Tiesitkö? Ensimmäinen Call of Duty sovitettiin myös kännykkäpeliksi vuonna 2004

Tiesitkö, että Call of Duty on nähty myös mobiililla jo ennen sovelluskauppojen yleistymistä? Lue kännykkäkokeilusta täältä!

25.10.2020 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Mobiilipelien kulta-aika pyörähti toden teolla käyntiin älypuhelinten yleistyttyä viime vuosikymmenen taitteessa. Puhelimella taottavat pelit olivat toki siinä vaiheessa jo vakiintunut ilmiö: esimerkiksi vanhoja Nokian luureja käyttäneillä lienee muistoja suomalaisesta kansallisaarteesta, Matopelistä. 2000-luvun alun laitteissa ja ohjelmistoissa oli kuitenkin liikaa eroavaisuuksia, jotta kehittäjät olisivat voineet tehdä pelejä useammalle eri puhelimelle, eikä ilmiö päässyt syntymään ennen Applen sovelluskaupan läpilyöntiä.

Yrityksiä naittaa puhelimia ja pelejä tiiviimmin yhteen kuitenkin oli. Nokia julkaisi vuonna 2002 Nokia N-Gagen, joka halusi olla sekä puhelin että pelikonsoli. Yrityksessä oli kunnianhimoa: laitteen oli tarkoitus haastaa kannettavien pelien markkinoiden ykkönen, Nintendon Gameboy Advance. N-Gagelle julkaistiinkin sen elinkaaren aikana kohtalaisen nimekkäitä pelejä, yhtenä niistä ensimmäinen Call of Duty.

Call of Duty ilmestyi N-Gagelle vuosi alkuperäisen julkaisun jälkeen, marraskuussa 2004. Mobiiliversion kehittämisestä vastasi Infinity Wardin sijaan OmegaSoft. Alustan rajoitusten vuoksi peli ei ollut suora käännös, vaan samaa premissiä seuraava sovitus. Pelissä oli yksitoista karttaa yksinpelikampanjaa varten ja muutama ainoastaan moninpelissä käytettävä kartta. Moninpeli tapahtui maksimissaan neljän pelaajan kesken Bluetooth-yhteydellä. Pelikuvaa kampanjasta voi katsella esimerkiksi täällä.

Aikalaisarvostelijat luonnehtivat Call of Dutya kunnianhimoiseksi, mutta pohjimmiltaan heikoksi jääväksi esitykseksi. Pelin hitaus, piirtoetäisyyden lyhyys ja kehnohko tekoäly haittasivat kokemusta. Moninpeliä puolestaan jarrutteli se, että N-Gage ei missään vaiheessa ollut erityisen laajalle levinnyt laite.

N-Gagen Call of Dutyn suosiosta kertonee jotain se, että pelistä on vaikea löytää verkosta juurikaan jälkiä. N-Gagella ei mennyt paljon paremmin: sen valmistus lopetettiin kesällä 2005. Vuonna 2008 N-Gage palasi useampaan eri nokialaiseen suunniteltuna pelisovelluksena. Palvelun ylläpito kuitenkin lopetettiin syksyllä 2009. Syiksi päätökselle mainittiin muun muassa epäonnistunut markkinointi sekä Applen sovelluskaupan jättimäinen suosio.

Lue lisää:

Lisää luettavaa