Tällainen on Crashin PS4-paluu – ensitestissä Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy / Artikkelit / pelaaja.fi

Tällainen on Crashin PS4-paluu – ensitestissä Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy

5.06.2017 // Kirjoittanut: Jason Ward
9
Tällainen on Crashin PS4-paluu – ensitestissä Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy

CRASH BANDICOOT: N. SANE TRILOGY

Tekijä: Vicarious Visions Julkaisija: Activision
Alustat: PS4 Julkaisu: 30. kesäkuuta 2017

Mielipuolisen tasoloikkatrilogian värikäs paluu

Legendaarisen tasoloikkapelisarja Crash Bandicootin paluuta on odotettu pitkään, mutta kärsivällisyys palkitaan piakkoin. Pelaaja kävi tutustumassa nykypäivän audiovisuaaliseen kuosiin puetun uusintajulkaisun sielunelämään pikaisella Lontoon-visiitillä. Kesäkuun lopulla ilmestyvä jättijulkaisu käärii samaan pakettiin alkuperäisen Crash Bandicootin sekä sen jatko-osat Crash Bandicoot: Cortex Strikes Back sekä Crash Bandicoot: Warped.

Elämme uusiojulkaisujen kulta-aikaa, joten ei ihme, että myös pussirotta Crash halutaan saattaa nykypelaajien tietoisuuteen. Sony on tuonut Sly Raccoon -sarjan ja Ratchet & Clankin nykylaitteille ja Jak & Daxter on tuloillaan, ja uusintajulkaisuihin suhtaudutaan enimmäkseen positiivisesti. Vaikka Crash ei hahmona nauti samanlaista kestosuosiota kuin Mario tai Sonic, viime vuonna 20-vuotispäiväänsä viettäneellä pomppujyrsijällä on yhä paikka monen pelaajan sydämessä. Pelisarja on luonteeltaan hupaisa, värikäs ja vallaton, minkä ansiosta peli soveltuu koko perheen huviksi. Kehittäjät toivovatkin pelin tavoittavan myös ne pelaajat, jotka olivat vielä pilke vanhempiensa silmäkulmassa, kun pelit julkaistiin alun perin ensimmäiselle PlayStationille.

Pelisarjan kolmen ensimmäisen julkaisun osalta Crash Bandicoot oli sittemmin AAA-kehittäjien kuninkuusluokkaan nousseen Naughty Dogin hengentuote. Sen sijaan uuden trilogian kehitystyöstä vastaa pitkän linjan pelistudio Vicarious Visions, joka on 2000-luvun toisella kymmenyksellä työskennellyt lähinnä Skylanders- ja Guitar Hero -pelisarjojen parissa. Vaikka tekijät ovat halunneet pysyä mahdollisimman uskollisina alkuperäisille peleille, uusintajulkaisuun on ujutettu jonkin verran moderneja helpotuksia ja ulkoasu on luonnollisesti päivitetty nykypäivään.

Activisionin järjestämässä lehdistötapahtumassa oli tarjolla kolme kenttää trilogian kolmannesta osasta, mutta jo pieni maistiainen oli vaikuttava kokemus. Ulkoasu ei käytännössä häviä piiruakaan tuoreemmille tasoloikille, ja pelin värikylläinen, nyrjähtäneen sarjakuvamainen hupailu tuntuu yllättävän tuoreelta nykypelien tummasävyisempään valtavirtaan nähden. Ohjaus on esikuvan mukaisesti liukas ja hieman leväperäinen, mikä on Crashin tapauksessa plussaa. Hitusen onnahteleva ohjattavuus tuo peliin ilahduttavan annoksen jännitettä, jota nopeutta ja tarkkuutta vaativat kentät alleviivaavat entisestään.

Crash Bandicoot: N. Sane Trilogy -ensitesti

"Tyylipuhtaat suoritukset vaativat rautaisia hermoja ja ninjaosaston refleksejä."

Tyylipuhtaat suoritukset vaativat rautaisia hermoja ja ninjaosaston refleksejä.

Kun puheeksi tulee Crash Bandicoot -sarja, yksi komponentti konepellin alta nousee vääjäämättä esiin: vaikeustaso. Vaikka pelit on mahdollista läpäistä kasvattamatta harmaita hiuksia koko kallon mitalta, pelisarja kuuluu siihen tasoloikkien kastiin, jossa jyvät erotellaan akanoista viimeistään korkeimpia pistesaldoja tähyillessä. Tyylipuhtaat suoritukset vaativat rautaisia hermoja ja ninjaosaston refleksejä.

Tätä silmälläpitäen uutuustrilogiaa on lievennetty dynaamisella vaikeustasojärjestelmällä, jonka tehtävänä on jouduttaa etenemistä esimerkiksi lisäämällä reitille lisää tarkistuspisteitä, mikäli sama pullonkaula koituu toistuvasti pelaajan kohtaloksi. Veteraanien ei kuitenkaan tarvitse olla huolissaan, sillä helpotuksilla on väliä ja hyötyä lähtökohtaisesti vain niille pelaajille, joille pelin haastava kenttäsuunnittelu ja liukas ohjaus tuottavat liikaa päänvaivaa.

