”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.
Videopelit päästävät osalliseksi sellaisista asioista, joita muuten olisi epätodennäköisehköä kokea: maailman pelastaminen, taikuuden oppiminen, sen kuuleminen, miltä pahvilaatikon kantta vasten täristetty sähköhammasharja kuulostaa…
Kohtalaisen monessa pelissä kohdataan alieneita, demoneita tai fantasiahirviöitä. Äänisuunnittelijan harteille jää tehtävä päättää, miltä mikäkin olmi kuulostaa ja ennen kaikkea kuinka sen ääni tehdään. Usein äänet rakennetaan useista osista. Joskus äänessä käytetään ääninäyttelijää, joskus eläintä, joskus esineitä. Yllämainittu hammasharjaesimerkki on Guild Wars 2:sta, jossa eräs boneskinner-vihollisen ääni on tehty yhdistämällä pahvilaatikkoa vasten täristettävän hammasharjan ääni pyörän vaihteiden ja ketjun naksutukseen. Äänisuunnittelija Joseph Clark esittelee tekoprosessin lyhyessä vertailuvideossa täällä.
Vajaan vuosikymmenen takaisen Alien: Isolationin alienin ääneen haluttiin Pinewood Studiosin äänityspäällikkö Glen Gathardin mukaan orgaaninen tuntu.
– Tässä on sukka, jossa on pähkinöitä ja valkosipulia. Tämä on yksi äänen tasoista, jotka alienille luotiin – tällä saa aikaan rusahtelevaa, hankaavaa ääntä. Halusimme jotain orgaanista, mutta emme mitään erityisen lihaisaa, Gathard kertoo videolla samalla kun havainnollistaa ääntä.
Avaruusolennon veren sihinä puolestaan on tehty kastamalla juotoskolvi Coca Colaan.
Viime jouluna julkaistun Halo Infiniten äänisuunnitteluratkaisut ovat saaneet julkisuutta jo aikaisemmin. Pelin äänityskopissa on nimittäin ikuistettu kahden mopsin, Buddyn ja Gyozan hengitystä, tuhinaa, rohinaa ja maiskutusta. Vihamielisillä olennoilla ääniä ei kuitenkaan kuulla, vaan ne ovat erilaisten ympäriinsä vipeltävien neutraalien otusten ääntelyitä. Mopsien lisäksi peliä varten on nauhoitettu esimerkiksi hanhia, pussiahmoja ja parittelevia tiikereitä.
Lue lisää: