Tiesitkö? The Legend of Zelda: Twilight Princessin oli tarkoitus olla Wind Waker 2 / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? The Legend of Zelda: Twilight Princessin oli tarkoitus olla Wind Waker 2

28.04.2019 // Kirjoittanut: Ida Suominen
10
Tiesitkö? The Legend of Zelda: Twilight Princessin oli tarkoitus olla Wind Waker 2

"Tiesitkö?" on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

The Legend of Zelda -sarjaa kipparoiva Eiji Aonuma paljasti vuoden 2004 Game Developer’s Conferencessa, että jatko-osa paria vuotta aikaisemmin ilmestyneelle Wind Wakerille oli työn alla. Kun sarjan seuraava iso peli ilmestyi vuonna 2006, hyllyille ei tullutkaan jatko-osaa vaan Twilight Princess, kokonaan uusi peli.

Sekä Wind Wakerin että Twilight Princessin parissa työskennellyt taiteilija Satoru Takizawa on kertonut, että Wind Waker 2 olisi sijoittunut pääasiallisesti kuivalle maalle. Veneen sijaan kulkupelinä olisi näin ollen ollut hevonen. Tämä muodostui ongelmaksi. Wind Wakerin päähenkilönä patsastellut piirroshahmomaiseksi tyylitelty Link ei mittasuhteineen yksinkertaisesti sopinut pollen selkään. Edes Linkin vanhentaminen aikuiseksi ei olisi auttanut, vaan ratsastaminen tarvitsi hahmon, joka oli anatomisesti realistisempi.

Hevoshankaluuksien lisäksi erityisesti Nintendon Amerikan-konttoria huolestutti, mitä toinen Wind Wakeria visuaalisesti muistuttava peli tekisi kassavirralle. Ensimmäisen Wind Wakerin myynnit olivat olleet tahmeahkoja, koska pelin ulkoasu loi mielikuvan puhtaasti nuorelle yleisölle suunnatusta pelistä. Lisäksi 2000-luvun alku oli sekä synkistelyn että fantasiaelokuvien kulta-aikaa, joten realistisemman ja totisemman version uskottiin vetoavan yleisöön kepeää piirrosversiota paremmin.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine

On ollut mielenkiintoista kuinka ihmisten suhtautuminen Wind Wakerin tyyliin on muuttunut vuosien aikana. Alkuun kaikki aivan ymmärrettävistä syistä olivat hämmentyneitä sen grafiikasta ja Nintendolla oli muutenkin Cuben kohdalla ongelmana sen lapsikoneen maine, eikä WW:n tyyli todellakaan auttanut asiaan, kun samaan aikaa PS2 ja Xbox puskuttivat toinen toistaan synkempiä pelejä aikuiseen makuun. Kun Twilight Princess paljastettiin, se oli kuin vastaus rukouksiin ja muistan edelleen kuinka itsekin olin aivan hullaantunut Tiltin esittäessä E3-messuilla nähdyn teaserin realistisesta Zeldasta. Ajan saatossa Wind Wakerin grafiikkaa on alettu diggailemaan paljonkin ja se ei koskaan vanhene toisin kuin Twilight Princessin tyyli, joka jo julkaisussa näytti aavistuksen vaisulta pelin alkupuolella etenkin. Muuten peli on kyllä taiteellisesti edelleen mukavaa katseltavaa.

Kuitenkin mukavaa, että saimme TP:n tyylisen Zeldan, en olisi itse niinkään kaivannut jatko-osaa WW:lle. Ja tosiaan Linkin olemattomat jalat olisivat olleetkin ongelma hevosella ratsastaessa.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani

Hyvä vain että Windwaker on ainutlaatuinen sarjassa, joten varmasti oikea päätös ettei sieltä jatkoa tullut. On muuten ehkä oma suosikkini Zeldoista.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami

Hyvä ettei Wind Waker ole ainutlaatuinen sarjassa, sillä pidin suuresti myös Phantom Hourglassista ja etenkin Spirit Tracksista, joissa on lähes sama tyyli. Mieluusti jatkossakin saisi tulla samaa tyyliä oleva Zelda.

Käyttäjän Rokkijani kuva
Rokkijani
Lainaus Hayarigami

Hyvä ettei Wind Waker ole ainutlaatuinen sarjassa, sillä pidin suuresti myös Phantom Hourglassista ja etenkin Spirit Tracksista, joissa on lähes sama tyyli. Mieluusti jatkossakin saisi tulla samaa tyyliä oleva Zelda.

Aa, joo. Jotenkin nuo käsikonsolit itse sivuuttanut.

Käyttäjän zappah kuva
zappah

Itse olen aina pitänyt tästä tyylistä, jollaista myös esim. Mini Ninjasissa on.

Käyttäjän Ne-pa kuva
Ne-pa

Mielellään ottaisin vielä Wind Wakerin jatko-osan. Saisivat myös tuon alkuperäisen tuoda Switchille.

Käyttäjän Megaman kuva
Megaman

Breath of the Wildin tyyli oli upea, mutta mielelläni näkisin vielä WW jatko-osan. Entistä isompi meri tutkittavaksi, mutta myös kunnon "dryland" alue, jossa metsiä ja vuoria..ahh kyllä kelpaisi.

Käyttäjän Teräskäsine kuva
Teräskäsine
Lainaus Megaman

Breath of the Wildin tyyli oli upea, mutta mielelläni näkisin vielä WW jatko-osan. Entistä isompi meri tutkittavaksi, mutta myös kunnon "dryland" alue, jossa metsiä ja vuoria..ahh kyllä kelpaisi.

Vastaavaa itsekin haluaisin. Wind Wakerin maailma oli loppujen lopuksi aika tyhjä. Kokonaan pelistä puuttuivat rodut kuten Dekut, Goronit ja Zorat. Olisi huisia veneillä erilaisille saarille, joita hallitsisivat nämä rodut. Vaikkapa viidakkosaari, jossa Dekut pitää valtaa ja tulivuorisaari, jossa Goronit johtaa. Wind Wakerissa saaria ei teemoitettu mitenkään.

Käyttäjän Hayarigami kuva
Hayarigami
Lainaus

Wind Wakerissa saaria ei teemoitettu mitenkään.

Voidaan olla myös helposti sitä mieltä, että teemoittamattomuus on hyvä juttu. Ei tule reaktioita kuten "Jaa, tämä on nyt tämä pakollinen tulivuorisaari", vaan joka saarella voi tulla vastaan yllätyksiä.

Käyttäjän Qvistus kuva
Qvistus

Mä en ikinä ymmärtänyt vihaa Wind Wakerin tyyliä kohtaan. Sehän näytti aivan uskomattomalta. Link ja muut hahmot näytti todella ilmeikkäiltä. Pienet savutuprahduksetkin näyttivät kuin suoraan piirretyistä elokuvista tai sarjakuvista. Ja se meri, aah... Pettyneimpiä oli varmaan ne jotka odotti tyylin noudattelevan edellisten 3D-Zeldojen tyyliä. Mä en ollut niitä pelannut, ainoastaan Link To The Past:ia. Mun silmään kaikki aikaisemmatkin Zeldat on kyllä aika sarjakuvamaisia. En myöskään ymmärtänyt GameCuben lastenkonsolimainetta. Mä hankin sen nimenomaan Resident Evil remaken takia.