”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Nintendo 64 -räiskintä GoldenEye 007 oli ollut kehitteillä yli kaksi vuotta ja mennyt rankasti yli aikataulun, kun kehittäjätiimi Rarella sai idean. He lisäisivät peliin moninpelimahdollisuuden. He olivat pelanneet Mario Kartia, innostuneet siitä ja ryhtyneet puntaroimaan, kuinka lisäisivät kimppapelaamisen omaan teokseensa. Mario Kart oli näyttänyt, että moninpeli oli mahdollista, ja olihan Nintendo 64 varustettu neljällä ohjainportillakin. Pelin ohjaaja Martin Hollis meni ajatuksensa kanssa myöhään mukaan liittyneen koodari Steve Ellisin pakeille. Ellis raapi toimivan prototyypin kasaan parissa viikossa. Kokonaisuudessaan moninpeli valmistui kuukaudessa.

Neljään osaan jaetun ruudun peli nosti esille ongelmia, jotka oli saattanut sivuuttaa yksinpelissä. Esimerkiksi kyyristymistä ei ollut tarvinnut animoida, koska yksin takoessaan pelaaja ei luonnollisesti nähnyt itseään. Tilanne kuitenkin muuttui moninpelin tullessa kuvioihin. Lisäksi neliosainen ruutu tarkoitti enimmillään kahtatoista yhtäaikaista hahmoa, mikä oli laitteistolle raskasta.

Ellis kertoo, että vielä maalis–huhtikuussa 1997 moninpelimuoto oli korkeintaan pilke kehittäjien silmäkulmassa. Saman vuoden elokuussa GoldenEye oli jo ulkona. Sekä Raren että pelin julkaisseen Nintendon ylimmässä portaassa uudesta pelimuodosta kuultiin vasta, kun se oli jo valmis.
”Peli oli myöhässä jo siinä kohtaa, kun päätimme lisätä ominaisuuden. Jos olisimme käyneet pyytelemään lupia, koko moninpeliä ei luultavasti olisi koskaan tullut”, Ellis on muistellut jälkikäteen.

Lue lisää:

Lisää luettavaa