Tiesitkö? Kolme kissaa oli mukana tekemässä netin hurmannutta Stray-peliä / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Kolme kissaa oli mukana tekemässä netin hurmannutta Stray-peliä

31.07.2022 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Kolme kissaa oli mukana tekemässä netin hurmannutta Stray-peliä

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Mikä on nelijalkainen, pörröinen ja suistanut koko internetin kaaokseen? Aivan oikein, kissa.

Ranskalaisen BlueTwelve Studion kehittämä ja Annapurna Interactiven aikaisemmin heinäkuussa julkaisema Stray on saanut kohtalaisen positiivisia arvioita, minkä lisäksi se on kaapannut meemeilijöiden sydämet. Ihmiset ovat modanneet peliin muun muassa omia kissojaan sekä – koska mikään ei ole pyhää – Karvisen.

Stray julkistettiin vuonna 2020, mutta sen kehitys alkoi vuonna 2015. Peli lähti liikkeelle ajatuksesta, että Kowloonin alue Hongkongissa, ja erityisesti sen vuonna 1994 purettu Walled Cityn tiiviin vertikaalisesti rakennettu alue olisivat kiinnostavia lähtökohtia pelille.

– Ajattelimme, että se olisi loistava pohja pelin maailmalle, mutta kaikki klikkasi lopullisesti kohdalleen kun tajusimme, että mikään ei olisi parempi leikkikenttä kuin Kowloon kissalle! studion toinen perustaja Vivien Mermet-Guyenet on kertonut blogikirjoituksessaan.

Pelin tekoon osallistui välillisesti kaikkiaan kolme kissaa: toisen studion perustajan kissa Murtaugh sekä studiokissat Jun ja Oscar. Neljä viiden hengen tekijätiimistä on itse kissanomistajia.

– Kissat ovat niin leikkisiä, söpöjä ja ihastuttavan ärsyttäviä, että meillä oli käytännössä ehtymätön innoituksen lähde. Se on myös todella uniikki lähtökohta pelille: vieraan maailman tutkiminen tuntuu paljon freesimmältä kun ryömii auton alla tai kävelee katoilla ilman, että asukkaat alapuolella ovat tietoisia liikkujasta.

Studion ja perustajien kissoilla oli osansa pelin synnyssä. Murtaugh, joka oli itsekin koditon, on toiminut Strayn nimettömän kissan ulkonäön innoittajana. Oscar puolestaan toimi referenssimateriaalina kissa-animaattorille. Studio ei halunnut käyttää motion capture -teknologiaa, koska oli huolissaan joistakin pelissä tapahtuvista asioista ja halusi pitää tietyn vapauden animoinnissa. Oscar on sfinx-rotuinen, joten sen liikkeitä oli helpompi tutkia kuin pitkäkarvaisen kissan. Aikaisemmin koditon Jun puolestaan toimi työnjohdollisissa tehtävissä.

– Jun oli vastuussa tiimin jokapäiväisestä työpanoksesta ja huolehti, että kaikki työskentelivät oikeiden asioiden parissa, Mermet-Guyenet on kertonut.

Lue lisää: