TWO POINT HOSPITAL

Tekijä: Two Point Studios Julkaisija: Sega
Alustat: Win, Mac, Linux  Julkaisu: 30. elokuuta 2018

Theme Hospitalin henki elää

Muistoni brittiläisen Bullfrog Productionsin Theme Hospitalista ovat rajalliset mutta rakkaat. En ollut vielä edes kymmentä vuotta vanha, kun sain käsiini pelin demoversion PlayStationille ja lähdin tutkimaan sen antia alkeellisilla englanninkielen taidoillani. Simulaatiogenre oli noihin aikoihin minulle vielä äärimmäisen vieras, mutta vietin lopulta tunteja järjestellen innoissani oman pienen sairaalani karkkiautomaatteja ja kummastellen siellä liikkuneiden virtuaali-ihmisten elämää.

Tämä samainen into vyöryi takaisin nyt 20 vuotta myöhemmin, kun pääsin kokeilemaan ennakkoon Two Point Hospitalia. Noin 16-henkisen Two Point Studiosin peli on häpeilemättä lähtenyt seuraamaan alkuperäisen klassikon tyyliä ja tunnelmaa, mutta se tekee sen perustellusti. Entisistä Lionheadin ja Bullfrogin työntekijöistä koostuvaa pelitaloa ovat olleet perustamassa muun muassa Mark Webley ja Gary Carr, jotka tunnetaan nimenomaan eräinä alkuperäisen Theme Hospitalin avainkehittäjinä.

Two Point Hospital tuntuu välittömästi mukavalta peliltä lähestyä. En välittäisi suuremmin sairaaloiden realismiin nojaavasta hallinnoinnista, mutta tosielämän sijaan Two Point Hospitalin pelaaminen perustuu tarkoituksellisesti kehittäjien humoristiseen mututuntumaan siitä, miten sairaalat toimivat. Siten on pystytty välttämään sairaaloiden masentava luonne, mutta yhtälailla valittu lähestymistapa tarjoaa hyvää joustoa pelaamiseen.

Esikuvansa tavoin Two Point Hospitalin pelaaminen jakautuu toisistaan erillisiin kenttiin, joissa kussakin haasteena on luoda erilaisissa olosuhteissa menestyviä sairaaloita. Rakentelu alkaa tavanomaisesti niinkin yleisluontoisista asioista kuin päivystystiskin ja lääkärin vastaanoton pysyttämisestä, mutta vähitellen keskittyminen siirtyy pienempien yksityiskohtien hiomiseen sairaalan toiminnan tehostamiseksi. Monissa peleissä tämä voisi äityä helposti turhauttavaksi nysväämiseksi, mutta Two Point Hospitalissa hienosäätäminen on onnistuttu saamaan todella palkitsevan tuntuiseksi.

Isoin kiitos tästä kuuluu pelin eläville simulointijärjestelmille. Käytännössä kaikkia tapahtumia kuvastetaan jollain tavalla visuaalisesti, jolloin jo pelkkä sairaaloiden itsenäisen toiminnan seuraaminen on usein sekä kiehtovaa että informatiivista puuhaa. Muutosten tekeminen tuntuu näin ollen aina vain merkityksellisemmältä, ja erilaista säädettävää piisaa sen verran paljon, että myös vaihtelevia pelityylejä tuetaan. Tykkäsin itse esimerkiksi edelleen säätää välipala-automaattien ja sairaalan estetiikan kanssa eniten, kun taas kovinta mikromanagerointia kaipaaville tarjolla on sairaalan talouspuolen hiomista aina hintojen asettamisesta lainanottoon asti.

Rakentamiinsa sairaaloihin kiintyi jo ennakkoversiossa helposti. Tasosta toiseen ei tarvitse hypätä välittömästi tavoitteiden saavuttamisen jälkeen, ja niitä voi palata täydentämään myöhemmin avatuilla tavaroilla ja ominaisuuksilla. Läpäistyjen sairaaloiden parissa rohkaistaan lisäksi pysymään satunnaisilla erikoistehtävillä, jotka haastavat pelaajaa esimerkiksi kehittämään tiettyä osaa sairaalastaan tai hoitamaan toisesta hoitolaitoksesta lähetettyä potilasryhmää.

Two Point Hospitalin neljä ensimmäistä kenttää jättivät erittäin lupaavan kuvan pelistä. Se nojaa paljon esikuvansa ideoihin ja tyyliin mutta osoittaa, että ne toimivat vielä tänäkin päivänä pienellä modernisoinnilla. Segan läsnäolo projektissa ei sekään ole tuntunut pelin visiota rajaavalta varjolta, vaan näkyvimmin julkaisijan kädenjälki tuli esiin lähinnä parina hupaisana viittauksena.

Two Point Hospital julkaistaan Windowsille, Macille ja Linuxille 30. elokuuta.

Lisää luettavaa