Tiesitkö? Call of Duty: Modern Warfaressa on erikoinen game over

Tiesitkö, että eräässä viime vuonna ilmestyneen Modern Warfaren kentässä on uniikki game over, jonka saamisen pelikin tuomitsee? Lue pääsiäismunasta täältä!

28.8.2020 07:59

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Call of Duty -sarjan Modern Warfare -alisarja sai viime vuonna uudelleenkäynnistyksen, kun veteraanistudio Infinity Ward julkaisi ytimekkäästi nimetyn Call of Duty: Modern Warfaren. Peli pistää Modern Warfaren aikajanan uusiksi. Samalla se pyrkii studion mukaan tarttumaan rohkeammin aiheisiin, joita pelirintamalla ei ole juuri nähty.

– Se on modernia sodankäyntiä. Pelit ja pelinkehittäjät ovat ehkä hiukan arkoja käsittelemään tiettyjä aiheita. Minusta tuntuu, että alalla on taipumusta tuntea, että me emme voi tehdä samoja asioita kuin American Sniper tai Isänmaan puolesta, pelin kampanjan ohjannut Jacob Minkoff on kertonut.

Pelissä on hetkiä, kun pelaaja on valinnan edessä. Samalla Modern Warfare testailee liipasinsormen herkkyyttä. Yhdessä alkupuolen tehtävistä pelaaja tekee rynnäkön kaupunkitaloon Lontoossa. Tehtävässä on hetki, kun talosta löytyvä nainen anelee armoa ja kertoo jääneensä terroristin panttivangiksi. Jos pelaaja luottaa naisen sanaan ja jättää hänet eloon, tämä syöksyy sieppaamaan aseen ja käy väkivaltaiseksi.

Hieman myöhemmin samassa tehtävässä kuvio toistuu. Toinen vastaan sattunut nainen kiirehtii huoneen halki. Tämä juoksee kehdolle nostaakseen siellä itkevän lapsen syliinsä. Jos naista ei ammu, mitään ei tapahdu. Mikäli hänet ampuu, lapsi jää itkemään ja pitämään meteliä. Hieman kylmäverisempi pragmaatikko saattaisi keksiä, että nopein tapa hiljentää itku on vetää liipaisimesta.

Jos niin tekee, peli muistuttaa, että lapset eivät ole taistelun osapuolia ja palauttaa pelaajan edelliselle tarkastuspisteelle.

Mikäli pelaajan muisti pettää ja lapsi kuolee kolmeen otteeseen, Modern Warfare puhaltaa pelin poikki. ”Oletko tosissasi?” ruudulle ilmestyvä teksti kysyy. Tehtävä päättyy ja palauttaa pelaajan maailmankartalle, jossa kentät valitaan.

Minkoffin mukaan Call of Duty -sarja on vienyt mahtipontiset kohtaukset niin pitkälle kuin ne on mahdollista viedä.

– Sitä nuppia ei voi vääntää ikuisesti. Aiemmin olemme usein antaneet pelaajalle taisteluun rynnäkkökiväärin ja käskeneet ampua viisikymmentä tyyppiä matkan päästä. Tällä kertaa kysyimme itseltämme, kuinka voisimme saada yhden rakennuksen ja siellä olevat kymmenen ihmistä tuntumaan merkityksellisiltä.

Lue lisää:

Lisää luettavaa