Tiesitkö? The Last of Usin uskottiin floppaavan / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? The Last of Usin uskottiin floppaavan

7.10.2018 // Kirjoittanut: Ida Suominen
10
Tiesitkö? The Last of Usin uskottiin floppaavan

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

The Last of Us, yksi edellisen konsolisukupolven suurimmista peleistä, pistettiin kehitteille vuonna 2009. Sitä hiottiin, viilattiin ja sen kanssa tuskailtiin neljä vuotta ennen kuin se näki päivänvalon kesällä 2013. Naughty Dogilla oltiin aivan varmoja, että teos floppaisi täydellisesti ja kaataisi koko studion.
”Me oletimme, että se kyykkäisi. Pelkäsimme, että olimme tuhoamassa Naughty Dogin imagon, jota oli rakennettu monta vuotta tiimin hiellä, verellä ja kyynelillä”, pelin ohjaaja Bruce Straley on kuvannut.

Ilmeisesti suuri osa huolesta kumpusi pelin mekaniikoista. Anthony Newman, toinen projektin johtavista pelisuunnittelijoista, on kertonut, että The Last of Us oli kokonaisuutena hyvin vaikea saada toimivaksi paketiksi. Ominaisuuksia lisättiin ja leikattiin sen mukaan, olivatko ne riittävän realistisia pelin maailmaan. Osa leikkauspöydälle joutuneista asioista oli pelattavuudeltaan hauskoja, mutta ei mennyt yksiin maailman kanssa. Kokonaisia välivideoita muutettiin pelattavaksi ja jopa tartunnan saaneita sienihirviöitä uhkasi hetken aikaa pelistä leikkaaminen, koska ne veivät peliä luovan ohjaajan Neil Druckmanin mukaan suuntaan, johon tekijät eivät sitä olisi halunneet viedä.

The Last of Usin kehityksen aikaan Naughty Dogilla oli pitkä putki seikkailu- ja tasoloikkapelejä takanaan. Kultaisella 90-luvulla olivat Crash Bandicootit, 2000-luvun alussa Jak & Daxter ja vuodesta 2007 alkaen elokuvamaisempaan suuntaan lähtenyt Uncharted-sarja. The Last of Usissa on toki myös toimintaosuutensa, mutta valtava osa pelistä rakentuu päähenkilöiden välisen suhteen varaan. Tämäkin vaikutti huolestuttaneen tiimiä. Druckman kertoo, että usko siitä, että pelillä voisi sittenkin olla toivoa, tuli vasta hiukan ennen kehitystyön päättymistä:
”Eräs kaveri, joka oli aikaisemmin työskennellyt Naughty Dogilla, lähtenyt muualle ja palannut sitten takaisin, tuli luoksemme aivan täpinöissään. Hän oli pelannut peliä ja intoili, kuinka ei ollut koskaan ollut yhtä kiintynyt pelihahmoihin, ja kuinka paljon hahmot kehittyivät tarinan aikana. Eikä tämä kommentti ollut ainoa laatuaan. Näihin aikoihin meille tuli ensimmäistä kertaa olo, että ehkä tämä menee sittenkin ihan kelvollisesti.”

Ja ihan kelvollisesti peli pärjäsikin. Viidessä vuodessa The Last of Us on kavunnut yhdeksi kaikkien aikojen palkituimmista peleistä. Se on lisäosineen haalinut yhteensä 144 palkintoa ja nimetty vuoden peliksi noin 240:ssä eri yhteydessä.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Celoril kuva
Celoril

"Hän oli pelannut peliä ja intoili, kuinka ei ollut koskaan ollut yhtä kiintynyt pelihahmoihin, ja kuinka paljon hahmot kehittyivät tarinan aikana." Lainaus uutisen tekstistä.
Juurikin tämä! Tämä on sitä osa-aluetta, joka ei vanhene koskaan, vaikka grafiikka, tekniikka ja tekoäly kehittyvät. Pelin kokeneena en ihmettele lainkaan, miksi peli lopulta on noussut asemaan, jossa se nykyään on. Ei voi kuin sanoa: Sydämellinen Kiitos Naughty Dog!

Käyttäjän W1LMI kuva
W1LMI

Itse pelasin tänä kesänä ensimmäistä kertaa. Peli läpi + lisäri ja vaikeimmalla vaikeustasolla puoliväliin. Ei jatkoon. Tylsää putkijuoksua. Pelasin, kun ei ollut parempaa tarjontaa. Onneksi makso vain 20€, enempää ei kenenkään pitäisi maksaakaan.