Kyynisimmät pelaajat ovat jo tuominneet Crash Bandicoot N. Sane Trilogyn kylmäksi rahastukseksi, mutta kehittäjät ovat toista mieltä. Tiimiin kuuluu pelialan ahjoissa karaistuneita veteraaneja, jotka suhtautuvat Crash Bandicootiin vilpittömän intohimoisesti. Pelisarja on loistanut poissaolollaan jo monen monta vuotta, ja monilla pelaajilla on yksinkertaisesti huutava ikävä vanhaa pussirottakaveriaan. Eikä sovi sitäkään unohtaa, että kohtuuhintainen, kolme täysveristä modernisoitua peliä sisältävä paketti on pulska vastine rahoille.

Näinä aggressiivisten murhajuoksujen ja kliiniseksi pestyjen väripalettien aikoina on vilpittömän riemastuttavaa sukeltaa jälleen Crash Bandicootin kirjavaan, vauhdikkaaseen ja sekopäiseen maailmaan. Kesäkuun lopulla julkaistava pelitrilogia on mainio muistutus siitä, että kyllä sitä 90-luvullakin osattiin tehtailla pelejä, jotka kelpasivat kaikille vauvasta vaariin.

Jason Ward

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Tää on 30 fps? WTF?!

"Tyylipuhtaat suoritukset vaativat rautaisia hermoja ja ninjaosaston refleksejä."
No todellakin kun yksin kontrolleissakin on 33 millisekunnin viive.

Käyttäjän Rutkula kuva
Rutkula

Crash - trilogia on sinänsä ihan jees, mutta itse ottaisin ainakin paljon mieluummin CTR/Crash Bash - remasterit pleikkarille, ei meinaan oo vieläkään tullut vastaan yhtä hyviä sohvamoninpelejä :)

Käyttäjän Vampyyri kuva
Vampyyri
Lainaus käyttäjältä Rutkula

Crash - trilogia on sinänsä ihan jees, mutta itse ottaisin ainakin paljon mieluummin CTR/Crash Bash - remasterit pleikkarille, ei meinaan oo vieläkään tullut vastaan yhtä hyviä sohvamoninpelejä

CTR/Bash<3 on parhaat crash pelit

Käyttäjän Kornholic kuva
Kornholic
Lainaus käyttäjältä snaketus

Tää on 30 fps? WTF?!

Tätä minäkin ihmettelin. Eihän tuossa ulkoasussa ole mitään, joka "oikeuttaisi" noin 30fps-ruudunpäivityksen.

Käyttäjän velor85 kuva
velor85

Tuli Switch ostettua joten tämä jää pelaamatta. katotaan sitten syksyllä, Olen nyt kyllästynyt pleikkariin. haluan vaihtelua.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä velor85

Tuli Switch ostettua joten tämä jää pelaamatta. katotaan sitten syksyllä, Olen nyt kyllästynyt pleikkariin. haluan vaihtelua.

Wuut? Ei siinä mitään jos fanipoikuus kuolee pikkuhiljaa poies, mutta en nyt ymmärrä miten se estää sitten taas toisen alustan hyvien pelien pelaamisen. Tosin tämä peli on jostain syystä käsittämättömästä vain 30 fps joten meni itseltäkin vähän fiilikset, kun odotin 60 fps Crash kokemusta. Jää alelaariin.

Käyttäjän OsKu kuva
OsKu
Lainaus käyttäjältä snaketus

Tää on 30 fps? WTF?!

Väliäkö tuolla.

Käyttäjän velor85 kuva
velor85
Lainaus käyttäjältä snaketus

Lainaus käyttäjältä velor85Tuli Switch ostettua joten tämä jää pelaamatta. katotaan sitten syksyllä, Olen nyt kyllästynyt pleikkariin. haluan vaihtelua.
Wuut? Ei siinä mitään jos fanipoikuus kuolee pikkuhiljaa poies, mutta en nyt ymmärrä miten se estää sitten taas toisen alustan hyvien pelien pelaamisen. Tosin tämä peli on jostain syystä käsittämättömästä vain 30 fps joten meni itseltäkin vähän fiilikset, kun odotin 60 fps Crash kokemusta. Jää alelaariin.

Kyllä mä pelaan toisen alustojen pelejä. siinä on se juttu, Ne pelit mitä haluun pelata tulee loppu syksystä/ensivuoteen PS4 .ehkä kun tulee ikää lisää tulee järkee päähän .=)

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus käyttäjältä OsKu

Lainaus käyttäjältä snaketusTää on 30 fps? WTF?!
Väliäkö tuolla.

Kyllä sillä on aika suuri merkitys juu, että miten peli pelaa ja sitä rataa. Nyt jäi day one ostoksesta alelaariin, sen verran se vaikuttaa joo.