Tiesitkö? Destinyn puheliaimpaan hahmoon yritettiin luoda eloa koomikoita palkkaamalla

Tiesitkö, että vuotta ennen Destinyn julkaisua Bungie kärräsi talon ulkopuolelta väkeä tehdäkseen Ghost-robottiapurista vähemmän kuivakan? Lue turhaan tehdystä operaatiosta täältä!

25.7.2021 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Jos vuonna 2015 ilmestynyttä Destinyä pelanneelta kysyisi, mikä pelin mieleenpainunein elementti on, kuinka moni mahtaisi nostaa esille Game of Thrones -stara Peter Dinklagen näyttelemän Ghost-apurin? Hahmo nousi nopeasti surullisenkuuluisaksi kiitos tankeahkon ääninäyttelyn ja kenties aavistuksen hölmön käsikirjoituksen. Hahmoa kevennettiin hiukan pelin jatko-osaan mennessä, minkä lisäksi näyttelijä vaihtui Nolan Northiin ykkösosaa kovalla kädellä uusiksi laittaneessa The Taken King -lisäosassa.

Kehittäjä Bungiella oli kuitenkin jo alkumetreillä ajatus, että Ghostiin olisi hyvä saada humoristisempaa sävyä. Tai ainakin se, että studio varta vasten lennätti koomikoita kirjoittamaan robottikaverille onelinereita, viittaisi vahvasti siihen. Stand-up-koomikko David Cross paljasti asian kesällä 2015, reilut puolisen vuotta Destinyn julkaisun jälkeen.

– Minua ja Brian Posehnia pyydettiin, ja me suostuimme välittömästi. Meidät lennätettiin Bellevueen, Washingtoniin, antamaan piristysruiske Ghostin hahmolle.

He pelasivat pari päivää ja keksivät pelatessaan raflaavia heittoja, jotka heidän mielestään sekä sopivat Ghostille että olivat hauskoja. Lopulliseen tuotteeseen ei päätynyt Crossin mukaan ainuttakaan heidän kirjoittamaansa repliikkiä.

– Kun Destiny ilmestyi, olin todella innoissani siitä ja pelasin peliä aktiivisesti. Parikymmentä tuntia myöhemmin Ghost oli käynyt kohtalaisen monotoniseksi. Se on aivan helvetin tylsää kuunneltavaa, ja puhun varmasti niin itseni ja Brianin kuin pelaajienkin puolesta sanoessani, että olisi kiva, jos seassa olisi vitsi tai pari. Mutta ainakin oli jännittävää päästä katsomaan kehitysprosessia ja pelaamaan peliä vuotta ennen sen julkaisua.

Lue lisää:

Lisää luettavaa