Tiesitkö? Final Fantasy 7:n oli tarkoitus olla etsiväkertomus

Tiesitkö, että Final Fantasy 7:n juoni on kokenut melkoisen muutoksen kehityksen alusta julkaisuhetkeen? Lue alkuperäisistä suunnitelmistä täältä!

3.6.2018 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Final Fantasy 6 oli julkaistu keväällä 1994, kääri sarjan luoja Hironobu Sakaguchin johtama tiimi välittömästi hihansa uudelleen. He ryhtyivät suunnittelemaan sarjan seitsemättä osaa. Peli oli kunnianhimoinen, muttei erityisen korkealla kehittäjä Squaren prioriteettilistalla. Monet työntekijöistä päättivät ennemmin työskennellä yhtä aikaa työn alla olevan Chrono Triggerin parissa, joten Final Fantasya lykättiin. Kehitystyö jatkui seuraavana vuonna, kun Chrono Trigger oli julkaistu.

Final Fantasy 7 eli kehityksen aikana reilusti. Hahmosuunnitelmat tehneen ja kirjotustyöhön osallistuneen Tetsuya Nomuran mukaan Sakaguchi pyöritteli alun perin muun muassa ajatusta, että peli olisi tapahtunut New Yorkissa. Lisäksi siihen suunniteltiin vivahteita etsiväjännäreistä. Aikaisissa suunnitelmissa vilahti esimerkiksi kuumapäinen etsivä Joe, joka olisi ajanut kaupungin räjäyttäneitä päähenkilöitä takaa.

Nomura on kertonut haastattelussa, että hänellä on yhä alkuperäinen versio juonesta tallella, ja että se on aivan erilainen kuin lopulta kauppojen hyllyille päätynyt peli.
”Luulen, että Sakaguchi halusi tehdä jonkinlaisen etsiväkertomuksen.”
Tarinan lopullinen ideointi tehtiin Nomuran, Sakaguchin, pelin ohjaaja Yoshinori Kitasen ja kirjoittaja Kazushige Nojiman kesken. Etsivä Joesta luovuttiin, mutta esimerkiksi terrorismiaspekti säilytettiin Avalanche-järjestön muodossa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa