Tiesitkö? Half-Lifen kehitystaival oli täynnä töyssyjä / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Half-Lifen kehitystaival oli täynnä töyssyjä

1.12.2019 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Half-Lifen kehitystaival oli täynnä töyssyjä

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Ensimmäisen Half-Lifen julkaisusta tuli marraskuussa 21 vuotta. Pelin matka alkoi, kun kaksi Microsoftilla työskennellyttä koodaria pisti vuonna 1996 pystyyn studion. He tiesivät haluavansa tehdä räiskintäpelejä, joissa olisi tarina. Yhdistelmä oli 90-luvulla harvinaisehko, mikä yhdistettynä suunnitteilla olevan pelin kunnianhimoisuuteen tarkoitti, ettei itsensä Valveksi ristinyt seurue ollut löytää kustantajaa.

– Kävimme puhumassa Half-Lifestä ja ideoistamme eri kustantajille. Suurin osa heistä luuli, että olimme aineissa, Gabe Newell, toinen Valven perustajista, on kertonut.

Lopulta Valven ja seikkailupeleistään tunnetun Sierra Entertainmentin tiet kohtasivat: Sierra oli etsiskellyt mahdollisuuksia laajentaa toimintaansa ensimmäisen persoonan räiskintöjen puolelle, ja Valve pääsi ryhtymään tuumasta toimeen.

Half-Life oli alkanut muodostua. Loppuvuodesta 1997 Valve kuitenkin päätti heittää käytännössä kaiken roskiin.

– Romutimme tekoälyn, romutimme kentät. Todellisuudessa Half-Life myöhästyi Half-Lifen takia, kehitystiimissä ollut Ken Birdwell on kertonut.

Peli oli hyvä, mutta ei tasolla, jolla Newell ja Valven toinen perustaja Mike Harrington halusivat sen olevan. Niinpä he aloittivat käytännössä katsoen alusta.

– Tapa, jolla aluksi suunnittelimme pelin, oli rikkinäinen. Emme tienneet, mitä olimme tekemässä, Newell on perustellut.

Sierra oli kaavaillut Half-Lifen ilmestyvän 1997, eikä ollut ilahtunut viivästyksestä. Vaikka peli myöhästyi vuodella, Valvelle tuli silti loppua kohden kiire. Asiaa ei helpottanut, että juuri ennen pelin julkaisua suuri osa tehdystä työstä hävisi.

– Kaksi tai kolme kuukautta ennen julkaisua meidän VSS-järjestelmämme räjähti. Meidän piti raapia palaset kokoon ihmisten tietokoneilta, Valvella työskennellyt Erik Johnson on kertonut.

VSS pitää kirjaa lähdekoodiin tehdyistä muutoksista ja näin auttaa esimerkiksi seuraamaan, mitkä peliin tehdyt muutokset ovat voineet aiheuttaa bugeja.

Takapakista huolimatta Half-Life ilmestyi kuin ilmestyikin 19. marraskuuta 1998. Peli saavutti jättimenestyksen ja poiki kakkososan vuonna 2004 ja kaksi episodimuotoista jatko-osaa vuosina 2006 ja 2007. Vaikka rukouksiin kolmannesta osasta ei ole toistaiseksi vastattu, on radiohiljaisuus murtunut viimein. Valve ilmoitti sarjan vuosipäivänä julkaisevansa maaliskuussa 2020 Half-Life: Alyxin, joka tulee olemaan esiosa Half-Life 2:lle.

Lue lisää: