Tiesitkö? 8-bittistä pelimusiikkia tekivät ohjelmoijat eivätkä säveltäjät / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? 8-bittistä pelimusiikkia tekivät ohjelmoijat eivätkä säveltäjät

6.03.2022 // Kirjoittanut: Ida Suominen
10
Tiesitkö? 8-bittistä pelimusiikkia tekivät ohjelmoijat eivätkä säveltäjät

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Varhaisissa videopeleissä kuulee usein ääniefektejä ja lyhyitä tunnussävelmiä, mutta eheää taustamusiikkia ei juuri ollut. Ennen äänipiirien yleistymistä 80-luvulla, pelin audio oli pelilaitteen prosessorin varassa, ja haukkasi helposti massiivisen määrän muistia, mikä puolestaan jätti vähemmän resursseja itse pelille. Tiettävästi ensimmäinen peli, jossa musiikista vastasivat äänipiirit prosessorin sijaan, oli Tomohiro Nishikadon pelihallipeli Gun Fight vuodelta 1975. Vain muutamaa vuotta myöhemmin Nishikado teki jälleen pelimusiikkihistoriaa. Kun Space Invaders ilmestyi vuonna 1978, se oli ensimmäinen peli, jossa päästiin nauttimaan jatkuvasti taustalla soivasta soundtrackista.

Laitteessa oleva äänipiiri vaikutti siihen, millaista musiikkia laite kykeni toistamaan – Commodore 64 pystyi soittamaan 3 nuottia kerrallaan ja NES 5 nuottia kerrallaan. Myös ääniefektit käyttivät kuitenkin samaa piiriä, joten äänentoisto oli pitkälti vuorottelua eri audioelementtien välillä.

Kasibittisellä aikakaudella pelimusiikilla oli harvoin erillisiä, dedikoituja säveltäjiä. Äänipiirin hyödyntäminen vaati ymmärrystä tietotekniikasta, joten usein säveltäminen jäi pelin ohjelmoijien kontolle. Muun muassa Super Mario Brosin ja The Legend of Zeldan musiikista vastanneen Koji Kondon kaltaisia tapauksia oli vähänlaisesti. Kondo itse oli opiskellut BASIC-ohjelmointikielen voidakseen säveltää pelimusiikkia.

– Pelasin yliopistossa pelihalleissa, ja olin kiinnostunut peleistä siksi, että samanlaista musiikkia ei ollut missään muualla. PC:t alkoivat siihen aikaan vasta yleistyä. Se mielenkiinto johti minut kohti videopelejä, Kondo on muistellut haastattelussa.

Jotain videopelimusiikin kentästä kertoo myös Kondon anekdootti ajasta, kun hän sävelsi Super Mario Brosiin. Vuosi oli 1985 ja Kondo oli alkamassa säveltää valtavinta pelisoundtrackia jonka oli koskaan tehnyt – peliin tulisi kokonaiset kuusi kappaletta.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Irezawa kuva
Irezawa

Paskan marjat. Säveltäjät sitä musiikkia tekivät, he vain joutuivat ohjelmoimaankin sen musiikin. Aika ristiriitaista väittää, ettei kappaleen säveltänyt ole säveltäjä. Väittäisin ihan pikaisella mutulla että hyvin pitkälti jokainen joka pelisäveltäjänä muistetaan, on nimenomaan säveltäjä jonka on myös pitänyt ohjelmoida, eikä toisin päin.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus Irezawa

Paskan marjat. Säveltäjät sitä musiikkia tekivät, he vain joutuivat ohjelmoimaankin sen musiikin. Aika ristiriitaista väittää, ettei kappaleen säveltänyt ole säveltäjä. Väittäisin ihan pikaisella mutulla että hyvin pitkälti jokainen joka pelisäveltäjänä muistetaan, on nimenomaan säveltäjä jonka on myös pitänyt ohjelmoida, eikä toisin päin.

Jos "säveltäjä" tekee 90% ajasta ihan tavallista ohjelmointia, niin onko tämä silloin päätoiminen säveltäjä vai ohjelmoija? Ja kumman luulet olleen yleisempää: Se, että tiimissä sattui olemaan ohjelmoija, joka myös harrastaa musiikkia ja oli sen tiimoilta pätevä säveltämään myös pelimusiikkia, vai oliko tyyppi ensin ammattimuusikko ja sitten opetteli koodaamaan pystyäkseen tekemään pelimusiikkia? Väitän, että jälkimmäiset oli menneisyydessä ihan murskaavassa vähemmistössä.

Toki kaikkia jotka koskaan on jotain julkaistua musiikkia säveltäneet voidaan kutsua säveltäjiksi, mutta se nyt ei ollut tämän artikkelin pointti debatoida, ketkä tuon nimityksen ansaitsee.

