”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Final Fantasy -sarjan alusta aina kuudenteen osaan saakka saakka sen kehittäjä Square oli uskollisesti julkaissut pelit Nintendon konsoleilla. Ensimmäiset Final Fantasyt oli julkaistu ensin Nintendolle, sitten Super Nintendolle. Kuudennen jälkeen tilanne kuitenkin muuttui. Alun perin Squarella ei ollut aikomusta poiketa tutusta ja turvallisesta myöskään vuonna 1996 ilmestyvän Nintendo 64:n kanssa. Tieto siitä, että Nintendo aikoi pitäytyä kaseteissa, vaikka levyt olivat tilavampia ja halpoja valmistaa, sai Squaren harkitsemaan päätöstään uudelleen.

Studio halusi tehdä seitsemännestä Final Fantasysta sarjan ensimmäisen 3D-pelin, mikä lisäsi sen teknisiä vaatimuksia kertaheitolla. Sarjan luoja Hironobu Sakaguchi luonnehti projektia megakapasiteetin peliksi, jonka ylimääräinen ulottuvuus pakotti Squaren päätymään CD-ROMiin.

Myöhemmin tehtyjen arvioiden mukaan Final Fantasy VII olisi tarvinnut kokonaisuudessaan parikymmentä kasettia. Nykyisellään peli on kooltaan 1,32 gigatavua. PlayStationin käyttämissä CD-ROM-levyissä oli tilaa 650 megatavun verran, kun taas Nintendo 64:n kasetissa tilaa oli 64 megatavua. Suoraan käännettynä kasetteja olisi siis tarvittu 21 tai 22. PlayStation-versio vei puolestaan vaatimattomat 4 levyä. Toki lopullinen peli olisi todennäköisesti ollut hyvin erilainen, mikäli Square olisi päättänyt pysyä Nintendon tallissa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa