Tiesitkö? Borderlandsin sarjakuvamainen tyyli sai pelin taidesuunnittelijan eroamaan / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Borderlandsin sarjakuvamainen tyyli sai pelin taidesuunnittelijan eroamaan

1.09.2019 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Borderlandsin sarjakuvamainen tyyli sai pelin taidesuunnittelijan eroamaan

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun ensimmäinen Borderlands-peli esiteltiin yleisölle vuonna 2007, se oli graafiselta ilmeeltään realistisen rosoinen. Vuosi 2008 oli lyhyttä E3-demoa lukuun ottamatta hiljainen. Kun peli tuotiin jälleen valokeilaan vuonna 2009, se oli kaukana tyylistä, johon ensimmäisen persoonan räiskintäpeleissä oli totuttu. Realismi oli korvautunut sarjakuvamaisella cel shading -tyylillä, joka sai pelin erottumaan kilpailijoistaan välittömästi.

Graafisen ilmeen vaihtaminen oli riskipeliä – se voisi vieraannuttaa potentiaaliset ostajat eroamalla totutusta liikaa. Päätös muutoksesta tehtiin myös poikkeuksellisen myöhään: peli oli suurilta osin valmis, kun kehittäjä Gearboxilla todettiin, että Borderlands näytti liikaa kilpailijoiltaan. Bethesdan Fallout 3 oli vasta julkaistu ja id Softwaren Rage oli tuloillaan. Borderlandsin konseptia luonnehtiva termistö ”totinen, rosoinen, fantastinen, retro, realistinen ja mekaaninen” ei tuntunut yhtä uniikilta kuin se oli kehityksen alussa tuntunut. Lisäksi grafiikan ja pelin villimpien elementtien kuten autojen massiivisten hyppyjen, räjähdysten ja outojen vihollisten välillä oli riitasointua. Ulkoasu ja muu peli olivat kuin eri teoksista, joten toisen oli lähdettävä.

Ongelmina olivat sekä aika että raha. Gearboxilla oli julkaisuikkuna, jonka sisällä peli oli pakko saada ulos. Resursseja ei kuitenkaan ollut mahdollista kasvattaa niin, että pelin ulkoasua olisi voinut uudistaa täysin.

Pelin art director Brian Martel sai tehtäväkseen uudistaa Borderlandsin ilmeen. Hän teki uudistukset salassa, koska studion johto pelkäsi, että muu kehitystiimi nousisi barrikadeille muutosten tähden. Martel päätyi sarjakuvia jäljittelevään, tussattuun tyyliin, joka on antanut sarjalle sen tunnistettavan ilmeen ja joka sopi pelin muuhun tunnelmaan huomattavasti realismia paremmin. Se oli täyttä uudelleensuunnittelua nopeampaa, mutta antoi visuaaleille kaivattua potkua.

Studiopomojen peloista huolimatta uusi ilme otettiin tiimin kesken hyvin vastaan – joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Pelin alkuperäinen art director oli käärmeissään siitä, että hänen tekemänsä työ sivuutettiin lähes täysin. Hän jätti taiteellisten erimielisyyksien vuoksi studion lisäksi koko pelialan, mikä on epäilemättä syy sille, miksei hänen nimeään tahdo esiintyä juuri missään.

Riidasta huolimatta riskinotto oli kuitenkin Gearboxille kannattava siirto. Borderlandsia ylistettiin sen toimintaa ja roolipeliä sekoittavien mekaniikkojen lisäksi myös sen uniikista, sarjakuvamaisesta graafisesta tyylistä.

Lue lisää:

Nostoja