Tiesitkö? Ensimmäisten Pokémonien julkaisutaival oli erittäin kivinen

Tiesitkö, että Pokémon Red ja Blue piti koodata uusiksi länsimaista julkaisua varten? Lue kivuliaasta kehitystyöstä täältä!

21.4.2019 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Pokémon Red ja Pokémon Green ilmestyivät Japanissa Game Boylle alkuvuodesta 1996, ne olivat käyneet läpi oman aikansa peleille odottamattoman pitkän kehitystaipaleen. Pelisuunnittelija Satoshi Tajiri sai idean pyydystettävistä olennoista lapsuutensa hyönteiskeräilyharrastuksen inspiroimana. Kun Game Boy ilmestyi vuonna 1989, se tuntui Tajirista täydelliseltä laitteelta idean toteuttamiselle. Game Boy tarjosi mahdollisuuden moninpelille konsolista toiseen kytkettävän kaapelin avulla – tämä mahdollistaisi kerättyjen olentojen vaihtamisen muiden pelaajien kanssa.

Pelit kehittänyt Game Freak oli siihen aikaan pieni firma, joka otti vastaan projekteja muilta yhtiöiltä pysyäkseen pinnalla. Kaiken muun ohessa halukkaat kehittivät Pokémonia silloin kun aikaa sattui liikenemään. Kehitystyö kesti kaikkiaan kuusi vuotta.

Peliin sekä säveltänyt että koodannut Junichi Masuda muistelee, kuinka koko projekti oli kaatua kesken kehityksen.
”Siihen aikaan tietokoneet kaatuilivat kohtalaisen usein. Kerran, neljäntenä kehitysvuonna, yksi koneista kaatui todella, todella pahasti, eikä meillä ollut aavistustakaan, miten saisimme pelastettua tilanteen. Sillä laitteella oli aivan kaikki: kaikki pokémonit, päähenkilö ja niin edelleen. Muistan ajatelleeni, että jos emme saisi palautettua tietoja, pelin taru olisi lopussa.”
Katastrofi kuitenkin onnistuttiin kuin onnistuttiinkin välttämään. Masuda puhuu tapauksesta edelleen hermoja raastavimpana yksittäisenä tapauksena kehityksen varrelta.

Pelit osoittautuivat hiteiksi, ja ne julkaissut Nintendo halusi viedä Pokémonin lännen markkinoille. Tämä toi kokonaan uusia mutkia matkaan. Datamäärä, joka Game Boyn pelikasetille mahtuu, on hyvin rajallinen. Tämän vuoksi alkuperäisistä versioista muun muassa karsittiin joitakin niihin suunnitelluista olennoista. Yhdeksi suurimmista haasteista osoittautui kieli: japani, jonka kirjoitusmerkit koostuvat tavuista yksittäisten kirjaimien sijaan, vie kasetilla paljon vähemmän tilaa kuin englanti. Pelit oli suunniteltu japanilaista merkistöä silmällä pitäen, ja ne piti käytännössä katsoen koodata uudelleen länsimaisia versioita varten. Pokémon Red ja uudelleen nimetty Pokémon Blue näkivät päivänvalon Yhdysvalloissa syksyllä 1998 ja Euroopassa 1999.

Vaivalloisuudestaan huolimatta länsijulkaisu oli kannattava siirto: pelit myivät Yhdysvalloissa hiukan alle kymmenen miljoonaa. Maailmanlaajuisesti niiden myynnit keikkuvat noin kolmessakymmenessä miljoonassa. Odottamaton, hyönteiskeräilystä alkunsa saanut hitti porskuttaa edelleen vahvana: Pokémon Sword ja Shield, pääsarjan ensimmäiset osat kahdeksannen sukupolven pokémoneilla, ilmestyvät tämän vuoden lopussa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa