Tiesitkö? Game Boyn innoittaneessa käsikonsolissa oli kummallisia teknisiä ratkaisuja – Ohjain oli mukana pelikasetissa / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Game Boyn innoittaneessa käsikonsolissa oli kummallisia teknisiä ratkaisuja – Ohjain oli mukana pelikasetissa

22.01.2023 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Game Boyn innoittaneessa käsikonsolissa oli kummallisia teknisiä ratkaisuja – Ohjain oli mukana pelikasetissa

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Nintendon Game Boy räjäytti pankin tullessaan markkinoille loppuvuodesta 1989 ja muutti käsikonsolikentän kokonaan. Kannettavia pelilaitteita oli ollut myynnissä jo vuosikymmen, ja Game Boykin on paljon velkaa Nintendon omalle Game & Watch -sarjalle. Game & Watch puolestaan ammensi reippaasti vuonna 1979 ilmestyneestä Microvisionista. Tuo Milton Bradley Companyn kehittämä masiina oli ensimmäinen markkinoille tullut käsikonsoli, jossa oli vaihdettavat pelikasetit.

Microvisionissa oli tehty varsinkin jälkikäteen katsottuna varsin erikoisia ratkaisuja. Niistä mielenkiintoisin oli se, että konsolissa itsessään ei ollut lainkaan prosessoria, eli koko hässäkkää pyörittävää komponenttia. Jokaisessa pelikasetissa oli sen sijaan oma prosessorinsa. Konsolissa itsessään oli kaikkiaan kaksitoista pelin ohjaamiseen ja kontrollointiin tarkoitettua painiketta. Pelikaseteissa oli aukot sen mukaan, mitkä näppäimet sen pelaamiseen tarvittiin, loput painikkeista jäivät kasetin muovikuoren alle. Esimerkiksi tämä video havainnollistaa konsolin toimintaa hyvin.

Microvision myi kohtuullisesti, noin viidentoista miljoonan dollarin edestä ensimmäisen vuotensa aikana. Laadunhallinnan ongelmien vuoksi konsolissa oli kuitenkin useita isompia ja pienempiä vikoja. 16 x 16 -pikselinen LCD-näyttö oli altis menemään pilalle, minkä lisäksi pehmeästä, venyvästä muovista tehdyt näppäimet olivat taipuvaisia hajoamaan. Luultavasti merkittävin ongelma oli kuitenkin varhaisista malleista puuttunut suojaus sähköstaattisia purkauksia vastaan. Käytännössä laite oli siis uskomattoman helppo käräyttää vahingossa. Milton Bradleylla työskennelleen insinöörin mukaan vuoden 1979 joulumarkkinoille myyntiin menneistä laitteista yli puolet olisi palautettu vian takia.

Kovin paljon ensimmäistä vuottaan pidemmälle Microvision ei päässytkään: sen valmistus lopetettiin vuonna 1981. Pelejä konsoli ehti saada vaatimattomat kaksitoista.

Lue lisää: