Tiesitkö? Kulttiroolipeliin oli tarkoitus tulla moninpeli

Tiesitkö, että Vampire: The Masquerade – Bloodlinesiin oli tarkoitus tulla esimerkiksi vampyyrien ja vampyyrinmetsästäjien välillä käytävää moninpelinujakointia? Lue suunnitelmista täältä!

16.9.2018 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Kun Troika Gamesin Vampire: The Masquerade – Bloodlines ilmestyi loppuvuodesta 2004, se otettiin vastaan ristiriitaisin tuntein. Pelin käsikirjoitusta ylistettiin, mutta sen tekniset ongelmat varjostivat muuten hyvää pakettia. Peli on sittemmin noussut kulttimaineeseen ja nappaa usein listasijan parhaista rooli- tai kauhupeleistä puhuttaessa.

Kolme vuotta ennen julkaisua käynnistynyt kehitystyö oli täynnä kiirettä, kunnianhimoa ja halua ympätä peliin kaikkea mahdollista. Troikan kirjoittaja Brian Mitsoda on luonnehtinut Bloodlinesiä termillä ”kitchen sink design”, eli että pelistä löytyy aivan kaikkea ja vielä sen päälle tiskiallas. Bloodlinesissä on elementtejä roolipelistä, mutta myös ensimmäisen persoonan toimintaa, hiiviskelyä, useita eri ratkaisutapoja sekä kirsikkana kakun päällä kourallinen vampyyriklaaneja, joihin kuuluminen voi muuttaa pelitapaa radikaalistikin.

Yksi niistä lukuisista asioista, joita Bloodlinesin massiiviseen kekoon oli tarkoitus kasata, oli moninpeli. GameSpot kuvaili vuoden 2004 E3-artikkelissaan, kuinka sekä Troika että pelin julkaissut Activision lupailivat useita eri moninpelimuotoja. Yksi näistä oli tiimivetoinen temmellys, jossa osa pelaajista rellestää vampyyreinä ja osa vampyyrinmetsästäjinä. Tiettävästi myös perinteisempiä moninpelimuotoja lupailtiin. Kehitystiimistä kuitenkin uupui tuottaja, joka olisi pitänyt langanpäät käsissään. Kun tuottaja David Mullich astui kuvioihin yli vuosi kehitystyön alkamisen jälkeen, suunnittelu oli levällään ja moninpeliominaisuus pahasti keskeneräisen koodin vuoksi käytännössä käyttökelvoton.

Mitsoda on myöhemmin kuvannut, kuinka kehitystiimillä oli liikaa ideoita ja intoa, mikä johti yritykseen luoda aivan liian laaja-alainen peli studion resurssit huomioon ottaen. Bloodlinesiä karsittiin kovalla kädellä ja se julkaistiin keskeneräisenä vuoden 2004 marraskuussa. Troika Games lakkautti toimintansa helmikuussa 2005. Fanit ovat paikkailleet peliä, ja vuonna 2016 julkaistiin epävirallinen päivitys, joka bugien korjailun lisäksi on palauttanut peliin paljon siitä leikattua materiaalia. Päivitystä täydennetään edelleen aktiivisesti.

Lue lisää:

Lisää luettavaa