Tällainen on NHL 18 – katsauksessa uudenlaisen jääkiekon airut

Pelaajalehti.comin ennakkokatsauksessa tämän vuoden jääkiekkotapaus, eli tietenkin NHL 18.

5.9.2017 10:44

NHL 18

Tekijä: EA Vancouver Julkaisija: EA
Alustat: PS4, Xbox One Julkaisu: 15. syyskuuta 2017

Uudenlaisen jääkiekon airut

NHL-kaukaloissa on viime kausina riittänyt vilskettä. Taalakaukaloihin on marssinut kööri nuoria supertähtiä, ja täksi kaudeksi liigan joukkuekaartiin saadaan vielä yksi tulokas, kun Golden Knights aloittaa taipaleensa Las Vegasissa. Electronic Artsilla koetaan, että rytäkässä myös pelin luonne on merkittävästi muuttunut. Studiolla puhutaan ”uudesta NHL:stä”, jonka pitäisi nyt ilmentyä myös NHL 18:ssa.

McDavidin, Matthewsin ja Laineen kaltaiset kaverit tulevat ja muuttavat joukkueensa, pelin tempon ja taitotason jo tulokasvuotenaan. Sillä on suuri vaikutus siihen suuntaan, johon laji kehittyy. Kaukaloissa nähdään jo nopeatempoisempaa peliä. Jos vertaan lapsuuteeni, peli on jo sataprosenttisen erilaista, Electronic Artsin Evan Dexter avaa kehittäjien visiota uusimman NHL-kiekkopelin takana.

Dexter kuuluu NHL-pelisarjasta vastaavan EA Vancouverin tuottajatiimiin. Hän saapui yhdessä kollegansa Clement Kwongin kanssa esittelemään uunituoretta NHL 18:aa suomalaismedialle.

Käytännössä ”uusi NHL” tarkoittaa uudistuksia pelattavuudessa ja pelimuodoissa. Huomiota on kiinnitetty paitsi hyökkäyspään kikkailuun myös puolustuspeliin ja tekoälyyn. Tiimikaverien pitäisi osata passata kiekkoa laidan kautta ja ylipäätänsä käyttää luovemmin hyödyksi samoja työkaluja kuin ihmispelaajienkin. Mailalla huiteleminen onnistuu entistä suunnatummin esimerkiksi syöttöjen katkaisemiseksi, kun puolustaja lyö toisen polvensa jäähän. Ensitestissä jälkimmäinen uudistus vaikuttaa miellyttävältä vaan ei mullistavalta.

Evan Dexter ja Clement Kwong, Electronic Arts, NHL 18

”NHL 18 on ehkä isoin pelimme pitkään aikaan”
– Evan Dexter, Electronic Arts

NHL 18

Nuorissa pelaajissa ilmentyvä pelinopeus ja -taito näkyvät selkeimmin uusissa kolme vastaan kolme -matseissa, joita on kahta eri tyyliä. Näillä on Kwongin mukaan tarkoitus palvella kahta erillistä kohdeyleisöä, sillä NHL 18:aa ei ole suunnattu pelkästään realisminhaluisille tai viihdekäyttäjille.

EASHL-verkkoliigan normaalissa kaukalossa pelattavat kolme vastaan kolme -ottelut sopivat vakavanaamaisiin vääntöihin. Pienemmän pelaajamäärän ansiosta pelin luonne muuttuu riskialttiimmaksi vähän niin kuin NHL:n jatkoajalla konsanaan, mutta samalla siihen tarvitaan myös vähemmän pelikavereita.

Arcade-henkisempaa NHL Threesiä pelataan joko yksittäisinä otteluina tai pidemmällä tähtäimellä kampanjatilassa. Vielä tavallistakin pienemmässä kaukalossa vauhti todellakin on kovaa, laidat rytisevät ja tarvittaessa myös säännöt joustavat. Kaveriporukan keskinäiseen kujeiluun se istunee oikein mainiosti. Dexterin mielestä juuri NHL Threes on avainasemassa, kun edellisten ”Änärien” omistajat miettivät uusimpaan päivittämistä.

NHL 18 on ehkä isoin pelimme pitkään aikaan. Olemme pystyneet luomaan täysin uusia kokemuksia erityisesti NHL Treesin kautta. Kun edellisiä versioita pelanneet tutustuvat pelimuotoon, he huomaavat, että se on jotain aivan muuta kuin olemme aikaisemmin tarjonneet, Dexter linjaa.

NHL 18 julkaistaan PlayStation 4:lle ja Xbox Onelle maailmanlaajuisesti 15. syyskuuta.

 

 

Lisää luettavaa