Tiesitkö? Bethesda-pomon työhakemus torjuttiin kahdesti / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Bethesda-pomon työhakemus torjuttiin kahdesti

16.12.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
17
Tiesitkö? Bethesda-pomon työhakemus torjuttiin kahdesti

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Wayne Gretzky Hockey oli ensimmäinen Bethesda-peli, jota Todd Howard pelasi. Nykyään Howard tunnetaan yhtenä jättimäisen studion johtohahmoista ja eräänä pelialan keskeisimmistä tekijöistä. Wayne Gretzky Hockeyta fanittanut Howard puolestaan oli collegeopiskelija, joka halusi kehittää pelejä, mutta ei ollut varma, miten urahaavetta lähestyisi.

Howard opiskeli taloutta, koska se oli tuntunut helpoimmalta reitiltä koulun läpi. Hän kehitti pelejä vapaa-ajallaan, joten kun Wayne Gretzky Hockeyn paketti sattui käteen viimeisenä kouluvuonna, reitti alkoi näyttää selvältä. Pelikotelon takakannessa oleva osoite paljasti, että studio ei ainoastaan ollut Howardin kotikaupungissa, se oli hänen kotinsa ja koulunsa välillä.
”Ajoin toimistolle, koputin oveen ja sanoin ’haluan tehdä pelejä, pidän siitä mitä teette ja te olette koulumatkani varrella, teidän pitäisi palkata minut’ – mikä on loistava syy ottaa kenet tahansa töihin”, Howard veisteli Game Informerin haastattelussa vuonna 2011.

Studio käännytti Howardin oveltaan ja patisti käymään koulun loppuun. Howard teki näin, valmistui vuonna 1993 ja palasi kyselemään töitä. Hän selitti, kuinka hyviä studion julkaisut olivat, kuinka paljon oli pitänyt näiden Terminator-peleistä, ja kuinka oli kuullut heidän työstävän parhaillaan roolipeliä – tiettävästi Elder Scrolls -sarjan ensimmäistä osaa – johon hän haluaisi ehdottomasti mukaan. Howardin innokkuudesta huolimatta Bethesda myi ei-oota: paikkoja ei ollut avoimina.

Howard päätyi saamaan työn pienestä pelistudiosta, jonka pelit eivät saaneet erityisen paljon näkyvyyttä. Studiolle työskennellessään hän kuitenkin pääsi kiertämään pelitapahtumia. Mikä puolestaan tarjosi mahdollisuuden päästä tekemään itseään tykö.
”Hakeuduin tapahtumissa sinnikkäästi Bethesdan pisteelle muistuttamaan heitä siitä, miten mahtava studio he mielestäni olivat, ja että heidän pitäisi palkata minut.”
Lopulta onni suosi, ja Bethesda pestasi kuin pestasikin Howardin. Hän aloitti Bethesdalla kutakuinkin vuosi valmistumisensa jälkeen.

Ensimmäinen peli, jonka tekemiseen Howard Bethesdalla osallistui, oli vuodenvaihteessa 1995 ilmestynyt The Terminator: Future Shock. Ensimmäinen Elder Scrolls -peli, jota Howard oli mukana tekemässä, oli Daggerfall. Talvella 1998 ilmestynyt The Elder Scrolls Adventures: Redguard puolestaan päästi Howardin kokeilemaan projektinvetäjän paikkaa ensimmäistä kertaa. Sittemmin hän on toiminut sekä Elder Scrolls -että Fallout-sarjojen johdossa, milloin projektinvetäjänä, milloin tuottajana.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne

Olisi kannattanut torjua vielä kolmesti.

Käyttäjän Refloni kuva
Refloni

Olikohan hän oikeasti shakkikerhossa?

Käyttäjän Heppulinen kuva
Heppulinen

Onneksi sentään se teki remaken / enchanted versionin siitä työhakemuksesta.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Onhan Tauno ollut mukana hienoissa peleissä. Muuta draamaa hänen ympärillä en ole jaksanut seurata.

Käyttäjän edqe kuva
edqe

Mielestäni tehneet keskinkertaisia pelejä ja julkaisseet ne keskeneräisinä. Bethesda tai Todd eivät ole omassa listassani kovinkaan korkealla. Toddin ympärillä vellonut keskustelu Fallout 76:n myötä ei ole todellakaan parantanut kuvaa hänestä.

Toivottavasti nyt kuitenkin ottavat opiksi ja saataisiin heiltä viimeisteltyjä pelejä tulevaisuudessa.

Käyttäjän menu kuva
menu

Jotain vikaa kyllä jos pelit pitää modaajien korjata kun itse eivät osaa

Käyttäjän Kiki kuva
Kiki
Lainaus menu

Jotain vikaa kyllä jos pelit pitää modaajien korjata kun itse eivät osaa

Vähän siinä ja siinä onko tämä pitkään netissä viihtynyt kritiikki totta vai ei mun mielestä.

