”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

The Legend of Zelda -sarjaa kipparoiva Eiji Aonuma paljasti vuoden 2004 Game Developer’s Conferencessa, että jatko-osa paria vuotta aikaisemmin ilmestyneelle Wind Wakerille oli työn alla. Kun sarjan seuraava iso peli ilmestyi vuonna 2006, hyllyille ei tullutkaan jatko-osaa vaan Twilight Princess, kokonaan uusi peli.

Sekä Wind Wakerin että Twilight Princessin parissa työskennellyt taiteilija Satoru Takizawa on kertonut, että Wind Waker 2 olisi sijoittunut pääasiallisesti kuivalle maalle. Veneen sijaan kulkupelinä olisi näin ollen ollut hevonen. Tämä muodostui ongelmaksi. Wind Wakerin päähenkilönä patsastellut piirroshahmomaiseksi tyylitelty Link ei mittasuhteineen yksinkertaisesti sopinut pollen selkään. Edes Linkin vanhentaminen aikuiseksi ei olisi auttanut, vaan ratsastaminen tarvitsi hahmon, joka oli anatomisesti realistisempi.

Hevoshankaluuksien lisäksi erityisesti Nintendon Amerikan-konttoria huolestutti, mitä toinen Wind Wakeria visuaalisesti muistuttava peli tekisi kassavirralle. Ensimmäisen Wind Wakerin myynnit olivat olleet tahmeahkoja, koska pelin ulkoasu loi mielikuvan puhtaasti nuorelle yleisölle suunnatusta pelistä. Lisäksi 2000-luvun alku oli sekä synkistelyn että fantasiaelokuvien kulta-aikaa, joten realistisemman ja totisemman version uskottiin vetoavan yleisöön kepeää piirrosversiota paremmin.

Lue lisää:

Lisää luettavaa