Tiesitkö? Miyamoton elämäntapamuutos johti uuteen peliin / Artikkelit / pelaaja.fi

Tiesitkö? Miyamoton elämäntapamuutos johti uuteen peliin

15.03.2020 // Kirjoittanut: Ida Suominen
3
Tiesitkö? Miyamoton elämäntapamuutos johti uuteen peliin

"Tiesitkö?" on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Nintendo-pomo Shigeru Miyamoto tunnetaan siitä, kuinka hän ammentaa peleihinsä omasta elämästään. Usein mainittuja esimerkkejä ovat muun muassa Pikminin idea niihin aikoihin, kun hän kiinnostui puutarhanhoidosta, sekä Nintendogs ensimmäisen lemmikkikoiran hankkimisen jälkeen. Kun Miyamoto alkoi lähestyä keski-ikää, hän kiinnostui enemmän terveydestään ja aloitti uimaharrastuksen. Myöhemmin hän ryhtyi myös seuraamaan painoaan.

– Nautin sellaisten asioiden tekemisestä, joista tulee päivittäisiä tapoja. Asetin vaa’an ja käyräpaperin kylpyhuoneeseen, ja jatkettuani sitä kuukauden, siitä oli tullut kylpyä edeltävä rituaali. En voinut rentoutua tekemättä sitä ensin, Miyamoto on selittänyt.

Sillä, mihin suuntaan paino kulloinkin kulki, ei Miyamoton mukaan ollut väliä – hän vain nautti graafien piirtämisestä ja säilyttämisestä. Tämä herätti hänen perheessään sekä hilpeyttä että uteliaisuutta, mutta antoi myös idean.

– Tässä olisi hyvä lähtökohta keskustelulle. Jos voisin muuttaa tämän peliksi, se voisi kenties auttaa perheestään eristyneitä isiä löytämään yhteistä tekemistä ja puhuttavaa tytärtensä kanssa.

Miyamoton visioissa peli, jonka työnimi oli Health Pack, yhdistäisi koko perheen olohuoneessa tapahtuviin punnituksiin, joiden aikana he voisivat kannustaa toisiaan. Kehitystiimi pyöritteli myös mahdollisuutta, että pelaaja voisi ottaa käsikonsolinsa mukaan ja tallentaa sen muistiin tiedot syömästään ruuasta. Punnitus keskeisenä ajatuksena huomattiin kuitenkin nopeasti hankalaksi: miksei kuluttaja vain ostaisi vaakaa? Oivalluksen jälkeen keskiöön nousi sen sijaan ajatus tasapainoilusta, johon oli pelkkää punnitusta helpompi yhdistää pelimekaniikkaa.

Miyamoton jokapäiväisen punnitusrituaalin hedelmä esiteltiin maailmalle vuosien 2007 ja 2008 taitteessa, kun Nintendo julkaisi Wii Fit -kuntoilupelin. Wii Fit yhdisti pelaamisen ja liikunnan tavalla, joka räjäytti pankin. Se sai pääasiallisesti myönteisiä arvioita ja ennätti viidessä vuodessa myydä reilut 22 miljoonaa kappaletta, ja on näin kuudenneksi myynein Wii-peli.

Lue lisää:

Kommentit

Käyttäjän Fwank_91 kuva
Fwank_91

Jotain yhteistä löytyy minulta ja Miyamotolta: täytyy olla tietyt tavat ja rituaalit.

Itse ostin tämän kun hieman armeijan jälkeen 2014 pääsi paino nousemaan. Tänä päivänä en enää Wii Fit- vaakaa käytä, mutta löytyy tiedot miten on kehitystä tapahtunut tähän päivään saakka.

Käyttäjän zappah kuva
zappah
Lainaus

auttaa perheestään eristyneitä isiä löytämään yhteistä tekemistä ja puhuttavaa tytärtensä kanssa.

Poikien kanssa voi olla eristäytynyt ja hiljaa, vai? Miksi tässä eritellään juuri tyttäret?

Lainaus Fwank_91

Itse ostin tämän kun hieman armeijan jälkeen 2014 pääsi paino nousemaan.

Minulla taas paino on noussut ainoastaan armeijassa ollessa.

Siellähän syötiin kolmesti päivässä ja päälle vapaaehtoinen iltapala, joka harvoin jäi käymättä. Sotkun munkit ja pizzat päälle vaikka niitä söinkin selvästi vähemmän kuin keskimäärin porukka siellä. Enkä siis ollut mikään punkero vaan varmaankin ensimmäisen ja ainoan kerran elämässäni hyvässä lihassa, josta siis varmasti osa oli lihastakin kun päivät oli täynnä tekemistä ja tylsyyksissäni eksyin joskus vapaa-ajalla uimaan ja kuntosalille.

Armeijan jälkeen jatkui sitten epäsäännöllinen syönti ja paino tippui melko äkkiä normaaliin painooni.

Käyttäjän Fwank_91 kuva
Fwank_91

Suomen valtiolle jäi meikäläisestä 20 kiloa, sitä ennen pudotin 10 kiloa. Aina ollut ylipainoa 😬 yksinkertaisesti syönyt liikaa siihen nähden mitä kuluttaa.

Nostoja