Tiesitkö? Klassinen tasoloikkakuolema antoi Kirbylle yhden sen ikonisimmista taidoista / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Klassinen tasoloikkakuolema antoi Kirbylle yhden sen ikonisimmista taidoista

16.10.2022 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Klassinen tasoloikkakuolema antoi Kirbylle yhden sen ikonisimmista taidoista

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kuinka moni muistaa sen tunteen, kun erityisesti vanhaa tasoloikkaa pelatessa arvioi hypyn väärin, painaa hyppynappia hieman liian aikaisin tai myöhään, tai yksinkertaisesti vain sattuu töpeltämään – ja putoaa kuolemaansa? Kertalaakista kuoleminen tuntui turhauttavalta ja epäreilulta, tai niin ajatteli ainakin ensimmäistä peliään, Kirby's Dream Landia ohjaava Masahiro Sakurai.

– Kun miettii sitä, että saa osuman viholliselta ja sitä, että putoaa kuiluun – minusta kumpikaan ei ole erityisen vakava virhe. Kuitenkin jopa toimintapeleissä, joissa hahmolla on kestopistepalkki, putoaminen tarkoitti yleensä välitöntä kuolemaa, Sakurai on kertonut videosarjassaan.

Elettiin 90-luvun alkupuolta ja Nintendolla julkaistut pelit tunnettiin vaikeudestaan. Sakurai halusi tehdä aloittelijaystävällisen, helposti lähestyttävän tasoloikan.

– Pidin ennallaan sen seurauksen, että kuiluun pudotessaan menettää elämän, mutta annoin pelaajille kyvyn lentää rotkojen yli. Lentämällä oli mahdollista myös ohittaa vihollisia.

Kun Sakurai laati ehdotuksen pelistä, jonka haluaisi suunnitella, hän tuumi, että olisi hauskaa antaa pelaajan hyödyntää vihollisia jotenkin. Hän ei kuitenkaan halunnut lähteä samaan suuntaan kuin vaikkapa Mega Manissa, jossa saa uusia kykyjä pomojen jälkeen, vaan tahtoi suoraviivaistaa asioita. Niinpä syntyi ajatus siitä, että Kirby imaisisi vihollisen ja joko käyttäisi sitä ammuksena muita vihollisia vastaan tai ottaisi sen voimat itselleen.

– Ensi alkuun halusin, että Kirby olisi käyttänyt kieltään tarttuakseen vihollisiin, mutta lopulta päädyin siihen että se ahmaisisi vihollisen ja sitten sylkäisisi sen ulos, Sakurai on kertonut.

Lue lisää: