Tiesitkö? Crash Team Racing ei alussa ollut Crash-peli / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Crash Team Racing ei alussa ollut Crash-peli

17.11.2019 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2
Tiesitkö? Crash Team Racing ei alussa ollut Crash-peli

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Nykyisin parhaiten Unchartedista ja The Last of Usista tunnettu Naughty Dog oli heikossa jamassa 90-luvun alussa. Studio vuokrasi viimeisillä pennosillaan itselleen kopin vuoden 1994 Consumer Electronics Show’sta esitelläkseen Way of the Warrior -taistelupeliään. Kun tuli aika saada mätölle julkaisija, Universal Interactive Studios astui kuvioihin.

– Yksi syistä sille, miksi päädyimme Universaliin, oli heidän intonsa rahoittaa Way of the Warrioria seuraava pelimme ja antaa meidän päättää, mikä se tulisi olemaan, studiopomo Jason Rubin on kertonut.

Tuleva peli oli Crash Bandicoot. Naughty Dog ja Universal päätyivät sopimaan, että studio tekisi Universalille kaikkiaan kolme peliä, minkä jälkeen tilannetta tarkasteltaisiin uudelleen. Julkaisusopimuksen ohella Naughty Dog sai paikan kehittää peliään Universalin katon alla, kalustoa ja taloudellista tukea. Pelitalon ja Universalin välit kuitenkin happanivat sitä mukaa kun Crash-pelit ilmestyivät. Naughty Dog koki, että Universalin panos kehitystyössä oli kutistunut kutistumistaan.

– Me päätimme, ettemme halunneet jakaa kehittäjän osuutta tuotoista jonkin sellaisen tekijän kanssa, joka ei tehnyt pelin hyväksi mitään, oli vaikea yhteistyökumppani ja joka yritti jatkuvasti omia kunnian Crashin menestyksestä itselleen, Rubin on kuvaillut.

Studio ilmoitti Universalille, että kun Crash 3 olisi ulkona, Naughty Dogin ja Universalin yhteistyö päättyisi.

Näihin aikoihin studio alkoi pohtia, mihin suuntaisi seuraavaksi. He olivat kokeilleet eri genrejä opetuspeleistä rooli- ja urheilupeleihin. Kilpa-ajo oli kuitenkin houkutellut tiimiä jo Crash Bandicoot 2:n ajoista..

Pelin moottori syntyi samaan aikaan kolmannen Crashin kanssa. Ajopeli ei kuitenkaan kuulunut alun perin mihinkään jo olemassa olevaan sarjaan. Tuttujen hahmojen sijaan kuskit olivat piirteettömiä palikkapäitä. Julkaisija kuitenkin tarvittiin, ja Naughty Dog oli aina ollut läheisissä väleissä Sonyn kanssa.

– Tarjouduimme tekemään pelistä Crashin, mikäli Sony hoitaisi kaiken yhteydenpidon Universalin suuntaan ja neuvottelisi oikeudet. Siinä pisteessä Naughty Dog ei ollut voinut puhua Universalin johtoportaan kanssa enää hetkeen, välit olivat niin tulehtuneet.

Sony sai kuin saikin neuvoteltua oikeuksista. Naughty Dogin viimeinen Crash-peli julkaistiin syksyllä 1999, vajaa vuosi Crash Bandicoot 3: Warpedin ilmestymisen jälkeen. Peli sai uudelleenlämmittelyn tänä vuonna, kun Crash Team Racing: Nitro-Fueled pärähti kauppoihin Beenoxin kehittämänä.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Vaapukkamehuw kuva
Vaapukkamehuw

Nämä ovat aina tosi mielenkiintoisia artikkeleita.

Käyttäjän mecha_no_maniac kuva
mecha_no_maniac

Vai että silleen. Aika kaksipiippuinen juttu: ilman Universalia, olisiko Naughty Dog edes välttämättä saanut muuta rahoittajaa taikka julkaisijaa peleilleen? Ilman Universalia, olisiko studion tarina päättynyt siihen ja me pelaajat emme olisi ikinä saaneet Crasheja, Jak & Daxtereita taikka Unchartedeja? Ja niin joo, Last of Useja myös, vaikken itse kauhuräiskinnästä välitäkään.

Olen monet kerrat kuullut, kuinka Crashien jälkeen Naughty Dog halusi päästä pois Universalin talutusnuorasta. Yleensä tämä on sanailtu niin, että koska "Universalilla oli Crashien lisenssi, Naughty Dog halusi uuden IP:n joka olisi yksistään heidän omaisuuttaan", tai jotain sinne päin. Ja että "heillä olisi tämän uuden IP:n myötä enemmän vapautta tehdä mitä lystää".

Näkemissäni videoissa sekä artikkeleissa ei ole sanottu halaistua sanaa näistä tulehtuneista väleistä, vaan asia on aina muotoiltu em. tavalla. Ikään kuin Naughty Dog halusi vain lisää vapautta itselleen. Olikin siten yllättävää kuulla, että taustalla piili peräti noinkin huonoksi menneet välit Universalin kanssa. Luultavasti ne aiemmin näkemäni jutut on kirjoitettu aikana, jolloin Naughty Dog ei ole vielä raaskinut puhua likapyykistään näin julkisesti.