Tiesitkö? Infamous lähti visiosta, jossa supersankarit kohtaavat Animal Crossingin / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Infamous lähti visiosta, jossa supersankarit kohtaavat Animal Crossingin

9.05.2021 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Infamous lähti visiosta, jossa supersankarit kohtaavat Animal Crossingin

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Vietettyään seitsemisen vuotta Sly Raccoon -sarjan parissa, Sucker Punch Productions totesi, että oli aika siirtyä eteenpäin. Pesukarhukonnan seikkailut olivat olleet sekä kaupallisesti että kriittisesti menestyneitä, mutta studio halusi pysyä ajan hermolla ja kokeilla jotain uutta. He halusivat luoda supersankaripelin, joka olisi juuri heidän makunsa mukainen. Projekti sai julkaisuun mennessä nimekseen Infamous. Uuden nimikkeen kehittäminen tarjosi samalla kehittäjille mahdollisuuden tehdä pesäeroa Sly-trilogian hiiviskelyvetoisuuteen – supersankarihommissa pääsi mäiskimään suoraviivaisemmin ja äänekkäämmin.

Pelin ensisijainen innoitus löytyi kuitenkin, aavistuksen yllättävästi, Animal Crossingista.

– Ensi alkuun askartelimme supersankariversiota Animal Crossingista. Pelaaja vaeltelisi ympäri kaupunkia, jäljittäisi rikollisia, auttaisi kaupunkilaisia, ja tekisi hippusen asemakaavoittelua matkan varrella, Chris Zimmerman, yksi Sucker Punchin perustajista, on kertonut.

Ajatus oli, että pelaajahahmon supersankarin alter egolla olisi sormensa kiinteistöbisneksessä. Supersankarihommien sivussa pelaaja päättäisi, mihin laittaa ne eläinkaupat ja kuppilat, joita kaupunkilaiset kärttävät.

Kaunis ajatus romutettiin puolessa vuodessa. Verrattain pieni tekijätiimi ei kyennyt mielekkäällä tavalla tekemään kokonaisuutta, jonka molemmat puoliskot toimisivat tasavahvasti. Kiinteistönpyöritys päädyttiin tiputtamaan. Tilalle tulivat ajan kanssa parkour ja karmajärjestelmä – parkour ranskalaisen District B13 -elokuvan innoittamana ja karmajärjestelmä puolivahingossa Sonyn markkinointiosaston kanssa keskustellessa.

Ensimmäinen Infamous julkaistiin kesällä 2009. Sitä seurasi kaksi jatko-osaa ja kaksi laajennusosaa. Sittemmin Sucker Punch siirtyi supersankareista samuraihin alkaessaan kehittää Ghost of Tsushimaa.

Lue lisää:

Nostoja