Tiesitkö? Alussa PlayStation 2:n parhaiten myynyt tuote ei ollut peli

Tiesitkö, että kun PlayStation 2 ilmestyi keväällä 2000 Japanissa, sen suosituimmaksi softaksi ei noussutkaan peli? Lue hinnoittelusta täältä!

25.3.2022 18:52

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

PlayStation 2:n suunnittelu alkoi lähes välittömästi sen jälkeen, kun ensimmäinen PlayStation oli nähnyt päivänvalon. Sony-pomo Shuhei Yoshida kertoi Edgen haastattelussa, että firmalle iski vauhtisokeus konsolia tehdessä. He eivät olleet valmistautuneet kunnolla eikä heillä ollut ymmärrystä siitä, kuinka konsolimarkkinat toimivat. Yoshida vitsaili haastattelussa, että konsolille ei ollut pelejä, mutta se sai salamannopeasti jalansijan markkinoilla – kotiteatterimarkkinoilla.

PlayStation 2 myi erinomaisesti jo yksinään Sonyn brändin ja suosion vuoksi: kun laite ilmestyi Pohjois-Amerikassa lokakuussa 2000, konsoli ja sen oheistuotteet myivät julkaisupäivänä yhteensä 250 miljoonan dollarin edestä. Yksi vahva myyntivaltti oli kuitenkin konsoliin rakennettu dvd-asema.

Kun PlayStation 2 ilmestyi, dvd oli vasta heräilevä formaatti. Konsoli toisti videota kutakuinkin samalla laadulla kuin varta vasten siihen tehty dvd-soitin. Lisäksi PlayStation oli pääsääntöisesti hinnoiteltu huokeammaksi kuin keskiverto dvd-soitin. Kun tarjolla olevien ominaisuuksien kattaus oli monipuolisempi, houkutteli konsoli ostajiksi myös ihmisiä, jotka eivät välttämättä olisi ostaneet pelkkää pelikonetta.
”PlayStation 2 oli menestys alusta lähtien. Mutta ilmestyessään Japanissa, laitteen parhaiten myynyt oheistuote oli jonkin aikaa Matrix-dvd”, Yoshida kertoi.

Lue lisää:

Lisää luettavaa