Tiesitkö? Fallout: New Vegasin ohjaaja julkaisi peliin oman, epävirallisen modinsa / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Fallout: New Vegasin ohjaaja julkaisi peliin oman, epävirallisen modinsa

26.05.2019 // Kirjoittanut: Ida Suominen
3
Tiesitkö? Fallout: New Vegasin ohjaaja julkaisi peliin oman, epävirallisen modinsa

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Fallout: New Vegasin ilmestyessä syksyllä 2010, ohjaaja Josh Sawyer ei ollut täysin tyytyväinen lopulliseen tuotteeseen. Hän olisi kaivannut peliin vaihtoehtoja, joilla tehdä pelikokemuksesta haastavampi, mutta niiden sisällyttäminen osoittautui hankalaksi. Kun viimeinenkin pelin lisäsisällöstä oli ilmestynyt vuoden 2011 syyskuussa, Sawyer julkaisi modin, jossa rukkasi pelin tasapainoa lähemmäs omia mieltymyksiään.

Modi puuttuu muun muassa nopeuteen, jolla hahmo saa uusia tasoja, laskee tasokattoa, tiputtaa hahmon kantokykyä ja vähentää maailmasta löytyvien parannusesineiden määrää. Lisäksi se vaihtaa useiden ei-pelattavien hahmojen moraalista suuntautumista esimerkiksi neutraalista pahaksi. Modi keskittyy ainoastaan pelin mekaniikan sormeiluun – uutta tarina- tai tehtäväsisältöä siinä ei ole.

Sawyer on maininnut kourallisen syitä sille, miksei modi päätynyt New Vegasiin esimerkiksi virallisen päivityksen muodossa. Näitä olivat esimerkiksi teknisen toteuttamisen hankaluus sekä se, kuinka pelin vaikeustaso ja vaikeuskäyrä olisivat nousseet reippaanlaisesti sen vuoksi.
– Osa modin mekaniikoista tekee pelistä merkittävästi vaikeamman, esimerkiksi parannusesineiden tehoon ja löytymistiheyteen tehdyt muutokset. Tai lisäävät häslinkiä, kuten hahmon kantokyvyn pudottaminen kolmannekseen alkuperäisestä. Minusta on parempi, että pelaajat joutuvat itse tekemään päätöksen hankkia peliinsä ylimääräistä haastetta, kuin tehdä modin ominaisuuksista oletusarvoiset.

Asiaan toki vaikuttivat myös erot pelinkehittäjän ja modaajan velvollisuuksissa.
– Kukaan ei työskentele enää pelin parissa. Ei ole ketään, joka voisi virallisesti testata tätä. Minä työstän tätä modia vapaa-ajallani, ja jos ryssin jotain, pelaaja voi vain poistaa modin pelistään.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Mikäli olisi tuon voinut tehdä jo ennen pelin ilmestymistä niin miksi sitä ei olisi voinut sinne muka laittaa? Keskeneräisyyden tai testaamattomuudenko takia? Falloutissa? Ihan kuin siinä ei olisi jatkuvasti jotain rikki tai korjaamisen tarpeessa, joten päästään alkuperäiseen kysymykseen; miksi ei olisi voinut olla mukana vaikka erillisenä moodina/vaikeusasteena?

Käyttäjän taistelujake kuva
taistelujake
Lainaus zappah

Mikäli olisi tuon voinut tehdä jo ennen pelin ilmestymistä niin miksi sitä ei olisi voinut sinne muka laittaa? Keskeneräisyyden tai testaamattomuudenko takia? Falloutissa? Ihan kuin siinä ei olisi jatkuvasti jotain rikki tai korjaamisen tarpeessa, joten päästään alkuperäiseen kysymykseen; miksi ei olisi voinut olla mukana vaikka erillisenä moodina/vaikeusasteena?

Olen ymmärtänyt että bethesda antoi tälle valmistumis aikaa alle vuoden mikä voi selittää miksi ei tullut pelissä mukana. Olen myös lukenut että obsidian oli pettynyt kuinka vähän se kerkesi tekemään legionilla ja sen tarinalla.

Käyttäjän kribmeister kuva
kribmeister
Lainaus taistelujake

[quote="zappah"]Mikäli olisi tuon voinut tehdä jo ennen pelin ilmestymistä niin miksi sitä ei olisi voinut sinne muka laittaa? Keskeneräisyyden tai testaamattomuudenko takia? Falloutissa? Ihan kuin siinä ei olisi jatkuvasti jotain rikki tai korjaamisen tarpeessa, joten päästään alkuperäiseen kysymykseen; miksi ei olisi voinut olla mukana vaikka erillisenä moodina/vaikeusasteena?[/quote] Olen ymmärtänyt että bethesda antoi tälle valmistumis aikaa alle vuoden mikä voi selittää miksi ei tullut pelissä mukana. Olen myös lukenut että obsidian oli pettynyt kuinka vähän se kerkesi tekemään legionilla ja sen tarinalla.

Siitäkin huolimatta paras ja vähiten tyhmä nykyfalloutti.

Nostoja