Tiesitkö? Layers of Fear syntyi Silent Hills -pettymyksestä

Tiesitkö, että Silent Hillsin interaktiivinen teaser P.T. saneli pitkälti sen, kuinka tila käyttäytyy Layers of Fearissa? Lue vaikutteista täältä!

7.11.2021 07:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Puolalaisstudio Bloober Teamin ensimmäinen peli, mobiilille kehitetty strategia History® Egypt: Engineering an Empire julkaistiin yksitoista vuotta sitten. Sen jälkeen studio kokeili niin simulaatio-, pulma- kuin musiikkipelejäkin. Viimeisen viiden vuoden aikana Bloober on kuitenkin kunnostautunut erityisesti kauhupelien parissa. Parhaiten studio tunnetaankin Layers of Fear -pelisarjasta, johon on lupailtu uutta osaa ensi vuodeksi.

Vuonna 2016 ilmestyneen Layers of Fearin taustalla on pettymys Hideo Kojiman luotsaaman Silent Hillsin peruuntumisen vuoksi. Bloober Teamissa vaikuttava Rafał Basaj oli ainakin helmikuussa 2016 toiveikas, että Silent Hills tulisi matkan mutkaisuudesta huolimatta vielä joskus ilmestymään. Pelin interaktiivinen teaser, elokuussa 2014 julkaistu P.T. vaikutti Basaj’n mukaan myös suuresti siihen, millaiseksi Layers of Fear muotoutui.

Playable Teaser avasi silmämme. Yhtäkkiä tajusimme, että markkinoilla on tilaa kauhupelille, joka ei ole selviytymiskauhua. Myös P.T:n tavasta hyödyntää ”mahdottomia tiloja” tuli yksi Layers of Fearin pääinnoittajista, Basaj on kertonut haastattelussa.

Playable Teaserin lisäksi studio ammensi innoitusta – kenties odotetusti pelin aiheen huomioon ottaen – korkeakulttuurista, erityisesti maalaustaiteesta.

– Maalaustaiteessa on satojen vuosien edestä inspiroivaa materiaalia, jonka tunsimme vain odottavan käyttämistään pelien kaltaisessa modernissa mediamuodossa.

Maalauksiin kytkeytyy kätevästi myös Layers of Fearin kolmas innoittaja, Oscar Wilden romaani Dorian Grayn muotokuva, jossa nuoren miehen muotokuva muuttuu sitä vääristyneemmäksi, mitä paheellisempaa elämää mies elää.

Layers of Fear ei suinkaan ole ainoa peli, johon on haettu innoitusta juuri P.T:stä. Esimerkiksi viime vuoden lokakuussa ilmestynyt, levottomien henkien riivaamaan omakotitaloon sijoittuva Visage sai alkunsa, kun – paljon Bloober Teamin tapaan – kehittäjä SadSquare pettyi Silent Hillsin peruuntumiseen.

Lue lisää:

Lisää luettavaa