Tiesitkö? Fallout-sarja syntyi lisenssiväännöstä EA:n kanssa

Tiesitkö, että yksi tämän hetken menestyneimmistä roolipeleistä syntyi, koska Electronic Arts ei halunnut luopua Wastelandin oikeuksista? Lue alkutaipaleesta täältä!

1.11.2020 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Wasteland-sarjan ensimmäinen osa ilmestyi vuonna 1988, se nousi sekä pelaajien että kriitikoiden suosioon. Sitä ylistettiin esimerkiksi ”ainoaksi pelaamisen arvoiseksi post-apokalyptiseksi peliksi”, minkä ohella muun muassa sen taistelu- ja taitosysteemi keräsivät kehuja. Wastelandin julkaissut ja sen oikeuksia hallussaan pitänyt Electronic Arts ryhtyi kehittämään jatko-osa Fountain of Dreamsia, joka ilmestyi pari vuotta myöhemmin.

Wastelandin kehittänyt Interplay Entertainment – siihen aikaan Interplay Productions – puolestaan aloitti työnimellä Meantime kulkeneen pelin, jonka oli määrä sijoittua Wastelandin maailmaan, vaikka ei olisikaan varsinainen jatko-osa. Meantimeä kehitettiin Apple II -tietokoneelle, jonka huonot myyntiluvut ja keskeisten henkilöiden lähteminen pelin kehitystiimistä kuitenkin johtivat lopulta Meantimen perumiseen.

Vähän Wastelandin ilmestymisen jälkeen Interplay oli ryhtynyt tekemisen lisäksi myös julkaisemaan pelejä, eikä näin ollen enää kehittänyt pelejä muille. Jotta Wasteland saisi jatkua, Interplayn olisi siis saatava pelin oikeudet itselleen.

– Yritin neuvotella oikeudet EA:lta, mutta en onnistunut vuosien yrittämisestä huolimatta. Tämä sai minut päättämään, että tekisimme kokonaan uuden, oman post-apokalyptisen pelimme, entinen Interplay-pomo Brian Fargo on kertonut.

Pelin nimeksi tuli Fallout. Se ammensi runsaasti innoitusta niin Wastelandista kuin esimerkiksi GURPS-pöytäroolipelistäkin. Sitä kuitenkin pidettiin Interplaylla B-luokan projektina: peli oltiin perua kahdesti, koska resursseja tarvittiin toisaalle.

Fallout oli studiolle vähän toisarvoinen, ja eikä mielipide juuri kohentunut ennen kuin peli oli likipitäen julkaisukuntoinen. Se oli turhauttavaa: kun itse näkee projektissa jotain, mitä muut eivät näe, pelin luojaksi tituleerattu tuottaja Tim Cain on todennut.

Fallout kuitenkin julkaistiin syksyllä 1997, ja se osoittautui Wastelandia suuremmaksi menestykseksi. Se on poikinut parissa kymmenessä vuodessa yhdeksän peliä, joista kolme on Interplayn kehittämiä ja julkaisemia. Sittemmin Bethesda on ostanut sarjan oikeudet itselleen. Wastelandin suhteen ympyrä on kuitenkin sulkeutunut: EA myi sen oikeudet Konamille, joka puolestaan myi ne Fargon perustamalle inXile Entertainmentille. Wasteland 2 näki päivänvalon vuonna 2014, Wasteland 3 puolestaan julkaistiin viime kesänä.

Lue lisää:

Lisää luettavaa