Tiesitkö? Hellblade: Senua’s Sacrificen näyttelijänsuoritukset kuvattiin studion neuvotteluhuoneessa

Tiesitkö, että Hellblade: Senua's Sacrificen budjettia nipistettiin pienemmäksi esimerkiksi vuoraamalla neuvotteluhuoneen lattia jumppamatoilla? Lue luovista ratkaisuista täältä!

9.1.2022 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun brittistudio Ninja Theoryn peli Hellblade: Senua’s Sacrifice julkistettiin Gamescom-messuilla vuonna 2014, sitä luonnehdittiin ”itsenäiseksi AAA-peliksi.” Käytännössä siis pelin tuotantoarvot olisivat isojen tekijöiden tasolla, mutta sitä sekä kehitettäisiin että myytäisiin halvemmalla. Peliä oli tekemässä 20 henkeä siinä missä aiempia Ninja Theoryn pelejä kehitti satakunta ihmistä.

Hellbladen budjetti oli 10 miljoonaa dollaria, kun AAA-pelien budjetti tapaa tyypillisesti alkaa useammasta kymmenestä miljoonasta.

— Kuuden kympin hintalappu tarkoittaa, että kehittäjät ja pelit eivät voi kilpailla hinnalla, vaan pelien koolla. Se tarkoittaa, että vuosien saatossa peleistä on tullut yhä isompia ja isompia, jolloin myös tiimien on täytynyt kasvaa. Samalla ovat kasvaneet myös kehityskustannukset, Ninja Theoryn kaupallinen ohjaaja Dominic Matthews kertoi vuoden 2018 Game Developers’ Conferencessa.

Ninja Theorylla koettiin, että jatkuva kasvaminen olisi pitkässä juoksussa haitallista studion luovalle hengelle.

Joten kun Hellblade otettiin kehitteille, studion piti keksiä konsteja venyttää penniä tavalla, jolla ei olisi mainittavaa vaikutusta pelin laatuun. Yksi keskeisimmistä ratkaisuista oli päätös rakentaa performance capture -tila studion neuvotteluhuoneeseen, siinä missä aiempien pelien esityksen taltiointi oli hoidettu lennättämällä näyttelijät Yhdysvaltoihin tai Uuteen-Seelantiin.

Neuvotteluhuone oli tilansa puolesta paras valinta uudeksi studioksi. Studioon tarvittava kalusto, kuten valot, hankittiin Ikeasta ja Amazonista kulujen pitämiseksi minimissään. Lattialle levitettiin jumppamattoja. Samalla rahalla, jolla tarvittavat ihmiset olisi kuskattu ulkomaille muutamaksi päiväksi, saatiin kasaan tila, jota oli mahdollista käyttää koko pelin tuotannon ajan. Tämä myös mahdollisti uusien animaatioiden purkittamisen silloin kun niille oli tarvetta. Studioon ostettiin mikit, joten myös äänten taltioinnin saattoi tehdä siellä.

Tekstuurit, kuten kankaat, tehtiin käsikäyttöisellä 3D-skannerilla ja elementeistä tehtiin mahdollisimman laadukkaita niin, että niitä oli mahdollista käyttää uudelleen ja uudelleen pienillä muutoksilla, esimerkiksi maalaamalla kiven päälle sammalta tai upottamalla sen osittain maan sisään.

Hellblade: Senua’s Sacrifice ilmestyi elokuussa 2017. Se ansaitsi kehityskustannuksensa takaisin kolmessa kuukaudessa ja oli myynyt miljoona kappaletta kesäkuuhun 2018 mennessä.

Lue lisää:

Lisää luettavaa