Käyttäjän Balnazzard kuva
Balnazzard

Niin no onhan Last of Us saanut myös monilta pelaajilta kuraa niskaansa siitä, ettei se ole hauska peli pelata....mutta toisaalta ne, jotka kiintyvät hahmoihin ja joita juoni kiinnostaa ja pelin tunnelma iskee, niin pelimekaniiset puutteet voi antaa helposti anteeksi.

Hyvä että Naughty Dogilla riittää rohkeutta lähteä kokeilemaan aiemmasta linjasta poikkeavaa peliä. Vaikka jollain osa-alueilla mentäisiin metsään, niin parempi se kuin, että lypsetään yhtä ja samaa ideaa ja sarjaa loputtomiin...ja ensimmäisen osan virheet pystyy aina paikkaamaan jatko-osassa

Käyttäjän Boblick kuva
Boblick
Lainaus Balnazzard

Niin no onhan Last of Us saanut myös monilta pelaajilta kuraa niskaansa siitä, ettei se ole hauska peli pelata....mutta toisaalta ne, jotka kiintyvät hahmoihin ja joita juoni kiinnostaa ja pelin tunnelma iskee, niin pelimekaniiset puutteet voi antaa helposti anteeksi.

Tämä oli itsellnäkin se ongelma pelissä. Pelissa oli mielenkiintoiset hahmot, mielenkiintoinen maailma, mutta sitä ei ollut hauska pelata. Ärsyttävää pakkopullaa. Lopulta tiputin vaikeusasteen helpoimmalle, että saisin pelin nopeasti pakettiin. Moni peli on jäänyt pelaamatta vastaavien ongelmien takia. Esim. The Witcher 3 jäi moneksi kuukaudeksi paussille, koska en vain tykännyt pelata sitä. Sitten yhden kerran vain päätin, että nyt pusken pelin läpi, siitä tulikin yksin kaikkien aikojen parhaimmista peleistä itselleni. Last of Us:n kanssa ei näin käynyt.

Käyttäjän snaketus kuva
snaketus
Lainaus Boblick

mutta sitä ei ollut hauska pelata. Ärsyttävää pakkopullaa. Lopulta tiputin vaikeusasteen helpoimmalle, että saisin pelin nopeasti pakettiin. Moni peli on jäänyt pelaamatta vastaavien ongelmien takia. Esim. The Witcher 3 jäi moneksi kuukaudeksi paussille, koska en vain tykännyt pelata sitä.

Sama, varsinkin PS3:n onneton alle 20fps ruudunpäivitys ei juuri helpottanut asiaa. Witcher 3:sen kanssa myös sama homma, en vain tykkää siitä combatista ja ohjaus muutenkin jotain järkyttävää kuraa. Kuitenkin molemmat pelit puskin väkisin koska nautin juonesta ja hahmoista. Molemmat helpoimmalla vaikeustasolla.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Ha, TLoU on oikein mahtava myös pelimekaniikoiltaan! Toki tässä puhuu pelaaja, joka suosii peleissä aina hidasta paikkojen tutkimista sekä hiippailu ja välttelee tuliaseita viimeiseen asti jos voi käyttää esim. tainnutuksia, jousipyssyä tai vaikkapa diy-puukkoa. Nautin siis sekä tarinasta hahmoineen että myös itse pelaamisesta. Jauhoin moninpelinkin osalta kahdesti platinalle (ps3 & ps4). Loistava moninpeli muuten!

Witcher 3 voisi olla sulavampi mekaniikoiltaan ja täytyy myöntää että ilman hyvää tarinaa sun muuta, ei se pelkkä pelimekaniikka olisi kauas kantanut.

Käyttäjän Augustus kuva
Augustus

Gameplay ihan hemmetin loistavaa tässä pelissä. Pelasin kaksi kertaa putkeen läpi.

Käyttäjän Haerski kuva
Haerski
Lainaus zappah

Ha, TLoU on oikein mahtava myös pelimekaniikoiltaan! Toki tässä puhuu pelaaja, joka suosii peleissä aina hidasta paikkojen tutkimista sekä hiippailu ja välttelee tuliaseita viimeiseen asti jos voi käyttää esim. tainnutuksia, jousipyssyä tai vaikkapa diy-puukkoa. Nautin siis sekä tarinasta hahmoineen että myös itse pelaamisesta. Jauhoin moninpelinkin osalta kahdesti platinalle (ps3 & ps4). Loistava moninpeli muuten!

Oi jospa peli olisikin ollut vain sitä paikkojen tutkimista, mutta post-apokalyptiseksi joutomaaksi TLoU:n maailma oli aika pahasti ylikansoitettu. Oma mielikuva pelistä oli nimenomaan se, että on lähdetty tekemään aika rauhallista peliä ja sitten kesken kaiken panikoitu, että pelissä ei ole tarpeeksi toimintaa ja kaadettu peliin saavillinen vihollisia ja taisteluita, että se sopisi paremmin tyypilliseen pelimuottiin. Se taas on kaivanut maata stealth-lähestymistavan alta. Stealth olisi ollut varmaan ihan hauskaa pienemmissä ja hallitummissa paloissa, mutta itse menin loppua kohti täysin rambomoodiin, kun sitä loputtomiin jatkuvaa suht simppeliä, mutta satunnaisuutensa takia raivostuttavaa hiipimistä ei enää jaksanut.

Rytmityskin pelissä oli täysin pielessä, minkä seurauksena en muista itse pelistä juuri mitään yksittäisiä etappeja: Alku, loppu ja talven saapuminen, mikä taitaa olla ainut kohta, jossa peli painaa hetkeksi refresh-nappia. Oikeastaan kaikki muut hämärät muistikuvat on yhdeksi sulautuvaa epämääräistä muhjua, josta ei oikein tiedä mihin kohtaan kokonaisuutta se sijoittui.

TLoU on sellainen 8/10, eli hyvä peli, mutta vain uniikin tarinansa ansiosta.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus Haerski

Oi jospa peli olisikin ollut vain sitä paikkojen tutkimista, mutta post-apokalyptiseksi joutomaaksi TLoU:n maailma oli aika pahasti ylikansoitettu.

Olen pelin kahdesti tosiaan platinoinut ja muistelisin että sitä rauhallista etenemistä oli hyvinkin paljon rytmitetty niiden "kansoitettujen" alueiden oheen. Toki itse lasken rauhalliseksi jo ne alueet, joissa on sieniolioita, jotka pystyy kiertämään tai hoitelemaan tutkimisen ohessa rauhassa. Harvoin tarvitsi juosta haulikko kädessä räiskien.

Lainaus Haerski

Oma mielikuva pelistä oli nimenomaan se, että on lähdetty tekemään aika rauhallista peliä ja sitten kesken kaiken panikoitu, että pelissä ei ole tarpeeksi toimintaa ja kaadettu peliin saavillinen vihollisia ja taisteluita, että se sopisi paremmin tyypilliseen pelimuottiin.

Sanoisin samaa kuin tuossa ylempänä. Rytmitys minusta toimi eikä ollut liian "tylsää" eikä liian hektistä. Ne toimintaosuudetkin pystyi pääosin menemään hiippaillen, joitain pakotettuja kohtauksia lukuun ottamatta.

Lainaus Haerski

Se taas on kaivanut maata stealth-lähestymistavan alta. Stealth olisi ollut varmaan ihan hauskaa pienemmissä ja hallitummissa paloissa, mutta itse menin loppua kohti täysin rambomoodiin, kun sitä loputtomiin jatkuvaa suht simppeliä, mutta satunnaisuutensa takia raivostuttavaa hiipimistä ei enää jaksanut.

Itse onnistuin kyllä hiippailemaan isommissakin "yhteenotoissa". Lainausmerkit sen vuoksi, että usein vihut eivät olleet minusta tietoisia ennen kuin oli liian myöhäistä. Satunnaisuutta en ymmärrä, mikä siinä oli satunnaista? Itseä sai syyttää jos joku huomasi, sen kyllä muistan.

Lainaus Haerski

Rytmityskin pelissä oli täysin pielessä, minkä seurauksena en muista itse pelistä juuri mitään yksittäisiä etappeja: Alku, loppu ja talven saapuminen, mikä taitaa olla ainut kohta, jossa peli painaa hetkeksi refresh-nappia. Oikeastaan kaikki muut hämärät muistikuvat on yhdeksi sulautuvaa epämääräistä muhjua, josta ei oikein tiedä mihin kohtaan kokonaisuutta se sijoittui.

Samaa sanoihin äkkiseltään kaikista peleistä, joista on yhtään enemmän aikaa (kuten TLoU:sta). Koskee oikeastaan jopa enemmän niitä kuin TLoU:ia, josta se tärkein kaari on yhä mielessä.

Lainaus Haerski

TLoU on sellainen 8/10, eli hyvä peli, mutta vain uniikin tarinansa ansiosta.

No toivotaan että jatko-osa petraa vielä pelin muillakin osa-alueilla ja tekee sen, mitä Uncharted 2 ensimmäiselle. Itse pidin, kuten voi huomata, älyttömästi jo ensimmäisestä.

Käyttäjän Hepii89 kuva
Hepii89

ps3 tuli aikoinaan hakattua se läpi, oli kyllä tosi hyvö peli, kyllä ostan kakkosenki

Nostoja