Tällainen on Crashin PS4-paluu – ensitestissä Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy

Crash on pian täällä, mutta Pelaajalehti.com pääsi testaamaan pussimäyrän paluuta ennakkoon. Lue ensitunnelmat Crash Bandicoot: N. Sane Trilogyn parista täältä!

6.6.2017 12:42

CRASH BANDICOOT: N. SANE TRILOGY

Tekijä: Vicarious Visions Julkaisija: Activision
Alustat: PS4 Julkaisu: 30. kesäkuuta 2017

Mielipuolisen tasoloikkatrilogian värikäs paluu

Legendaarisen tasoloikkapelisarja Crash Bandicootin paluuta on odotettu pitkään, mutta kärsivällisyys palkitaan piakkoin. Pelaaja kävi tutustumassa nykypäivän audiovisuaaliseen kuosiin puetun uusintajulkaisun sielunelämään pikaisella Lontoon-visiitillä. Kesäkuun lopulla ilmestyvä jättijulkaisu käärii samaan pakettiin alkuperäisen Crash Bandicootin sekä sen jatko-osat Crash Bandicoot: Cortex Strikes Back sekä Crash Bandicoot: Warped.

Elämme uusiojulkaisujen kulta-aikaa, joten ei ihme, että myös pussirotta Crash halutaan saattaa nykypelaajien tietoisuuteen. Sony on tuonut Sly Raccoon -sarjan ja Ratchet & Clankin nykylaitteille ja Jak & Daxter on tuloillaan, ja uusintajulkaisuihin suhtaudutaan enimmäkseen positiivisesti. Vaikka Crash ei hahmona nauti samanlaista kestosuosiota kuin Mario tai Sonic, viime vuonna 20-vuotispäiväänsä viettäneellä pomppujyrsijällä on yhä paikka monen pelaajan sydämessä. Pelisarja on luonteeltaan hupaisa, värikäs ja vallaton, minkä ansiosta peli soveltuu koko perheen huviksi. Kehittäjät toivovatkin pelin tavoittavan myös ne pelaajat, jotka olivat vielä pilke vanhempiensa silmäkulmassa, kun pelit julkaistiin alun perin ensimmäiselle PlayStationille.

Pelisarjan kolmen ensimmäisen julkaisun osalta Crash Bandicoot oli sittemmin AAA-kehittäjien kuninkuusluokkaan nousseen Naughty Dogin hengentuote. Sen sijaan uuden trilogian kehitystyöstä vastaa pitkän linjan pelistudio Vicarious Visions, joka on 2000-luvun toisella kymmenyksellä työskennellyt lähinnä Skylanders– ja Guitar Hero -pelisarjojen parissa. Vaikka tekijät ovat halunneet pysyä mahdollisimman uskollisina alkuperäisille peleille, uusintajulkaisuun on ujutettu jonkin verran moderneja helpotuksia ja ulkoasu on luonnollisesti päivitetty nykypäivään.

Activisionin järjestämässä lehdistötapahtumassa oli tarjolla kolme kenttää trilogian kolmannesta osasta, mutta jo pieni maistiainen oli vaikuttava kokemus. Ulkoasu ei käytännössä häviä piiruakaan tuoreemmille tasoloikille, ja pelin värikylläinen, nyrjähtäneen sarjakuvamainen hupailu tuntuu yllättävän tuoreelta nykypelien tummasävyisempään valtavirtaan nähden. Ohjaus on esikuvan mukaisesti liukas ja hieman leväperäinen, mikä on Crashin tapauksessa plussaa. Hitusen onnahteleva ohjattavuus tuo peliin ilahduttavan annoksen jännitettä, jota nopeutta ja tarkkuutta vaativat kentät alleviivaavat entisestään.

Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy -ensitesti

”Tyylipuhtaat suoritukset vaativat rautaisia hermoja ja ninjaosaston refleksejä.”

Tyylipuhtaat suoritukset vaativat rautaisia hermoja ja ninjaosaston refleksejä.

Kun puheeksi tulee Crash Bandicoot -sarja, yksi komponentti konepellin alta nousee vääjäämättä esiin: vaikeustaso. Vaikka pelit on mahdollista läpäistä kasvattamatta harmaita hiuksia koko kallon mitalta, pelisarja kuuluu siihen tasoloikkien kastiin, jossa jyvät erotellaan akanoista viimeistään korkeimpia pistesaldoja tähyillessä. Tyylipuhtaat suoritukset vaativat rautaisia hermoja ja ninjaosaston refleksejä.

Tätä silmälläpitäen uutuustrilogiaa on lievennetty dynaamisella vaikeustasojärjestelmällä, jonka tehtävänä on jouduttaa etenemistä esimerkiksi lisäämällä reitille lisää tarkistuspisteitä, mikäli sama pullonkaula koituu toistuvasti pelaajan kohtaloksi. Veteraanien ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä helpotuksilla on väliä ja hyötyä lähtökohtaisesti vain niille pelaajille, joille pelin haastava kenttäsuunnittelu ja liukas ohjaus tuottavat liikaa päänvaivaa.

Kyynisimmät pelaajat ovat jo tuominneet Crash Bandicoot N. Sane Trilogyn kylmäksi rahastukseksi, mutta kehittäjät ovat toista mieltä. Tiimiin kuuluu pelialan ahjoissa karaistuneita veteraaneja, jotka suhtautuvat Crash Bandicootiin vilpittömän intohimoisesti. Pelisarja on loistanut poissaolollaan jo monen monta vuotta, ja monilla pelaajilla on yksinkertaisesti huutava ikävä vanhaa pussirottakaveriaan. Eikä sovi sitäkään unohtaa, että kohtuuhintainen, kolme täysveristä modernisoitua peliä sisältävä paketti on pulska vastine rahoille.

Näinä aggressiivisten murhajuoksujen ja kliiniseksi pestyjen väripalettien aikoina on vilpittömän riemastuttavaa sukeltaa jälleen Crash Bandicootin kirjavaan, vauhdikkaaseen ja sekopäiseen maailmaan. Kesäkuun lopulla julkaistava pelitrilogia on mainio muistutus siitä, että kyllä sitä 90-luvullakin osattiin tehtailla pelejä, jotka kelpasivat kaikille vauvasta vaariin.

Jason Ward

Lisää luettavaa