Tiesitkö? Halosta olisi tullut strategiapeli ilman Warthog-ajoneuvoa / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Halosta olisi tullut strategiapeli ilman Warthog-ajoneuvoa

16.01.2022 // Kirjoittanut: Ida Suominen
1
Tiesitkö? Halosta olisi tullut strategiapeli ilman Warthog-ajoneuvoa

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun ensimmäinen Halo otettiin kehitteille joskus vuosien 1997 ja 1998 tietämillä, se aloitti taipaleensa reaaliaikaisena strategiapelinä. Alkuperäinen ajatus oli, että työn alla oleva peli olisi studion aikaisemman, vuonna 1997 julkaiseman Mythin tapaan reaaliaikainen strategia. Halon tehtävädesignista vastannut Jaime Griesemer luonnehti tekeillä olevan pelin konseptia määrittelemällä, että se oli kuin Myth mutta scifinä ja StarCraft mutta ilman resurssinhallintaa.

Kulkuneuvot olivat alusta asti tärkeä osa peliä. Bungiella haluttiin, että kulkupelien liikkuminen mallinnetaan huolella — niiden tulisi kulkea kuin oikeat ajoneuvot ja reagoida 3D-maastoon todenmukaisesti.

Pelissä oli isometrinen kamera, aina siihen saakka että kehittäjät päättivät kokeilla mitä tapahtuisi, jos kamera olisi mahdollista kiinnittää mihin tahansa yksikköön. He halusivat testata erilaisia tapoja ohjailla niitä. Yksi näistä yksiköistä oli pelisarjan ikoninen Warthog-ajoneuvo.

– Minä pidän tuntumasta, että Warthog ei ole kuin Ferrari, se on kuin Jeeppi tai Hummeri. Se on jotain, joka on suunniteltu kohti ammuttavaksi, jotain joka on suunniteltu jauhamaan tiensä läpi hirveän maaston ja kauheiden olosuhteiden, jotka sen tielle sattuvat. Suunnittelin sen niin, että siinä on nelipyöräohjaus. Halusimme jotain, joka voisi kääntyä tiukoissakin kulmissa ja ylittää suuriakin kukkuloita. Ja jossain kohtaa aloimme ajatella "helvetti, miksi me emme aja tätä sen sijaan, että antaisimme tekoälyn ajaa?" Halon prototyyppisuunnittelija Marcus Lehto on kertonut käänteentekevästä älynväläyksestä.

Kun Warthog-oivallus oli koettu, tekijätiimi alkoi hivuttaa kameraa hiljakseen lähemmäs pelaajahahmoa tehdäkseen toiminnasta intensiivisempää. Samaan aikaan se, miltä Warthogin ratissa kuului tuntua, alkoi toden teolla muotoutua.

– Tajusimme, että tämän ei todellakaan tulisi olla RTS-peli, studion perustaja Alex Seropian on kertonut.

Strategia vaihtui ymmärryksen myötä toimintaan ja kamera löysi paikkansa ensimmäisestä persoonasta.

Halo: Combat Evolved ilmestyi Xboxille talvella 2001. Vaikka alkuperäisestä RTS-suunnitelmasta oli luovuttu, sarja täydentyi strategiapelillä joitakin vuosia myöhemmin, kun Age of Empires -kehittäjä Ensemble Studiosin kehittämä Halo Wars ilmestyi vuonna 2009.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Scion kuva
Scion

Tiesin kyllä, että Halosta oli alun perin kaavailtu strategiapeliä. Aihetta on käsitelty jossain lukemassani/seuraamassani pelimediassa aiemminkin ja luultavasti useampaankin kertaan. Sitä tosin en tiennyt, että nimenomaan Warthogilla oli noin ratkaiseva vaikutus asiaan.

Nostoja