Tiesitkö? Metal Gearista tuli hiiviskelypeli, koska ruudulle ei saatu riittävästi vihollisia / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Metal Gearista tuli hiiviskelypeli, koska ruudulle ei saatu riittävästi vihollisia

31.10.2021 // Kirjoittanut: Ida Suominen
0
Tiesitkö? Metal Gearista tuli hiiviskelypeli, koska ruudulle ei saanut riittävästi vihollisia

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Metal Gear on pelisarja, jonka merkitystä hiiviskelypelien genrelle ei voi vähätellä. Sarjan osat eivät suinkaan olleet genren ensimmäisiä pelejä, mutta sarjan ensiosa, MSX2-tietokoneille ja hieman myöhemmin Nintendo Entertainment Systemille vuonna 1987 ilmestynyt Metal Gear oli piileskelymekaniikoiltaan marginaalisesti hienostuneempi kuin aikalaistoverinsa. Sarjan vaikutus lajityyppiin on kuitenkin lähinnä kohtalon oikku, sillä Metal Gearin oli alun perin tarkoitus olla huomattavasti räiskintäorientoituneempi kuin lopputulos antaisi ymmärtää.

Metal Gear oli ensimmäinen projekti, jota Hideo Kojima pääsi johtamaan. Konami oli puuhaamassa toimintapeliä, mutta projektin vetäjä oli jäänyt jumiin työnsä kanssa, ja Kojimaa pyydettiin astumaan tämän tilalle. Alkuperäinen visio oli tehdä nopeatempoinen räiskintäpläjäys, mutta MSX:n tekniset rajoitukset tulivat vastaan. Laitteen rauta ei kyennyt käsittelemään monia yhtäaikaisia luoteja, joten toimintaosuuksista olisi tullut helposti antiklimaattisia.

– MSX mahdollisti korkeintaan neljä yhtäaikaista luotia, ja se tarkoitti, että kohtauksessa voisi olla kahdesta kolmeen vihollista. Kolmella vihollisella ei vielä tehdä taistelupeliä, Kojima on kertonut.

Joten pelin fokus muuttui. Kojima ammensi inspiraatiota Suuri pakoretki -kirjasta, joka kertoo brittivankien pakoyrityksestä Stalag Luft III:n vankileiriltä. Näin pelin ytimeen tuli ammuskelun sijaan havaituksi tulemisen välttely.

Pelkkä pakeneminen ei kuitenkaan riittänyt – Kojiman mukaan kukaan ei haluaisi pelata hahmoa, joka vain pakenee, vaan pelit tarvitsivat sankareita. Tästä tuli ajatus, että hahmon pitäisi ensin hiipiä sisään. Kun hahmo huomattaisiin, muuttuisi Metal Gear hiiviskelystä melkeinpä Pac-Manin kaltaiseksi pulmapeliksi, jossa pelaajan tulisi keksiä paras tapa selvitä kiipelistä.

Lue lisää: