Tiesitkö? Horizon Zero Dawnia varten kirjoitettiin parikymmentä eri tarinaa

Tiesitkö, että kun Guerrilla Games pisti uuden projektin vireille, Horizon Zero Dawn otettiin kehitteille neljänkymmenen muun konseptin joukosta? Lue pelin synnystä täältä!

3.4.2022 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Guerrilla Games alkoi vuonna 2011 suunnitella peliä, josta tulisi Horizon Zero Dawn, he kehittivät tulevaa projektia varten nelisenkymmentä konseptia. Pelin ohjaaja Mathijs de Jonge on kertonut, että konsepti, joka tiimiä houkutteli eniten ja johon studio lopulta päätyi, oli myös projektina riskaabelein.

Aivan ensimmäisessä prototyypissä, joka projektia varten tehtiin, oli jyryleuka, tyrannosaurusta muistuttava suurikokoinen robolisko.

– Se alkoi Duplo-tyyppisenä isona palikkamallina, joka oli animoitu todella rumasti. Mutta ydinelementit olivat mukana siinä ja muissa varhaisissa prototyypeissä, jotka teimme. Perusteet olivat pystyssä yllättävän aikaisin, de Jonge on kertonut Game Informerin haastattelussa.

Prototyyppejä rakenneltiin 10–20 henkilön kesken. Prototyyppien ohella tiimi kirjoitti de Jongen mukaan parisenkymmentä eri tarinaa eri päähenkilöillä, jopa useammalle pelaajahahmolle. Pysyvä elementti oli ainoastaan se, että luonto olisi keskeisessä roolissa ja että se olisi täynnä robotteja, jotka näyttivät eläimiltä. Lopulta tarina alkoi terävöityä.

Kun Guerrilla sai samaan aikaan työn alla olleen Killzone Shadow Fallin valmiiksi, tiimi sai lisää toppausta muun studion liittyessä mukaan kehittämään Horizonia.

Horizon oli suuri projekti ja ihan kokonaan uusi IP. Sony-pomo Shuhei Yoshidaa huolestutti, kun peli paljastettiin vuoden 2015 E3-messuilla. Kahden edellämainitun syyn lisäksi Yoshidaa hermostutti, kuinka pelaajat reagoisivat nuoreen naispäähenkilöön.

– Konseptissa, jota lähdimme kehittämään, Aloy oli aina nuori nainen, aivan projektin alusta lähtien. Alkuperäiset pilarit, joiden varaan konsepti ja sen pitchaus rakentuivat, olivat kaunis luonto, muinaiset reliikit menneiltä ajoilta, robottivillieläimet, sekä Aloy, Guerrilla Gamesin perustaja Hermen Hulst on kertonut.

Huoli alkoi nousta pintaan, kun pelin kehitys oli jo hyvässä vauhdissa. Tiimi esitteli Horizonia ensin muille studion työntekijöille, sitten markkinatutkimuksen kautta fokusryhmälle. Tutkmuksessa oli määrä selvittää, mitä fokusryhmä ajatteli joistakin pelin elementeistä.

– Halusimme nähdä, kuinka ihmiset reagoisivat avoimen maailman roolipeliin, asetelmaan, jossa konevihollisia vastaan taistellaan primitiivisillä aseilla, sekä naispäähenkilöön, Yoshida on kertonut.

– Fokusryhmän reaktio oli positiivinen ja lisäsi luottamustamme peliin. — Peleistä on tullut yhä suositumpia ja pelaajien joukko on monipuolistunut. Meillä on mahdollisuus saavuttaa yhä suurempi yleisö, ja niin tehdäksemme pelien on vedottava yhä laajempaan kirjoon ihmisiä.

Lue lisää:

Lisää luettavaa