Tiesitkö? Ennätysaika Final Fantasy VI:ssa edellyttää yli 50 kertaa kuolemista

Tiesitkö, että FFVI:een on työkaluavusteinen speedrun, jonka tärkeä elementti on kuoleminen puolisen sataa kertaa? Lue taktiikasta täältä!

5.2.2023 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Speedrunit ovat oma taiteenlajinsa, jossa luovuus yhdistyy mekaaniseen ja tekniseen taitoon. Speedruneissa on maailman sivu käytetty hyödyksi erikoisia kikkoja, kuten pelilevyn tuhrimista, jotta pelin paussaaminen auttaisi pääsemään maailmassa olevien objektien läpi.

Vuonna 2015 Final Fantasy VI:sta löytyi bugi, joka silpaisi pelin speedrun-ajasta – noin kolmesta ja puolesta tunnista – kaikkiaan kolme tuntia. Oleellinen elementti speedrunissa on se, että ensimmäisen kylän jälkeen avautuvalla maailmankartalla täytyy kuolla 52 kertaa. Kyseessä on työkaluavusteinen speedrun, eli speedrun, joka hyödyntää emulaattorin tarjoamia ominaisuuksia, jotka eivät ole käytössä pelissä sellaisenaan. Käytännössä työkaluavusteisissa speedruneissa on siis mahdollista esimerkiksi hidastaa peliä, jotta vaikkapa erilaisten näppäinsyötteiden toteuttaminen tarkasti on helpompaa.

Final Fantasy VI:n speedrun perustuu sille, että pino, johon peli säilöö dataa, saadaan ikään kuin vuotamaan yli. Tämä tehdään manipuloimalla arvoja muun muassa tiimiin kuuluvien hahmojen määrän, kullan sekä otettujen askeleiden lukumäärän avulla. Kun pino vuotaa 52:n kuoleman jälkeen yli, peli hyppää kuolinruudusta tiettyyn hetkeen, tämän speedrunin tapauksessa lopputeksteihin.

Kaikkiaan speedrun kestää vajaat 33 minuuttia. Video läpipeluusta löytyy täältä. Kuolemat (videossa 17:20–32:55) haukkaavat noin puolet koko lystistä. Tarkemman läpileikkauksen speedrunin teknisestä puolesta pääsee tarkastamaan lue lisää -linkin takaa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa