Tiesitkö? The Last of Usin hahmot syntyivät kauhulegenda George Romeron tuomaroimaa kisaa varten

Tiesitkö, että The Last of Usin kantavien pilareiden, eli Joelin ja Ellien takana on Neil Druckmannin epäonnistunut opiskelijaprojekti? Lue syntytarina täältä!

9.10.2022 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Yhdeksän vuotta ennen kuin zombipelien maailmaa ravisuttanut The Last of Us ilmestyi, pelisuunnittelija – silloin vielä opiskelija – Neil Druckmann luonnosteli tarina-aihion. Yksi hänen opettajistaan tunsi elokuvalegenda George Romeron, joka tunnetaan todennäköisesti parhaiten Elävien kuolleiden yöstä ja sen jatko-osista. Romero, joka oli aikoinaan itsekin opiskellut samassa koulussa, pennsylvanialaisessa Carnegie Mellonin yliopistossa, tuomaroi erästä opiskelijoiden projektia.

Opiskelijoiden oli määrä kehittää pelikonsepti, ja Romero valitsisi niistä parhaan. Valitus konseptin tehnyt tiimi saisi tehdä pelistään prototyypin.

Druckmannin idea saattaa näin The Last of Usin jälkeisessä maailmassa kuulostaa tutulta: tarina keskittyi poliisiin, joka suojelee tyttöä ihmislihan makuun päässeiltä hirviöiltä. Idea yhdisteli elementtejä Shadow of the Colossuksen tekijöiden aikaisemmasta pelistä, Icosta, Sin Citystä, sekä Romeron Elävien kuolleiden yöstä.

Tarinassa, kuten myös pelimekaniikassa, oli kuitenkin kikka: poliisilla oli sydänsairaus, ja sen oikutellessa pelaaja siirtyisikin ohjastamaan tyttöä ja kiepauttaisi suojelijan ja suojeltavan roolit keskenään ympäri.

Romero päätyi lopulta valitsemaan toisen projektin, ja Druckmann pisti ideansa jemmaan odottamaan parempia aikoja. Hän ennätti lämmitellä projektia vielä kertaalleen sarjakuvan muodossa ennen kuin projekti, josta tuli sittemmin The Last of Us, otettiin työn alle.

Lue lisää:

Lisää luettavaa