Sen mittakaavan ja tyylin peleissä, mitä Bethesda tekee tulee aina olemaan bugeja. Eli semmoinen sairaallinen vaino yhden firman pelejä kohtaan on aika... Noh, tyhmää. Itse en ole törmännyt yhteenkään peliä (tahi tallennusta) oikeasti rikkovaan bugiin, vaikka oon pelannut firman pelejä Morrowindista asti.

Jotenkin vaan tuntuu omasta mielestä että tässä on tullu vuosien varrella tehtyä kärpäsestä kunnon vitun härkänen, eikä edes koske pelkästään Bethesdaa. Kaikkea liioitellaan niiden ylä-äänien toivossa siellä keskustelupalstalla.

Käyttäjän menu kuva
menu
Lainaus Kiki

[quote="menu"]Jotain vikaa kyllä jos pelit pitää modaajien korjata kun itse eivät osaa[/quote]

Vähän siinä ja siinä onko tämä pitkään netissä viihtynyt kritiikki totta vai ei mun mielestä.

Sen mittakaavan ja tyylin peleissä, mitä Bethesda tekee tulee aina olemaan bugeja. Eli semmoinen sairaallinen vaino yhden firman pelejä kohtaan on aika... Noh, tyhmää. Itse en ole törmännyt yhteenkään peliä (tahi tallennusta) oikeasti rikkovaan bugiin, vaikka oon pelannut firman pelejä Morrowindista asti.

Jotenkin vaan tuntuu omasta mielestä että tässä on tullu vuosien varrella tehtyä kärpäsestä kunnon vitun härkänen, eikä edes koske pelkästään Bethesdaa. Kaikkea liioitellaan niiden ylä-äänien toivossa siellä keskustelupalstalla.

Esimerkiksi Fallout 4 epävirallisesta päivityksestä

Features:
- Hundreds of gameplay, quest, NPC, object, item, text and placement bugs fixed.
- Created by the authors of the Unofficial Oblivion and Skyrim Patch series.
- No unsafe changes (such as deletions of stock objects).
- Designed to be compatible with as many other mods as possible.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Niin ja silti ilman Bethesdaa olisi jäänyt Elder Scrollsit ja Falloutit kokematta, joten taidan hyväksyä mieluummin ajatuksen, että julkaisivat bugeineen päivineen ne ja suurimmat korjaukset teki modaajat kuin ettei niitä pelejä olisi ollenkaan.

Joten kiitos Bethesda ja tehkää vaan lisää pelejä.

Käyttäjän Bloodborne kuva
Bloodborne
Lainaus Kiki

[quote="menu"]Jotain vikaa kyllä jos pelit pitää modaajien korjata kun itse eivät osaa[/quote]

Vähän siinä ja siinä onko tämä pitkään netissä viihtynyt kritiikki totta vai ei mun mielestä.

Sen mittakaavan ja tyylin peleissä, mitä Bethesda tekee tulee aina olemaan bugeja. Eli semmoinen sairaallinen vaino yhden firman pelejä kohtaan on aika... Noh, tyhmää. Itse en ole törmännyt yhteenkään peliä (tahi tallennusta) oikeasti rikkovaan bugiin, vaikka oon pelannut firman pelejä Morrowindista asti.

Jotenkin vaan tuntuu omasta mielestä että tässä on tullu vuosien varrella tehtyä kärpäsestä kunnon vitun härkänen, eikä edes koske pelkästään Bethesdaa. Kaikkea liioitellaan niiden ylä-äänien toivossa siellä keskustelupalstalla.

Itse olen pelannut satoja tunteja Scrollsia Morrowindistä etiä päin. Kyllä niissä oma taika on mikä itseäni nappaa, mutta se ei nappaa että pelit julkaistaan rikkinäisinä. Pelit ovat aina täynnä, bugeja, dialogiaan ei panosteta saatika tekoälyyn. Ja tämä näyttäisi pahenevan peli peliltä. Studiolla on rahaa kuin roskaa, viimestelisivät pelinsä ja jos jotain ilmenee niin korjaisivat ne, mutta sekin tapahtuu varsin laiskasti.

Pelimoottori tosin on sama vanha roska edelleen, niin se on jo iso syy miksi sieltä ei saada ulos teknisesti hyvää peliä.

Kyllä, myönnän, että odotan hivenen scrolls kutosta. Mutta toivon hartaasti, että iso muutos tulisi ja näkisi huomattavasti vähemmän näitä Bethesdan harmillisesti tavaramerkiksi muodostuneita piirteitä. Toivo taitaa olla kyllä aika turha.

Nostoja