Tiesitkö? Fortniten suosituin pelimuoto luotiin vain kahdessa kuukaudessa / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Fortniten suosituin pelimuoto luotiin vain kahdessa kuukaudessa

14.04.2019 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Fortniten suosituin pelimuoto luotiin vain kahdessa kuukaudessa

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Fortnite julkistettiin trailerin säestyksellä vuoden 2011 Video Game Awards -tapahtumassa, Epic Gamesin tekijätiimi oli ehtinyt työstää sitä kolme viikkoa. Samana vuonna Epic sai kietaistua Gears of War -trilogian loppuun ja halusi kokeilla jotain ihan uutta. Vuonna 2011 julkistetussa pelissä neljän hengen tiimin taisteli yhdessä aaltoina tulevia vihollisia vastaan, rakentaa puolustuksia ja kerää resursseja päivittääkseen päämajaansa. Epicin perustaja Tim Sweeney luonnehti peliä kuvauksella ”Minecraft kohtaa Left 4 Deadin.”

Kun Fortnite: Save the World julkaistiin early accessissa heinäkuussa 2017, vastaanotto oli hailakka. Sitä kritisoitiin esimerkiksi sekavasta kokemussysteemistä ja nopeasti monotoniseksi käyvästä tahkoamisesta. Alkuvuodesta oli kuitenkin ilmestynyt jotain, joka muutti Fortniten suunnan nopeasti.

Battle royalesta ammentava PlayerUnknown’s Battlegrounds oli julkaistu saman vuoden maaliskuussa. Se keräsi reippaasti aktiivisen pelaajakunnan, ja puoli vuotta julkaisunsa jälkeen veti Steamiin 1,3 miljoonaa yhtäaikaista pelaajaa, ohittaen kärkipaikkaa viimeisen vuoden pitäneen Dota 2:n. PUBG kärsi kuitenkin vielä kasvukivuista: se oli Fortniten tapaan early accessissa ja sitä vaivasivat lukuisat ongelmat. Epicillä tuumattiin, että kilpailija, jolla olisi vahvemmat tekniset kantimet, voisi kyetä pyyhkimään Battlegroundsilla lattiaa. Studio ryhtyi tuumasta toimeen.

Fortniten battle royalen oli tarkoitus olla testi, jolla kokeiltaisiin battle royalen toimivuutta. Battle royale -muoto raapaistiin kokoon kahdessa kuukaudessa. Sen alun perin oli tarkoitus olla Save the worldin sisällä, mikä olisi tarkoittanut, että pelaajan pitäisi kaivaa kuvetta päästäkseen nauttimaan kanssapelaajien kepittämisen iloista. Pari viikkoa ennen julkaisua Epic kuitenkin päätti julkaista battle royalen omana osionaan ja ilmaiseksi.

Päätös antaa pelimuoto ilmaiseksi saataville vaikuttaisi olleen hyvä. Fortnite Battle Royale ilmestyi syyskuussa 2017. Lokakuussa 2018 Epic tiedotti, että peli on ohittanut 8,3 yhtäaikaisen pelaajan rajapyykin. Analyysiyhtiö SuperDatan raportin mukaan Fortnite keräsi vuonna 2018 pelihistorian suurimmat vuosituotot 2,4 miljardilla dollarillaan.

Lue lisää:

Nostoja