Tiesitkö? Monkey Island syntyi halusta tehdä fantasiapeli ilman fantasiaa

Tiesitkö, että idea The Secret of Monkey Islandiin syntyi, koska Lucasfilm Gamesilla ajateltiin kilpailijan pelien menestyksen johtuvan siitä, että ne olivat fantasiaa? Lue apinasaaren innoittajista täältä!

10.4.2022 06:00

”Tiesitkö?” on Pelaaja.fin sunnuntaisin ilmestyvä artikkelisarja, jossa Ida Suominen pureutuu pelien ja pelialan ilmiöihin, taustoihin, ikoneihin tai salaisuuksiin.

Julkaistuaan Maniac Mansionin, pelin joka varmisti Lucasfilm Gamesin aseman Sierra On-Linen haastajana seikkailupelien kentällä, oli studion aika siirtyä kohti uusia projekteja. Studiossa oli siihen aikaan yleistä, että peli-idea kirjoitettiin lyhyenä, sivun mittaisena kuvauksena paperille, jota kierrätettiin studiossa muiden työntekijöiden luettavana. Lucasfilm-suunnittelija Ron Gilbert oli Maniac Mansionin jälkeen kehitellyt kourallisen ideoita, joista yksikään ei tahtonut ottaa tuulta siipiensä alle. Studiossa yritettiin keksiä, mikä Sierran pelit sai myymään niin hyvin ja kuinka kilpailijasta pääsisi ohi.

– Ajattelin Sierran King’s Questin kaltaisia pelejä. Siinä oli fantasiaympäristö, mikä oli jo silloin hyvin suosittua, ja aloin pohtia, mahtoiko fantasia olla se asia, joka teki King’s Questista niin suositun. Mutta en ole fantasiafani, enkä halunnut tehdä peliä lohikäärmeistä. Sen sijaan päädyin pohdintojeni kanssa miettimään merirosvoja – piraateissa on paljon fantasiahenkisyyttä. Tajusin, että merirosvot olisivat meidän tapamme tehdä fantasiapeli ilman fantasiaa, Gilbert on kertonut haastattelussa.

Gilbertin mukaan se, mikä sai silloin vielä Mutiny on Monkey Islandin nimellä kulkeneen projektin tarinan naksahtamaan kohdilleen oli hänen lukemansa kirja On Stranger Tides. Kirjan päähenkilö on aivan ulalla merirosvouksesta, eikä oikein ymmärrä, kuinka piraattimaailma toimii.

– Pelin aloittaessaan pelaaja on myös siinä tilanteessa – ulalla merirosvouksesta eikä tiedä, kuinka maailma toimii. Joten se, että pelin päähenkilö ei tiedä, kuinka asiat menevät, loisi jotain yhteistä päähenkilön ja pelaajan välille.

Lue lisää:

Lisää luettavaa