Tiesitkö? LucasArts-veteraani sai työpaikkansa sarjakuvalla

Tiesitkö, että LucasArtsilla käsikirjoittajana ja suunnittelijana työskennellyt Tim Schafer sai alun perin paikan studiosta tekemänsä sarjakuvan ansiosta? Lue erikoisesta hakemuksesta täältä!

24.5.2020 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Jokainen töitä koskaan etsinyt tietää, että kun hakee pestiä, hakemuksen on erotuttava joukosta. Tästä on kärryillä myös seikkailupeliveteraani Tim Schafer, joka on ansainnut kannuksensa LucasArtsilla muun muassa Monkey Islandien ja Grim Fandangon parissa. Schafer opiskeli yliopistossa tietojenkäsittelytiedettä, lähinnä siksi koska ohjelmointi oli hänelle helppoa. Sydän kuitenkin pamppaili luovalle kirjoittamiselle. Suunnitelma oli koodata päivisin ja kirjoittaa iltaisin.

Schafer teki koodauskeikkoja esimerkiksi firmalle, joka teki tietokantoja poliisille ja palokunnalle. Työhakemukset Atarille ja Hewlett Packardille tulivat kuitenkin bumerangina takaisin.

– Minulla on hylkäyskirjeet edelleen jossain tallessa, Schafer on kertonut.

Tuulen suunta kuitenkin kääntyi, kun 80-luvun lopussa Lucasfilm Games ilmoitti hakevansa koodaavaa käsikirjoittajaa. He tarvitsivat jonkun, joka osasi kirjoittaa dialogia. Schafer vähät välitti Star Warsista, joka oli Lucasfilmin suurin ja kaunein – hän rakasti heidän Atari-pelejään. Paikan hakemista ei tarvinnut miettiä kahdesti.

Työhaastattelu ei mennyt hyvin.

– Minulta kysyttiin, mitä Lucasfilmin pelejä olin pelannut. Kerroin rakastavani Ballblasteria ja haastattelija kysyi, eikö Ballblaster ollut pelin piraattiversion nimi. Oikea nimi oli Ballblazer. Olin saanut sen ystävältä korpulla, jolla oli kourallinen muitakin pelejä.

Schafer oli varma, että oli tyrinyt haastattelun. Häntä kuitenkin pyydettiin lähettämään ansioluettelo ja motivaatiokirje, jossa hän kuvaisi unelmatyötään. Paikatakseen haastattelukämmiä, Schafer päätti liittää kirjeen mukaan pienen sarjakuvan, jonka oli tehnyt tekstiseikkailujen hengessä. Yksi ruuduista esimerkiksi kuvaa, kuinka Lucasfilmin työpaikkalehtisessä kerrotaan heidän etsivän mielikuvituksekasta tiimipelaajaa. ”Kuvauksen alla, erikoista kyllä, on kuva sinusta”, sarjis veistelee.

Sarjis päättyy onnellisesti työpaikan saamiseen ja uuden seikkailun alkamiseen. Myös tosielämässä asiat menivät putkeen: Schafer aloitti työt Lucasfilm Gamesilla vuonna 1989 avustavana suunnittelijana ja ohjelmoijana. Hän on vakuuttunut siitä, että työtarjous napsahti sarjakuvan ansiosta:

– Se pisti heidän silmäänsä muiden hakemusten joukosta, siksi sain paikan.

Schafer jätti LucasArtsin vuonna 2000 perustaakseen oman studionsa, Double Fine Productionsin. Double Fine on viime vuodesta alkaen ollut Microsoftin tytäryhtiö ja näin ollen osa Xbox Game Studiosia. Tällä hetkellä studio puuhaa jatko-osaa Psychonautsille, vuonna 2005 ilmestyneelle kulttitasoloikalle. Schaferin ohjaaman Psychonauts 2:n on lupailtu ilmestyvän tänä vuonna, mutta tarkka päivämäärä ei ole tiedossa.

Lue lisää:

Lisää luettavaa