”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Resident Evil 2 ilmestyi alkuvuodesta 1998, peliä ylistettiin sen tarinasta, asetelmasta ja graafisesta ilmeestä. Se ei ehtinyt olla pitkään kaupan hyllyllä, kun tuottaja Shinji Mikami pyysi ohjaaja Hideki Kamiyaa asettumaan uudelleen kuskinpukille. Pelin, jonka Kamiya tiimeineen otti työn alle, oli tarkoitus olla Resident Evil 3.

Vuosituhannen taitteessa ilmestynyt PlayStation 2 kuitenkin väänsi aikataulua ja pakotti lykkäämään Kamiyan projektia. Liennyttääkseen fanien kärsimättömyyttä, Capcom julkaisi kolmantena pelinä alkujaan kevyemmäksi sivuosaksi tarkoitetun Resident Evil 3: Nemesiksen, ja Kamiyan työstämästä pelistä tuli Resident Evil 4.

Pöhinä alkoi joulukuussa 1999, kun Mikami mainitsi ohimennen neljännen osan olevan tuloillaan. Capcom pysyi vaitonaisena, mutta antoi puolimyönnyttelevän lausunnon, jossa todettiin yhtiön tekevän jatko-osia parhaille peleilleen.

Samaan aikaan neljännen osan kehitystiimi kävi tutustumassa Euroopan ihmeisiin. Kamiya oli päättänyt painottaa toimintaosuuksia, mutta päähenkilö Tony Redgrave ei näyttänyt tarpeeksi hyvältä sarjassa siihen asti käytettyjen kiinteiden kamerakulmien läpi katsottuna. Kameran toimintaa muutettiin dynaamisemmaksi, mikä edellytti tutkimustyötä ja yksityiskohtaisempaa perehtymistä peliin tuleviin visuaalisiin elementteihin. Päätöstä seurasi retki Espanjaan ja Isoon-Britanniaan, missä suunnittelijat tutustuivat goottilaiseen arkkitehtuuriin.

Mikamin mielestä peli oli ajautunut liian kauas Resident Evilin tyylistä voidakseen olla osa sarjaa. Kamiyalle sen sijaan oli tärkeää, että toiminta ja tyylikkyys olivat keskeisessä osassa, mitä ei tiimin yrityksistä huolimatta saatu istumaan selviytymiskauhun muottiin. Mikami onnistui taivuttelemaan kehitystiimin ja Capcomin johtoportaan siitä, että peli ansaitsee oman nimikkeensä. Zombit jäivät pois, kun Kamiya kirjoitti päähenkilön yli-inhimillisten voimien ympärillä pyörivästä mysteeristä demoninmetsästäjän työkeikan.

Devil May Cry julkaistiin kesällä 2001. Se keräsi kiitosta goottilaisesta tunnelmastaan, pelattavuudestaan ja toiminnastaan. Suosio varmisti, että alkujaan Resident Evilin neljänneksi osaksi tarkoitettu peli poiki lopulta oman sarjansa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa