Tiesitkö? Mass Effectit ja Dragon Aget kehittänyt studio on tehnyt myös Sonic-pelin

Tiesitkö, että Sonic on aikoinaan päätynyt myös rakastetun roolipelistudion käsiin? Lue epätodennäköisestä yhdistelmästä täältä!

26.8.2018 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaajalehti.comin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

BioWare on vuosien varrella vakiinnuttanut asemansa uusien, itsenäisten roolipelinimikkeiden tekijänä. Studio on kuitenkin satunnaisesti harhautunut myös lisenssien pariin. Kenties yllättävin harharetki näki päivänvalon vuonna 2008, kun BioWaren tekemä Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood ilmestyi Nintendo DS:lle.

Vuonna 2006 studio alkoi syventyä käsikonsolipelin kehittämiseen. Sonic Chroniclesin tuottajan, BioWare-veteraani Mark Darrahin mukaan studio teki ensin päätöksen kehittää käsikonsolille, Sonic tuli mukaan kuvioihin vasta myöhemmin. Darrah kertoi IGN:n haastattelussa, että BioWarella työskentelee monia Sonic-faneja. Lisäksi sarjan hahmokatras on niin rikas, että tarinoihin erikoistuneen studion oli helppo lähteä kehittämään sen ympärille roolipeliä.

BioWare lähti kehittämään Sonic Chroniclesia neljän ”aktiviteettipilarin” mallin mukaan, eli jakoi toiminnan neljään lohkoon, joiden oli kaikkien määrä viihdyttää pelaajaa hiukan eri tavoilla. Aktiviteetit olivat tarina ja hahmot, joiden parissa pelaajan olisi kiinnostava viettää aikaa, vuoropohjainen taistelu, etenemisen mukauttaminen – käytännössä siis roolipeleissä tehdyt päätökset siitä, millaisia kykyjä kullakin hahmolla tulee olla – sekä ympäristön tutkiminen.

Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood ilmestyi syksyllä 2008 Euroopassa, Amerikassa ja Australiassa ja loppukesästä 2009 Japanissa. Se sai ylistystä visuaalisesta ilmeestään ja ympäristöistään, mutta Sonicin ja roolipelin yhdistäminen herätti kriitikoissa hämmennystä. Muun muassa Eurogamer antoi pelille pyyhkeitä sen heppoisesta tarinasta ja totesi, että oli odottanut BioWarelta vakuuttavampaa esitystä. Kaiken kaikkiaan peli otettiin kuitenkin vastaan myönteisesti.

Peli loppui koukkuun, joka suorastaan petasi jatko-osaa. Lisäksi BioWarella oli oman lausuntonsa mukaan selkeä kuva siitä, millainen jatko-osa tulisi olemaan, mikäli sellainen tehtäisiin. Suunnitelmat on kuitenkin tiettävästi haudattu ainakin toistaiseksi.

Lue lisää:

Lisää luettavaa