Tiesitkö? Bethesda oli vähällä tehdä Skyrimin sijaan pelin Tulen ja jään laulusta

Tiesitkö, että Bethesdalle ehdotettiin Tulen ja jään laulu -lisenssipeliä hieman Oblivionin ilmestymisen jälkeen? Lue mahdollisuudesta täältä!

14.11.2021 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Skyrimin, tuon, juhlavuottaan viettävän hevosfysiikkasimulaattorin annista on saatu nauttia nyt kokonaiset kymmenen vuotta ja noin seitsemisen julkaisun verran. Bethesda otti vuonna 2011 ilmestyneen pelin kehitteille käytännössä heti Oblivionin julkaisun jälkeen. Jos asiat olisivat kuitenkin menneet hiukan eri tavalla, pelikansa olisi päätynyt kymmenen vuotta sitten Tamrielin sijaan seikkailemaan Westerosiin.

George R.R. Martinin väki lähestyi Bethesdaa, kun Skyrim oli konseptointivaiheessa, ja tiedusteli studion kiinnostusta kehittää peliadaptaatio siihen aikaan suosiotaan kasvattaneesta, Yhdysvalloissa neljänteen osaansa päässeestä Tulen ja jään laulu -kirjasarjasta.

Bethesda-pomo Todd Howard on kertonut, että houkutus tarttua tarjoukseen oli kova.

– Tuumimme kyllä, että haluaisimme tehdä pelin Tulen ja jään laulusta. Väki studiossamme piti kirjoista, ja se rakkaus on tihkunut myös peleihin, joita olemme tehneet.

Tulen ja jään laulu oli kuitenkin sarjana niin lähellä suunnitteilla olevaa Skyrimiä, että Bethesda päätti kieltäytyä ehdotuksesta.

– Halusimme tehdä omaa maailmaamme. George R.R. Martinin väki oli sitä mieltä, että Tulen ja jään laulu ja Bethesda olisi hyvä yhdistelmä, ja niin olimme oikeastaan mekin. Lopulta aloimme kuitenkin miettiä, oliko tämä se, mihin halusimme aikaamme käyttää. Mutta myönnän, että tarjous oli todella houkutteleva, Howard on kertonut.

Lue lisää:

Lisää luettavaa