”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Jokainen Minecraftia koskaan pelannut tunnistanee sen pakokauhun, joka iskee päälle, kun takaa alkaa yön tai luolan hämyssä yllättäen kuulua sihinää. Refleksien reippaudesta riippuu, mitä välittömästi sihinän jälkeen tapahtuu: selviääkö säikähdyksellä vai pitääkö nöyränä koota tavarat uudelleen kokoon.

Creeperit ovat yksi pelin tunnetuimmista vihollisista. Osittain epäilemättä siksi, että ne olivat yksi ensimmäisistä siihen lisätyistä hirviöistä, osittain niiden erikoisen ulkonäön ja hyökkäystavan vuoksi.

Minecraftin luoja Markus ”Notch” Persson on kertonut, että creeperit olivat koodausvirhe. Hän yritti luoda sikaa, mutta tuli kehittäneeksi jotain aivan muuta.

– Minulla ei ollut ohjelmia mallien luomista varten, vaan kirjoitin vain kaiken koodilla. Kun tein sikaa, sekoitin ulottuvuudet ja tein olennosta vahingossa pystysuuntaisesti pitkän vaakasuunnan sijaan. Tulos oli hujoppi, jolla oli neljä pikkuriikkistä jalkaa.

Olmi oli sopivan outo ja kiinnosti Notchia, joten Frankenstein-käsittelyn saanut porsas sai jäädä peliin saatuaan oman, vähän kaktusta muistuttavan vihreän tekstuurinsa. Ensi alkuun otus ei ollut yhtä tappava kuin nykyisellään. Se kyllä räjähti, mutta vasta kuollessaan. Siihen asti niiden pääasiallinen hyökkäystapa oli tulla lähelle ja iskeä, mutta joskus vuosien 2009 ja 2010 taitteessa räjähdyksestä tehtiin creeperin normaali metodi terrorisoida pelaajia. Muutoksen takana oli halu tehdä hirviöstä ennalta-arvaamattomampi. Pimeästä lähes äänettömästi kimppuun tuleva, räjähtävä olento oli kuin olikin siihen omiaan. Kun tähän yhdisti creeperin siihen aikaan ainutlaatuisen kyvyn tuhota pelaajan lisäksi myös maastoa, tuli possusta alkaneesta olennosta erityisesti rakentelijoiden kauhu.

Lue lisää:

Lisää luettavaa