Tiesitkö? 8-bittistä pelimusiikkia tekivät ohjelmoijat eivätkä säveltäjät

Tiesitkö, että kasibittisen aikakauden pelimusiikin tekeminen vaati ymmärrystä ohjelmoinnista? Lue musiikin taustoista täältä!

6.3.2022 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Varhaisissa videopeleissä kuulee usein ääniefektejä ja lyhyitä tunnussävelmiä, mutta eheää taustamusiikkia ei juuri ollut. Ennen äänipiirien yleistymistä 80-luvulla, pelin audio oli pelilaitteen prosessorin varassa, ja haukkasi helposti massiivisen määrän muistia, mikä puolestaan jätti vähemmän resursseja itse pelille. Tiettävästi ensimmäinen peli, jossa musiikista vastasivat äänipiirit prosessorin sijaan, oli Tomohiro Nishikadon pelihallipeli Gun Fight vuodelta 1975. Vain muutamaa vuotta myöhemmin Nishikado teki jälleen pelimusiikkihistoriaa. Kun Space Invaders ilmestyi vuonna 1978, se oli ensimmäinen peli, jossa päästiin nauttimaan jatkuvasti taustalla soivasta soundtrackista.

Laitteessa oleva äänipiiri vaikutti siihen, millaista musiikkia laite kykeni toistamaan – Commodore 64 pystyi soittamaan 3 nuottia kerrallaan ja NES 5 nuottia kerrallaan. Myös ääniefektit käyttivät kuitenkin samaa piiriä, joten äänentoisto oli pitkälti vuorottelua eri audioelementtien välillä.

Kasibittisellä aikakaudella pelimusiikilla oli harvoin erillisiä, dedikoituja säveltäjiä. Äänipiirin hyödyntäminen vaati ymmärrystä tietotekniikasta, joten usein säveltäminen jäi pelin ohjelmoijien kontolle. Muun muassa Super Mario Brosin ja The Legend of Zeldan musiikista vastanneen Koji Kondon kaltaisia tapauksia oli vähänlaisesti. Kondo itse oli opiskellut BASIC-ohjelmointikielen voidakseen säveltää pelimusiikkia.

– Pelasin yliopistossa pelihalleissa, ja olin kiinnostunut peleistä siksi, että samanlaista musiikkia ei ollut missään muualla. PC:t alkoivat siihen aikaan vasta yleistyä. Se mielenkiinto johti minut kohti videopelejä, Kondo on muistellut haastattelussa.

Jotain videopelimusiikin kentästä kertoo myös Kondon anekdootti ajasta, kun hän sävelsi Super Mario Brosiin. Vuosi oli 1985 ja Kondo oli alkamassa säveltää valtavinta pelisoundtrackia jonka oli koskaan tehnyt – peliin tulisi kokonaiset kuusi kappaletta.

Lue lisää:

Lisää luettavaa