Tiesitkö? Miyamoton elämäntapamuutos johti uuteen peliin

Tiesitkö, että Shigeru Miyamoton elintaparemontti synnytti yhden Nintendo Wiin suosituimmista peleistä? Lue taustoista täältä!

24.3.2022 16:11

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Nintendo-pomo Shigeru Miyamoto tunnetaan siitä, kuinka hän ammentaa peleihinsä omasta elämästään. Usein mainittuja esimerkkejä ovat muun muassa Pikminin idea niihin aikoihin, kun hän kiinnostui puutarhanhoidosta, sekä Nintendogs ensimmäisen lemmikkikoiran hankkimisen jälkeen. Kun Miyamoto alkoi lähestyä keski-ikää, hän kiinnostui enemmän terveydestään ja aloitti uimaharrastuksen. Myöhemmin hän ryhtyi myös seuraamaan painoaan.

– Nautin sellaisten asioiden tekemisestä, joista tulee päivittäisiä tapoja. Asetin vaa’an ja käyräpaperin kylpyhuoneeseen, ja jatkettuani sitä kuukauden, siitä oli tullut kylpyä edeltävä rituaali. En voinut rentoutua tekemättä sitä ensin, Miyamoto on selittänyt.

Sillä, mihin suuntaan paino kulloinkin kulki, ei Miyamoton mukaan ollut väliä – hän vain nautti graafien piirtämisestä ja säilyttämisestä. Tämä herätti hänen perheessään sekä hilpeyttä että uteliaisuutta, mutta antoi myös idean.

– Tässä olisi hyvä lähtökohta keskustelulle. Jos voisin muuttaa tämän peliksi, se voisi kenties auttaa perheestään eristyneitä isiä löytämään yhteistä tekemistä ja puhuttavaa tytärtensä kanssa.

Miyamoton visioissa peli, jonka työnimi oli Health Pack, yhdistäisi koko perheen olohuoneessa tapahtuviin punnituksiin, joiden aikana he voisivat kannustaa toisiaan. Kehitystiimi pyöritteli myös mahdollisuutta, että pelaaja voisi ottaa käsikonsolinsa mukaan ja tallentaa sen muistiin tiedot syömästään ruuasta. Punnitus keskeisenä ajatuksena huomattiin kuitenkin nopeasti hankalaksi: miksei kuluttaja vain ostaisi vaakaa? Oivalluksen jälkeen keskiöön nousi sen sijaan ajatus tasapainoilusta, johon oli pelkkää punnitusta helpompi yhdistää pelimekaniikkaa.

Miyamoton jokapäiväisen punnitusrituaalin hedelmä esiteltiin maailmalle vuosien 2007 ja 2008 taitteessa, kun Nintendo julkaisi Wii Fit –kuntoilupelin. Wii Fit yhdisti pelaamisen ja liikunnan tavalla, joka räjäytti pankin. Se sai pääasiallisesti myönteisiä arvioita ja ennätti viidessä vuodessa myydä reilut 22 miljoonaa kappaletta, ja on näin kuudenneksi myynein Wii-peli.

Lue lisää:

Lisää luettavaa