpinä olevien ajajien pudotessa aina tasaisin väliajoin pois kamppailusta. Nimenomaan yhtäjaksoisen, useista radoista koostuvan saumattoman kilpa-ajelun kautta se esittelee hauskan käänteen muuten jo ajopeligenressä usein aiemminkin nähtyyn kilpatyyppiin. Kyseessä vaikuttaisi olevan hauskan virtaviivainen ja nopea tapa, jolla nauttia Mario Kart -kisailusta nimenomaan nettipuolella.

Pikaisen ennakkotestin aikana on vielä hankala sanoa, miten hyvin isompaan maailmaan sidotut radat toimivat lopulta Mario Kart Worldin eduksi. Ennakkoon minulla on ollut hieman huoli siitä, että muutos poistaa jonkin verran lennokkuutta pelin ratasuunnittelusta, ja testaamisen aikana muutamat ratojen väliset välireitit olivatkin asteen lattean oloisia moottoriteitä. Varsinaisissa rataosuuksissa huikeita hetkiä ei kuitenkaan tunnu edelleenkään puuttuvan. Voikin ihan hyvin olla, että kun uusien liikkumistekniikkojen nyanssit alkavat avautua, tekevät ne välireiteistäkin jännittävämpiä ajella. Ehkä tasapainoa lennokkuuden ja simppelimpien osuuksien välillä oppii pidemmällä aikavälillä muutenkin arvostamaan.

Mario Kart World

Jännityksellä totta kai odottellaan, mitä kaikkea avoimeen maailmaan on noin muuten kätketty. Pienen seikkailullisuuden lisääminen Mario Kart -ajeluun voisi toimia nimittäin oikein mainiona sivuaktiviteettina muun kilpa-ajon rinnalla. Mario Kart 8:ssa pelkkien Grand Prix -turnausten ajaminen uudelleen ja uudelleen kun alkoi kieltämättä tuntua jo aikoinaan antiikkiselta.

Mario Kart World julkaistaan samaan aikaan Switch 2:n kanssa eli 5. kesäkuuta.

Panu Saarenoja

Mario Kart World