Tiesitkö? Final Fantasy 7:ssä piti olla vain kolme pelattavaa hahmoa / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Final Fantasy 7:ssä piti olla vain kolme pelattavaa hahmoa

3.02.2019 // Kirjoittanut: Ida Suominen
2
Tiesitkö? Final Fantasy 7:ssä piti olla vain kolme pelattavaa hahmoa

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Dirge of Cerberus: Final Fantasy VII oli ilmestymäisillään vuonna 2006, Final Fantasy 7:n ohjaaja Yoshinori Kitase ja taiteilija Tetsuya Nomura istuivat muistelemaan pelin syntyä Electronic Gaming Monthlyn kanssa. Sarjan seitsemäs peli kävi läpi radikaalejakin muutoksia suunnittelutyön alusta osan lopulliseen muotoon – pelistä suunniteltiin aluksi muun muassa etsivätarinaa.

Alun perin Final Fantasy 7:ssä – siinä versiossa, joka lopulta näki päivänvalon – oli ensin määrä olla vain kolme pelattavaa hahmoa: päähenkilö Cloud ja tiimiin kuuluvat Barrett ja Aerith. Suunnitelmaa muutti lopulta kehitystiimin päätös siitä, että jonkun hahmoista oli kuoltava. Nomuran mukaan yksi siihenastisten Final Fantasy -pelien merkittävimmistä teemoista oli itsensä uhraaminen muiden hyväksi. Hahmoilla oli osasta toiseen hyvin samantapaisia piirteitä – Nomuran mielestä Barrett oli juuri sitä hahmokategoriaa, jonka kaikki odottivat kuolevan.
”Minusta hahmon kuoleman pitäisi olla jotain äkillistä ja odottamatonta, joten Aerithin tappaminen vaikutti luonnollisemmalta ja realistisemmalta.”

Siitä, kumman hahmon pitäisi vaihtaa hiippakuntaa, väännettiin tekijätiimissä tiettävästi pitkään. Aerithin kuoleman faneissa aiheuttamaa närkästystä ja epäuskoa Nomura pitää kuitenkin merkkinä siitä, että he tekivät hyviä ratkaisuja sekä hahmon kirjoittamisen että tämän ennenaikaisen lopun suhteen.

Kun päätös siitä, kuka potkaisisi tyhjää oli tehty, ryhdyttiin suunnittelemaan lisää pelattavia hahmoja. Koska tiimi oli juuri linjannut, että pelin ainoa naispäähenkilö kuolisi kesken matkan, heille oli erityisen tärkeää tuoda mukaan toinen nainen. Näin mukaan tuli Tifa, joka samalla näppärästi tuplasi Cloudin romanttisten vaihtoehtojen määrän.

Hahmoja tuli lisää, mutta tiimi oli päässyt veren makuun. Kitase ja kirjoittaja Kazushige Nojima pallottelivat aluksi ideaa, että kaikki muut paitsi pelaajan tiimiin kuuluvat hahmot kuolisivat hiukan ennen viimeistä taistelua. Ideasta kuitenkin luovuttiin, koska Nomuran mielestä se veisi painoarvoa Aerithin kuolemalta.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus

Muistan kuinka meni murot väärään kurkkuun kun näin ekan kerran, kun se Sephirothin jäätävä miekka lävisti Aerithin. Olin ihan niinku, että niinku mitä että? Se kuoli?

Käyttäjän Tomzu kuva
Tomzu

Luin kerran haastattelun jommalta kummalta noista herroista, jossa kerrottiin. Että ff7 lähti liikkeelle ideasta. Että opetetaan nuorille ja lapsille kuoleman lopullisuus, kun olivat huomanneet lasten leikkivän että kuolleita voi vaan herättää henkiin.

Nostoja