Tiesitkö? Hideo Kojima meni töihin Konamille, koska muut vaihtoehdot hävettivät liikaa

Tiesitkö, että Kojimalla oli toiveita elokuva-alalle työllistymisestä, mutta lopulta muun muassa Japanin elokuvateollisuuden budjetit asettuivat esteeksi? Lue urahaaveista täältä!

25.9.2022 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun videopeliauteur Hideo Kojima aloitti työt Konamilla vuonna 1986, hän valehteli ystäviensä juhlissa työskentelevänsä finanssialalla.

– Peliteollisuus oli hyvin matalan statuksen työtä siihen aikaan, eikä japanin kielessä ollut edes omaa sanaa pelinkehittäjän ammatille, Kojima on kertonut The Guardianin haastattelussa.

Hän ei päätynyt Konamille siksi, että pelitalon visio olisi erityisesti puhutellut häntä, vaan koska se oli listautunut pörssiin. Kojima toivoi, että sellaisessa yhtiössä työskentely näyttäisi paremmalta kuin sellaisessa, joka ei ollut pörssissä. Hän halusi, että hänen ammattinsa nähtäisiin niin positiivisessa valossa kuin suinkin mahdollista.

Kun Kojima liittyi remmiin Konamilla, hän havaitsi studion henkilökunnan olevan hyvin samanhenkistä kanssaan. Lisäksi moni oli päätynyt taloon samantapaista reittiä kuin hänkin: kun ensimmäinen tie luovalle alalle katkesi syystä tai toisesta.

Metal Gearinsa ja Death Strandinginsa pelanneelle ei liene yllätys, että Kojima on lapsesta saakka ollut kiinnostunut elokuva-alasta. Kun hän oli lapsi, kotona katsottiin joka ilta elokuvia – erityisesti westernejä, eurooppalaisia pätkiä ja kauhua.

– En saanut mennä nukkumaan ennen kuin elokuva päättyi. Kun täytin 10, vanhempani alkoivat antaa minulle rahaa mennä elokuviin yksinäni sillä ehdolla, että kotiin palattuani keskustelisin näkemästäni elokuvasta heidän kanssaan. Puhuimme elokuvan ohjauksesta ja teemoista ja siitä, miltä ne minusta tuntuivat.

Koulussa hän teki elokuvia ystäviensä kanssa ja esitti yhden niistä jopa koulunsa kulttuurifestareilla. Kaveriporukka veloitti lipuista toiveenaan, että saisi ostettua lipputuloilla lisää elokuvia katsottavaksi. Kassavirtaa ei tullut tarpeeksi edes yhden hankkimiseen.

Kun tuli aika miettiä jatko-opintoja, ei elokuva-ala ollut vaihtoehto: Osakan-kodin lähellä ei ollut filmikouluja, eivätkä japanilaisten elokuvien budjetit olleet Kojiman mukaan siihen aikaan kaksisia. Hän epäili, ettei olisi kyennyt tekemään sellaisia rainoja kuin olisi halunnut, vaikka olisikin päässyt alalle. Niinpä hän lähti opiskelemaan taloustieteitä.

Yliopistossa opiskellessaan hän törmäsi laitteeseen, joka määritti viihdeteollisuuden uudelleen: Famicomiin, eli vanhaan kunnon Nintendo Entertainment Systemiin.

– Tajusin välittömästi, että tämä saattaisi olla toinen reitti elokuvan kaltaisten kokemusten tekemiseen.

Viime vuosina ympyrä on elokuvien osalta alkanut sulkeutua: Kojima kertoi vuonna 2019 julkaistussa Death Stranding -dokumentissa, että Kojima Productions on aikeissa laajentaa myös elokuvamaailmaan. Hän näkee, että pelit ja elokuvat kilpailevat tulevaisuudessa samasta tilasta, ja tämä johtaa uudenlaisten mediamuotojen syntyyn.

– Olen todella utelias näkemään, millaisia ovat ne pelit, jotka niissä olosuhteissa syntyvät.

Viime vuoden lopulla uutisoitiin, että Kojima Productions perustaa Los Angelesiin uuden, elokuviin, televisioon ja musiikkiin keskittyvän liiketoimintayksikön.

Lue lisää:

Lisää luettavaa