Tiesitkö? Call of Duty -kehittäjä halusi modernia sotaa jo alussa, Activision esti

Tiesitkö, että jos Infinity Ward olisi saanut päättää, pelaajat olisivat päässeet käymään nykyaikaista sotaa paljon aikaisemmin? Lue kehittäjän ja julkaisijan torailusta täältä!

31.3.2019 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Räiskintägenren mullistaneen Call of Dutyn taru alkoi Medal of Honor: Allied Assaultista ja 2015, Inc.-studiosta. Osittain Steven Spielbergin käsikirjoittama, toiseen maailmansotaan sijoittuva Allied Assault ilmestyi vuonna 2002 ja asetti riman realistisille räiskintäpeleille. Peli sai osakseen ylistystä sekä kriitikoilta että yleisöltä, mutta studion seinien sisällä kuohui. Osa kehitystiimistä oli tyytymätön siihen, miten taloa johdettiin. Kun 2015, Inc. alkoi kehittää Vietnamin sotaan sijoittuvaa Men of Valoria, tyytymättömät päättivät nostaa kytkintä ja perustivat oman studion, Infinity Wardin.

Activision, joka oli jo jonkin aikaa halunnut mukaan toiseen maailmansotaan sijoittuvien pelien villiin maailmaan, syyti uudelle studiolle rahaa. Samalla suurjulkaisijan plakkariin siirtyi 30 prosenttia studion omistuksesta.

Infinity Wardin 25 hengen kehitystiimi raapi rakkaudella kokoon pelin, jonka arveltiin ennakkoon olevan Medal of Honorin menestyksellä ratsastava klooni. Kun Call of Duty ilmestyi loppuvuodesta 2003, se kuitenkin ylitti kaikki odotukset – siinä määrin, että sarja on poikinut tähän päivään mennessä kaikkiaan 15 pääsarjaan kuuluvaa osaa ja kourallisen oheispelejä.

Kun ensimmäinen osa oli ulkona, Activision osti itselleen loputkin Infinity Wardista. Kun toisen pelin suunnittelutyön oli määrä käynnistyä, rakkauteen tuli kuitenkin ryppyjä. Activision tahtoi lisää osia toisesta maailmansodasta, joka eli pelimaailmassa parhaillaan kultakauttaan. Infinity Ward puolestaan halusi siirtyä eteenpäin ja tehdä pelejä modernista sodankäynnistä. Toinen väännön kohde oli alusta. Activision näki studion ensisijaisesti pc-kehittäjänä, kun studio puolestaan halusi laajentaa myös konsoleille.
”Me olimme jyrkästi sitä vastaan, että Call of Duty 2 olisi sijoittunut toiseen maailmansotaan. Activisionin tarjoama kompromissi oli, että jos tekisimme siitä, saisimme kehittää myös konsoleille”, studiota perustamassa ollut Vince Zampella on tilittänyt.

Call of Duty 2:n jälkeen Infinity Ward piti välivuotta, jonka aikana Treyarch tuotiin mukaan kuvioihin. Call of Duty 3 aloitti vuorottelujärjestelyn, jolla pidettiin huoli, että joka vuosi saataisiin ulos uusi peli. Kun sarjan neljännen osan aikaan oli jälleen Infinity Wardin vuoro, studion ja Activisionin suhde alkoi käydä kiviseksi. Activision oli vakuuttunut, ettei moderni sodankäynti voisi mitenkään myydä. Jason West, toinen Infinity Wardin perustaja, on kuvannut, että studion piti taistella aivan kaikesta. Call of Duty 4: Modern Warfare oli sarjan ensimmäinen peli, joka sijoittui nykyaikaan. Se myi lopulta enemmän kuin yksikään sarjan aikaisemmista osista.

Studion ja julkaisijan keskinäiset ongelmat kärjistyivät vuonna 2010, kun Activision näytti Zampellalle ja Westille ovea. Samalla ovenavauksella lähti muitakin: Zampellan ja Westin irtisanomisten jälkeen melkein puolet studion henkilöstöstä sanoutui irti. Activision antoi myöhemmin lausunnon, että on päässyt yli henkilöstöongelmistaan ja on onnistunut jälleenrakentamaan Infinity Wardin. Studio jatkaa nykymuodossaan Call of Duty -kehittäjänä. Zampella ja West perustivat heti erottamisensa jälkeen Respawn Entertainmentin, jonka kädenjälkeä ovat esimerkiksi Titanfall ja Apex Legends.

Lue lisää:

Lisää luettavaa