Tiesitkö? Doom-kehittäjä halusi Nintendolta oikeudet Super Marion pc-käännökseen / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Doom-kehittäjä halusi Nintendolta oikeudet Super Marion pc-käännökseen

24.11.2019 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2
Tiesitkö? Doom-kehittäjä halusi Nintendolta oikeudet Super Marion pc-käännökseen

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Ennen kuin id Software alkoi kartuttaa mainettaan Doomilla, Quakella ja Wolfensteinilla, heillä oli Commander Keen. Commander Keen in Invasion of the Vorticons oli studion ensimmäinen peli ja näki päivänvalon joulukuussa 1990. Ennen kuin peliä kutsuttiin Commander Keeniksi, se oli kuitenkin Super Mario Bros 3.

John Carmack oli kehittänyt saman vuoden syksynä kikan, jolla tietokoneella perinteisesti tahmeasti toiminut sivusuuntainen ruudunvieritys notkistui huomattavasti. Carmack ja Tom Hall päättivät demota jippoa luomalla saman vuoden keväänä Pohjois-Amerikassa julkaistun Super Mario Bros 3:n ensimmäisen kentän kokonaan uudelleen tietokoneelle. Kaksikko korvasi Marion heidän kollegansa John Romeron Dangerous Dave -pelihahmolla. Rykäys nimettiin itseironisesti Dangerous Dave in Copyright Infringementiksi.

Myös Romero oli vaikuttunut demosta. Tiimi päätti lähestyä Nintendoa ja tarjoutua kehittämään Super Mario Bros 3:sta pc-käännöksen. He lähettivät ehdotuksen mukana kopion demosta toiveenaan onnistua vakuuttamaan Nintendo puolelleen. Tiimi lähestyi ensin Nintendon Amerikan-päämajaa, mistä heidät ohjattiin kiotolaisen emoyhtiön pakeille. Kioton vastaus ei kuitenkaan ollut kehittäjien mieleen.

– He olivat vaikuttuneita, mutta eivät halunneet laskea pelien immateriaalioikeuksia muille kuin omille laitteilleen. Eli käytännössä vastaus oli ”hyvää työtä, lopettakaa heti”, Romero on myöhemmin muistellut.

Tiimi ei lannistunut, vaan ryhtyi Apogee Softwaren avustuksella työstämään demon päälle materiaalia, joka irrottaisi sen Super Mariosta – esimerkiksi ympäristön tutkiminen epälineaarisesti sekä mahdollisuus käyttää hyppykeppiä. Commander Keen ilmestyi vain muutama kuukausi demon kehittämisen jälkeen. Id Software kuitenkin perustettiin virallisesti vasta helmikuussa 1991, heidän toisen pelinsä Shadow Knightsin julkaisun kannoilla.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän -JJ kuva
-JJ

Pidemmälti suomeksi samasta aiheesta on myös viimeisimmässä Retro Rewind -lehdessä :)

Käyttäjän Brutal1ty kuva
Brutal1ty

Taisin lukea tästä vuoden 2001 Pelit-lehdestä.