Käyttäjän Irezawa kuva
Irezawa
Lainaus Haerski

Ja kumman luulet olleen yleisempää: Se, että tiimissä sattui olemaan ohjelmoija, joka myös harrastaa musiikkia ja oli sen tiimoilta pätevä säveltämään myös pelimusiikkia, vai oliko tyyppi ensin ammattimuusikko ja sitten opetteli koodaamaan pystyäkseen tekemään pelimusiikkia? Väitän, että jälkimmäiset oli menneisyydessä ihan murskaavassa vähemmistössä.

Ja minä väitän, että olet väärässä. Pelimusiikin alkuaikoina oli yleisintä, ettei tiimiä ylipäätään ollut. Yksi ihminen koodasi itse pelin ja jos musiikkia oli yhtään, kyseessä oli lataus/alkuvalikkorallatus joka yleensä tilattiin erikseen säveltäjältä, mahdollisesti julkaisijan kautta. Pätevä vaihtoehto tilausbiisille oli käyttää valmista musiikkia ilman tekijänoikeuksia, kuten vaikkapa klassista tai kansanmusiikkia.

Kun pelinkehitys kehittyi siihen pisteeseen, että pelejä työsti ryhmä ihmisiä yhden sijaan, niin kyllä, tiimissä oli asialleen omistautunut säveltäjä. Jos siis pelissä oli enemmänkin musiikkia kuin se yksi perusrallatus.

Ylipäätään pelien tekeminen oli sen verran lyhyt ja tiivis rupeama, ettei siinä yleensä ollut aikaa taiteelliseen prosessiin edes sen vertaa, että olisi voinut pysähtyä hyräilemään millainen musiikki voisi soida taustalla. Se piti jättää ihan muille tekijöille.

Käyttäjän Zhinarkos kuva
Zhinarkos

tubesta pelien parissa työskenteleviä ääniammattilaisia "In those days the programmers created the sounds." -Russel Brower.

Uskoisin kyllä, että tämä on ollut kumminkin päin käytännössä noihin aikoihin. Pelinkehitys ei noudattanut samalla tavalla laajoja käytäntöjä tai standardeja kuin nykään. Joissakin tapauksissa projektissa saattoi olla joku, jolla oli oikeaa musiikillista koulutusta, toisnaan taas asian hoiti pelissä työskennellyt ohjelmoija alusta loppuun. Myös GDC:n puheissa on tästä puhuttu mielestäni muutaman kerran, joskin en ole varma onko tästä pääasiallista puhetta olemassa.

Oma täysin ahterista vedetty yleiskäsitys vanhasta pelinkehityksestä mm. juuri noita GDC puheita kuuntelemalla on se, että sen ajan devaajat olivat aivan älyttömiä velhoja ja moniosaajia. Työkalut ja tekniikka ovat olleet hemmetin rajoitetut ja silti pelien parissa työskenteli ihmisiä, jotka osasivat samaan aikaan ohjelmoida, säveltää ja suunnitella pelejä.

Tietysti 8-bittisen pelimusan kirjo on paljon laajempi, kuin pelkkä tekniikan rajoittama aikakausi.

Käyttäjän Lander kuva
Lander

@ Irezawa Ja päätit keskustelun aloitaa kiroilemalla kirjainmelsesti ekalla sannalla. Eikö muoto "Ei pidä paikaansa" olisi ollut asialisempi? Olit oikeassa tai et.

Käyttäjän Pauli4x4 kuva
Pauli4x4

Koodaristakin tulee säveltäjä, heti kun on ensimmäisen biisinsä tehnyt.🙂

Käyttäjän Irezawa kuva
Irezawa
Lainaus Lander

@ Irezawa Ja päätit keskustelun aloitaa kiroilemalla kirjainmelsesti ekalla sannalla.

Helvetti, niinpä tein.

Käyttäjän Lander kuva
Lander

@ Irezawa. Eipä ollut asiallista käytöstä. Olisi sopinnut, ennenmän Suomi24:än ja Ylilautaan. Muutenkin ei ollut mielestäni merkittävä syy triggeröityä.

Käyttäjän GrumpyOldMan kuva
GrumpyOldMan

Kyllä sellaiset 8-bittisten pelien musiikista vastanneet henkilöt kuten David Whittaker, Rob Hubbard, Martin Galway tai Chris Hülsbeck tulee tunnustaa ensisijaisesti säveltäjiksi eikä ohjelmoijiksi. Vaikka käytössä olleet musiikintekovälineet olivat 8-bittinen tietokone tai konsoli ja ohjelmointi tehtiin ankeimmillaan assembler-kääntäjällä niin se ei tarkoita sitä, etteikö ikimuistettavien melodioiden tekoon olisi tarvittu myös poikkeuksellista lahjakkuutta musiikinteon saralla.

Kun miettii millaisia rajoituksia käytössä ollut teknologia (esimerkiksi käytössä olleen muistin määrä, joka liikkui muutamissa kilotavuissa) 8-bittisten koneiden aikana aiheutti, niin täältä nousee aina hattu päästä kun puhutaan kavereista, joiden työkalu oli pianon tai kitaran sijaan vaikka Commodore 64:sen legendaarinen SID-piiri ja ohjelmoijan käsikirja...

Käyttäjän Izmou kuva
Izmou

Nostoja